Zentralbl Chir 2003; 128(2): 99-101
DOI: 10.1055/s-2003-37761
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Laparoskopische Behandlung eines Dünndarmileus mit mehrfacher Invagination, Volvulus und Appendizitis bei Meckel'schem Divertikel

Laparoscopic Treatment of Small Bowel Obstruction with Intussusception, Volvulus and Appendicitis Caused by an Inflammatory Meckel's DiverticulumH. Steffen1 , K. Ludwig1 , U. Scharlau1 , H.-D. Czarnetzki1
  • 1Klinik für Chirurgie, Klinikum Südstadt Rostock
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 March 2003 (online)

Zusammenfassung

Anhand der vorliegenden Kasuistik eines 16-jährigen Patienten mit Dünndarmileus durch Invagination, Volvulus und Begleitappendizitis bei inflammatorischem Meckel'schen Divertikel, werden Indikationen und Gegenanzeigen zur diagnostischen Laparoskopie beim Ileus diskutiert. Gegenwärtig ist der Einsatz der diagnostischen Laparoskopie in diesem Zusammenhang umstritten. Die Behandlung im geschilderten Fall konnte komplett laparoskopisch erfolgen und bestand in einer komplikationslosen Detorquierung des Volvulus, schonenden Desvagination sowie Resektion von Appendix und Divertikel. Der postoperative Verlauf blieb ohne Störungen.

Abstract

Indications and contraindications for diagnostic laparoscopy in cases of intestinal obstructions are discussed in connection with a 16-year-old patient’s case report with small bowel obstruction including intussusception, volvulus and appendicitis caused by an inflammatory Meckel's diverticulum. The use of diagnostic laparoscopy in cases of intestinal obstructions is controversial. In the described case we performed completely laparoscopically the derevolving and desusception of the volvulus and intussusception, the appendectomy and resection of the diverticulum. The procedure itself and the postoperative course were uneventful.

Literatur

  • 1 Aubrey D A. Meckel’s diverticulum - A review of sixty-six emergency Meckel’s diverticulectomies.  Arch Surg. 1970;  100 144
  • 2 Begos D G, Sandor A, Modlin I M. The diagnosis and management of adult intussusception.  Am J Surg. 1997;  172 88-94
  • 3 Bertram P, Schippers E, Schumpelick V. Inversion eines Meckel’schen Divertikels.  Chirurg. 1992;  63 839-841
  • 4 Bonjer H J, Hazebroek E J, Kazemier G, Giuffrida M C, Meijer W S, Lange J F. Open versus closed establishment of pneumoperitoneum in laparoscopic surgery.  Br J Surg. 1997;  84 599-602
  • 5 Brookes V S. Meckel’s diverticulum in children. A report of 43 cases.  Br J Surg. 1954;  42 57
  • 6 Carstensen G, Hess W. Das Meckelsche Divertikel - Erfahrungen nach 155 Resektionen.  Langenbecks Arch Chir. 1983;  359 161
  • 7 Chamberlain G. Gynaecological laparoscopy.  Ann R Coll Surg Engl. 1980;  62 113-115
  • 8 Chosidow D, Johanet H, Montariol T, Kielt R, Manceau C, Marmuse J P, Benhamou G. Laparoscopy for acute small-bowel obstruction secondary to adhesions.  J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2000;  10 155-159
  • 9 Deziel D J, Millikan K W, Economou S G, Douglas A, Ko S T, Airan M C. Complications of laparoscopic cholecystectomy: a national survey of 4292 hospitals and an analysis of 77 604 cases.  Am J Surg. 1993;  165 9-14
  • 10 Federmann G, Walenzyk J, Schneider A, Baumeister G, Scheele C. Laparoskopische Therapie des Briden- oder Adhäsionsileus des Dünndarms - vorläufige Ergebnisse.  Zentralbl Chir. 1995;  120 377-381
  • 11 Gross E, Chen M K, Lobe T E. Laparoscopic evaluation and treatment of intestinal malrotation in infants.  Surg Endosc. 1996;  10 (9) 936-937
  • 12 Hasson H M. A modified instrument and method for laparoscopy.  Am J Obstet Gynecol. 1971;  110 886-887
  • 13 Kamal I M. Defusing the intra- abdominal ticking bomb: intestinal malrotation in children.  CMAJ. 2000;  162 (9) 1315-1317
  • 14 Larson G M. Laparoscopy for abdominal emergencies.  Scand J Gastroenterol (Suppl). 1995;  208 62-66
  • 15 Lehmann-Willenbrock E, Riedel H H, Mecke H, Semm K. Pelviscopy/laparoscopy and its complications in Germany 1949 - 1988.  J Reprod Med. 1992;  37 671-677
  • 16 Levard H, Boudet M J, Msika S, Molkhou J M, Hay J M, Laborde Y, Gillet M, Fingerhut A and the French Association for Surgical R esearch. Laparoscopic treatment of acute small bowel obstruction: a multicenter retrospective study.  ANZ J Surg. 2001;  71 641-646
  • 17 Ludwig K, Köckerling F, Hohenberger W, Lorenz D. Die chirurgische Therapie der Cholezysto-/Choledocholithiasis. Ergebnisse einer deutschlandweiten Umfrage an 859 Kliniken mit 123.090 Cholezystektomien.  Chirurg. 2001;  72 1171-1178
  • 18 Mintz M. Risks and prophylaxis in laparoscopy: a survey of 100 000 cases.  J Reprod Med. 1977;  18 269-272
  • 19 Rohrschneider W. Invagination.  Radiologe. 1997;  37 446-453
  • 20 Rutherford R B, Akers D A. Meckel ’s diverticulum: A review of 148 pediatric patients, with special reference to the pattern of bleeding and to mesodiverticular vascular bands.  Surgery. 1965;  59 618
  • 21 Sadil V, Schürer-Waldheim H. Ist die Suche nach einem Meckel’schen Divertikel und dessen Abtragung im Rahmen einer Appendektomie immer berechtigt?.  Chirurg. 1984;  55 182
  • 22 Sato Y, Ido K, Kumagai M, Isoda N, Hozumi M, Nagamine N, Ono K, Shibusawa H, Togashi K, Sugano K. Laparoscopic adhesiolysis for recurrent small bowel obstructions: long-term follow-up.  Gastrointest Endosc. 2001;  54 476-479
  • 23 Schmidt S C, Langrehr J M, Rivas E. Die Invagination des Ileums als Ursache für ein akutes Abdomen beim Erwachsenen.  Zentralbl Chir. 2000;  125 907-909
  • 24 Sigman H H, Fried G M, Garzon J. Risk of blind versus open approach to celiotomy for laparoscopic surgery.  Surg Laparosc Endosc. 1993;  3 296-299
  • 25 Staatz G, Alzen G, Duque-Reina D, Skopnik H, Günther R W. Infektiöse Genese als häufigste Ursache der Invagination im Kindesalter. Eine prospektive Studie an 148 Kindern.  Radiologe. 1996;  36 765
  • 26 Valla J S, Steyaert H. Laparoscopic diagnosis and treatment of Meckel’s Diverticulum in children. In: Georgeson KE, Bax NMA, Najmaldin A, Valla JS (Hrsg). Endoscopic surgery in children.  Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 1999;  27 221-228
  • 27 Waldhausen J H, Sawin R S. Laparoscopic Ladd’s procedure and assessment of malrotation.  J Laparoendosc Surg. 1996;  61 103-105
  • 28 Zamir G, Reissmann P. Diagnostic laparoscopy in mesenteric ischemia.  Surg Endosc. 1998;  12 390-393

H. Steffen

Klinik für Chirurgie

Klinikum Südstadt Rostock

Südring 81

18059 Rostock

Phone: 03 81/44 01-40 00

Fax: 03 81/44 01-40 99

Email: kaja.ludwig@kliniksued-rostock.de

    >