Geburtshilfe Frauenheilkd 2003; 63(1): 31-36
DOI: 10.1055/s-2003-37095
Übersicht

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Endometriumkarzinome nach Endometriumablation - Eine Literaturübersicht

Endometrial Carcinoma after Endometrial Ablation - A Literature ReviewA. Niesel 1 , A. Gallinat 2 , U. Neeb 1
  • 1Frauenklinik, Kreiskrankenhaus Peine
  • 2Tagesklinik Altonaer Straße, Zentrum Operative Gynäkologie, Hamburg
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
06. Februar 2003 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung

Sind Endometriumkarzinome im Zusammenhang mit einer Endometriumablation aufgetreten? Gibt es gemeinsame Risiken für diese Patientinnen? Wie kann das Risiko eines Endometriumkarzinoms nach einer Ablation vermieden werden?

Material und Methode

Eine Literatur-Recherche (MEDLINE) zu Endometriumkarzinomen im Zusammenhang mit einer Endometriumablation wurde durchgeführt. Dazu wurden 16 Kasuistiken zwischen 1991 und 2001 veröffentlicht. Die Anzahl der weltweit durchgeführten Eingriffe, die eine Alternative zur Hysterektomie bei dysfunktionellen, hormonrefraktären Blutungsstörungen darstellt, ist nicht bekannt.

Ergebnis

10 Patientinnen wiesen Karzinome zwischen 6 Monate und fünf Jahre nach der Ablation auf. Darunter waren 6 Patientinnen mit präoperativ bekannter endometrialer, z. T. atypischer Hyperplasie. Bei 6 Patientinnen fand sich ein Karzinom der Korpusmukosa während der Ablation. Präoperativ erfolgte nur in zwei der sechzehn Fälle eine suffiziente Diagnostik mit kombinierter Hysteroskopie und Abrasio. In 15 der 16 Fälle bestanden Risiken zur Entwicklung eines Endometriumkarzinoms, z. B. Diabetes mellitus, Adipositas, reine Östrogensubstitution usw. Bislang wurde keine Kasuistik zum Endometriumkarzinom nach Laserablation publiziert.

Schlussfolgerung

Endometriumkarzinome nach Ablation werden bislang nur in Kasuistiken beschrieben. Eine suffiziente präoperative Diagnostik vor Endometriumablation mit Hysteroskopie und fraktionierter Abrasio wurde in den meisten Fallberichten nicht vorgenommen. Bei einer Präkanzerose des Endometriums ist eine Endometriumablation kontraindiziert und eine Hysterektomie angezeigt.

Abstract

Objective

Are there cases of endometrial carcinoma in connection with endometrial ablation reported? Which risk factors predict its occurrence? How can the risks for endometrial cancer after ablation be avoided?

Methods

The authors searched the literature for studies published between 1991 and 2001 concerning endometrial cancer and ablation. 16 case reports were analysed. The number of world-wide done procedures, which are an alternative to hysterectomy for women with dysfunctional, hormone refractory uterine bleeding is unknown.

Results

Ten patients revealed endometrial cancer between 6 months and 5 years after endometrial ablation. Among these ten patients there were 6 patients with endometrial, even atypical hyperplasia prior to ablation. In six patients endometrial cancer was detected during ablation procedure. Preoperatively only in two out of sixteen patients combined hysteroscopy and D & C were performed. Risk factors for endometrial cancer e.g. diabetes mellitus, obesity, unexposed estrogen therapy were present in 15 patients. So far no case report about endometrial cancer after laser ablation is published.

Conclusion

There are only few case reports of endometrial cancer after endometrial ablation till now published. Hysteroscopy combined with dilatation and fractional curettage are mandatory prior to ablation to avoid endometrial cancer. These diagnostic procedures were not carried out in most of the patients. In case of histologic findings with precursors of endometrial cancer, ablation is contraindicated and hysterectomy advisable.

Literatur

  • 1 Baggish M S, Ringgenberg E, Sze E HM. Adenocarcinoma of the corpus uteri after endometrial ablation.  J Gynecol Surg. 1995;  11 91-94
  • 2 Brandner P, Neis K J. Diagnosis of endometrial cancer and its precursors. Köchli OR Hysteroscopy. State of the Art. Contrib Gynecol Obstet. Basel; Karger 2000: 27-40
  • 3 Brooks-Carter G N, Killackey M A, Neuwirth R S. Adenocarcinoma of the endometrium after endometrial ablation.  Obstet Gynecol. 2000;  96 836-837
  • 4 Colafranceschi M, Bettocchi S, Mencaglia L, van Herendael B J. Missed hysteroscopic detection of uterine carcinoma before endometrial resection: report of three cases.  Gynecol Oncology. 1996;  62 298-300
  • 5 Copperman A B, De Cherney A H, Olive D L. A case of endometrial cancer after endometrial ablation for dysfunctional uterine bleeding.  Obstet Gynecol. 1993;  83 640-642
  • 6 De Cherney A H. Endometrial ablation: malignancy following ablation, myth or reality? The first World Congress on: Controversies in Obstetrics, Gynecology & Infertility. Prague, Czech Republic. 1999
  • 7 Du Toit G C, van der Merve J P, Kruger T F. Endometrial carcinoma after transcervical resection of the endometrium.  South Afr Med Journal. 1994;  84 359-360
  • 8 Dwyer N A, Stirrat G M. Early endometrial carcinoma: an incidental finding after endometrial resection. Case report.  Brit J Obstet Gynecol. 1991;  98 733-734
  • 9 Flam F, Radestad A. Endometrial stromal sarcoma diagnosed by operative hysteroscopy.  Hum Reprod. 1996;  12 2797-2798
  • 10 Fox H. Endometrial hyperplasia: A conceptual and practical approach.  Gynaecol Forum. 1996;  1 7-9
  • 11 Gimpelson R J. Not so benign endometrial hyperplasia: Endometrial cancer after endometrial ablation.  J Am Assoc Gynecol Laparoscopists. 1997;  4 507-511
  • 12 Goldrath M H, Fuller T A, Segal S. Laser photovaporisation of the endometrium for the treatment of menorrhagia.  Am J Obstet Gynecol. 1981;  140 14-19
  • 13 Horowitz I R, Copas P R, Aaronoff M, Spann C O, McGuire W P. Endometrial adenocarcinoma following endometrial ablation for postmenopausal bleeding.  Gynecol Oncology. 1995;  56 460-463
  • 14 Iqbal P K, Paterson M EL. Endometrial carcinoma after endometrial resection for menorrhagia.  Brit J Obstet Gynaecol. 1997;  104 1097-1098
  • 15 Klein Z, Markovitch M, Altaras M, Beyth Y, Fishman A. Advanced endometrial adenocarcinoma following endometrial ablation: a case report and review of the literature.  Int J Gynecol Cancer. 1997;  7 163-165
  • 16 Köchli O R. Endometrial ablation in the year 2000 - Do we have more methods than indications?. Köchli OR Hysteroscopy. State of the Art. Contrib Gynecol Obstet. Basel; Karger 2000: 91-120
  • 17 Kürzl R. Früherkennung. Malignome des Corpus uteri. München; Manual des Tumorzentrums 2000: 9-11
  • 18 Lurain J R. Uterine cancer. Berek JS, Adashi EY, Hillard PA Novaks Gynecology. 12th ed. Baltimore; Williams & Wilkin 1996: 1057-1110
  • 19 Magos A M, Baumann R, Lockwood G M, Turnbull A C. Experience with the first 250 endometrial resections for menorrhagia.  Lancet. 1991;  337 1074-1078
  • 20 Marabini A, Gubbini G, De Jaco P, Stagnozzi R, Santini D. A case of unsuspected endometrial stromal sarcoma removed by operative hysteroscopy.  Gynecol Oncol. 1995;  59 409-411
  • 21 Margolis M T, Thoen L D, Boike G M, Mercer L J, Keith L G. Asymptomatic endometrial carcinoma after endometrial ablation.  Int J of Gynecol Obstet. 1995;  51 255-258
  • 22 McLucas B. Intrauterine applications of the resectoscope.  Surg Gynecol Obstet. 1991;  172 425-431
  • 23 Nicholson S C, Gillmer M DG. Hysterectomy following failed endometrial resection.  J Obstet Gynaecol. 1997;  17 71-75
  • 24 Overton C, Hargreaves J, Maresh M. A national survey of the complications of endometrial destruction for menstrual disorders: The MISTLETOE study. Minimally invasive surgical techniques: laser, endothermal or endoresection.  Br J Obstet Gynaecol. 1997;  104 1351-1359
  • 25 Ramey J W, Koonings P P, Given F T, Acosta A A. The process of carcinogenesis for endometrial adenocarcinoma could be short: Development of a malignancy after endometrial ablation.  Am J Obstet Gynecol. 1994;  170 1370-1371
  • 26 Römer T. Operative Hysteroskopie bei Blutungsstörungen.  Gynäkolog Praxis. 2001;  25 703-712
  • 27 Sinervo K, Martyn P. Endometrial stromal sarcoma diagnosed after hysteroscopic endometrial resection.  J Am Assoc Gynecol Laparoscopists. 2000;  7 257-259
  • 28 Steed H L, Scott J Z. Adenocarcinoma diagnosed at endometrial ablation.  Obstet Gynecol. 2001;  97 837-839
  • 29 Stock R J, Kanbour A. Prehysterectomy curettage.  Obstet Gynecol. 1975;  45 537-541
  • 30 Townsend D E, Fields G, Mc Causland A, Kauffman K. Diagnostic and operative hysteroscopy in the management of persistent postmenopausal bleeding.  Obstet Gynecol. 1993;  82 419-421
  • 31 Vilos G A, Ettler H C. Atypical complex endometrial hyperplasia treated with the GyneLase system.  J Am Assoc Gynecol Laparoscopists. 2002;  9 73-78
  • 32 Vilos G A, Harding P G, Silcox J A, Sugimoto A K, Carey M, Ettler H C. Endometrial adenocarcinoma encountered at the time of hysteroscopic endometrial ablation.  J Am Assoc Gynecol Laparoscopists. 2002;  9 40-48
  • 33 West J. Problems with endometrial resection.  Lancet. 1991;  338 311-312

OA Dr. med. Achim Niesel

Frauenklinik des Kreiskrankenhauses Peine

Virchowstraße 8

31226 Peine

eMail: Stefan.Niesel@t-online.de

    >