Abstract
Unresectable hepatocellular carcinoma (HCC) are associated with a
poor prognosis. Recently, one controlled study reported a strikingly prolonged
survival of patients with HCC who were treated with octreotide. Until other
randomised controlled trials become available, this multicentric retrospective
study therefore assesses the outcome of HCC-patients who received octreotide
treatment.
63 patients (53males, 10 females) who had been treated with
octreotide at 13 participating German centres were included in the analysis. In
54 cases liver cirrhosis was present (25 Child-Pugh A, 20 Child-Pugh B, 7
Child-Pugh C, 2 unknown). The liver disease was associated with alcohol abuse
in 19 patients, alcohol and viral hepatitis in four patients, while 12 patients
had only markers of past or present hepatitis B infection, 11 patients suffered
of chronic hepatitis C infection, and four patients were seropositive for both
hepatitis B and hepatitis C markers. The Okuda stage was stage I in 23, stage
II in 33, and stage III in 7 patients.
The patients initially received octreotide as a long-acting release
formula (20-30 mg/month) in 43 cases or through subcutaneous
injection (dose 3 x 50-3 x 300 ug/day) in the remaining cases. 11 of the
patients receiving subcutaneous treatment were later converted to the
long-acting release form of the drug.
At three months, a partial remission was achieved in two patients,
while 22 tumours showed no change and 26 tumours progressed. At six months, 11
tumours showed no change, while 15 tumours progressed.
The patients’ median survival was 9 months (Okuda stage I 16
months, stage II 9 months, stage III 4 months). In conclusion, octreotide
treatment did not result in markedly prolonged survival in this retrospective
series of 63 patients.
Zusammenfassung
Das unresezierbare hepatozelluläre Karzinom (HCC) hat eine
schlechte Prognose. Eine kürzlich veröffentlichte Studie hat einen
deutlichen Überlebensvorteil octreotidbehandelter Patienten gezeigt. Bevor
weitere randomisiert-kontrollierte Studien zur Verfügung stehen,
untersucht diese retrospektive, multizentrische Studie den Verlauf
octreotidbehandelter Patienten.
63 Patienten (53 Männer, 10 Frauen), die an 13 teilnehmenden
deutschen Zentren mit Octreotid behandelt worden waren, wurden in die Studie
aufgenommen. 54 der Patienten waren Leberzirrhotiker (25 Child-Pugh A, 20
Child-Pugh B, 7 Child-Pugh C, 2 unbekannt). Ursache der Lebererkrankung war ein
Alkoholabusus bei 19 Patienten und eine Kombination aus Alkohol und
Virushepatitis bei vier Patienten. 12 Patienten wiesen Marker auf, die auf
einen Kontakt mit dem Hepatitis-B-Virus hinwiesen, 11 Patienten waren mit
Hepatitis C infiziert und vier Patienten wiesen sowohl Hepatitis-B- als auch
Hepatitis-C-Marker auf. Das Okuda-Stadium war I bei 23, II bei 33 und III bei 7
Patienten.
43 der Patienten erhielten Octreotid in Depotform
(20-30 mg/Monat) und die übrigen Patienten erhielten
subkutane Injektionen (Dosis 3 x 50-3 x 300 ug/Tag). 11 der Patienten,
die anfangs subkutane Injektionen erhielten, wurden später auf Octreotid
in Depotform umgestellt.
Nach drei Monaten konnten ein partielles Ansprechen bei zwei
Patienten, keine Veränderung bei 22 Patienten und ein Tumorprogress bei 26
Patienten festgestellt werden. Nach sechs Monaten zeigten 11 Tumoren keine
Veränderung und 15 Tumoren zeigten einen Progress. Das mediane
Patientenüberleben betrug 9 Monate (Okuda-Stadium I 16 Monate, Stadium II
9 Monate, Stadium III 4 Monate).
Zusammenfassend konnte in der vorliegenden retrospektiven Serie von
63 Patienten kein deutlich verlängertes Überleben
octreotidbehandelter Patienten aufgezeigt werden.
Key words
Cirrhosis - Hepatocellular
Carcinoma - Prognosis - Liver
Transplantation - Octreotide
Schlüsselwörter
Leberzirrhose - Hepatozelluläres
Karzinom - Prognose - Lebertransplantation - Octreotid