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DOI: 10.1055/s-2002-31984
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Neuromonitoring des Nervus recurrens - kritische Betrachtung bei Patienten mit postoperativer Recurrensparese
Neuromonitoring of the recurrent laryngeal nerve - a critical analysis of patients with postoperative nerve palsyPublication History
Publication Date:
04 June 2002 (online)

Zusammenfassung
Das intraoperative Neuromonitoring des Nervus recurrens hat sich in Form der praktikablen
und sicheren Variante der transligamentären Technik in den letzten Jahren in vielen
chirurgischen Kliniken etabliert. Dieses neue Verfahren wird seit 1998 durch multizentrische
prospektive Beobachtungsstudien und einzelne Arbeitsgruppen evaluiert. Wir haben alle
14 frühpostoperativen Recurrensparesen des Zeitraumes Juni 1997 bis Dezember 2000
(1,23 % bezogen auf nerves at risk) retrospektiv analysiert. Bei kompletter Nachsorge
verblieben 4 permanente Paresen (0,35 % bezogen auf nerves at risk). In 11 der 14
Fälle offenbarte das Neuromonitoring die Funktionsstörung des Nervus recurrens, ohne
dass die anschließende langstreckige mikrochirurgische Darstellung eine Kontinuitätsunterbrechung
ergab. Wir stellen die Veränderungen der operativen Strategie in diesen Situationen
dar. Im Ergebnis mussten wir keine beidseitige Recurrensparese beobachten. Bei 3 Fällen
war eine Nichtübereinstimmung von Neuromonitoring und postoperativem Larynxbefund
zu verzeichnen, deren mögliche Ursachen diskutiert werden.
Wir sind der Auffassung, dass das intraoperative Neuromonitoring des Nervus recurrens
eine wesentliche Bereicherung für die Schilddrüsenchirurgie darstellt und aufgrund
seiner Vorteile Verbreitung finden wird.
Abstract
The transligamental intraoperative neuromonitoring of the recurrent nerve is established
in many surgical clinics as an useful and reliable technique. It is especially suitable
to identify the recurrent nerve and to monitor its function during thyroid operation.
We have analysed 14 early postoperative recurrent nerve palsies between June 1997
and December 2000 (1,23 % related to nerves at risk). As a result of complete follow
up we found 4 permanent nerve palsies (0,35 % related to nerves at risk). In 11 out
of 14 cases the neuromonitoring revealed a dysfunction of the recurrent nerve. The
following long distance microsurgical preparation showed no interruption of the continuity
of the nerve. Knowing the fact of unilateral negative monitoring signal we adapted
our operative strategy. Therefore we did not observe bilateral nerve palsies. In 3
patients we found a positive nerve signal but nevertheless these patients showed postoperative
unilateral recurrent palsies. The possible reasons are discussed.
We are convinced that the neuromonitoring of the recurrent laryngeal nerve is an important
progress in thyroid surgery.
Schlüsselwörter
Schilddrüsenchirurgie - Intraoperatives Neuromonitoring - Recurrensparese
Key words
Thyroid surgery - Neuromonitoring - Recurrent laryngeal nerve palsy
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