Pneumologie 2002; 56(5): 297-303
DOI: 10.1055/s-2002-30699
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Europäische Studie zu Atemwegserkrankungen bei Erwachsenen (ECRHS)

Bisherige Ergebnisse und der Beitrag der beiden deutschen StudienzentrenEuropean Community Respiratory Health Survey in Adults (ECRHS)Results and the Contribution of the Two German Study CentersJ.  Heinrich1 , K.  Richter2 , C.  Frye1 , I.  Meyer3 , G.  Wölke1 , M.  Wjst1 , 3 , D.  Nowak2 , 4 , H.  Magnussen2 , H.-E.  Wichmann1 , 3
  • 1GSF - Forschungszentrum für Umwelt und Gesundheit, Institut für Epidemiologie, Neuherberg, Deutschland
  • 2Krankenhaus Großhansdorf, Zentrum für Pneumologie und Thoraxchirurgie, LVA Freie und Hansestadt Hamburg, Großhansdorf, Deutschland
  • 3Ludwig-Maximilians-Universität München, Institut für medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie, Oberschleißheim, Deutschland
  • 4Ludwig-Maximilians-Universität München, Institut und Poliklinik für Arbeits- und Umweltmedizin, München, Deutschland
Diese Studie wurde vom BMBF (in Hamburg, 1. Survey 1990 - 92), von der GSF (in Erfurt, 1. Survey 1991 - 92) und zusätzlich von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) (Nachfolgeuntersuchung in Hamburg und in Erfurt 2000 - 01) gefördert.
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 May 2002 (online)

Zusammenfassung

In der Europäischen Studie zu Atemwegserkrankungen (European Community Respiratory Health Survey, ECRHS) wurde die geografische Variation des Auftretens von Asthma, Atemwegssymptomen, allergischer Rhinitis sowie der allergischen Sensibilisierung bei jungen Erwachsenen in Europa und einigen außereuropäischen Ländern untersucht. Auf der Grundlage einer validierten und standardisierten Untersuchung wurden Anfang der 90er Jahre von 140 000 Erwachsenen im Alter von 20 - 44 Jahren aus 22 Ländern Daten zur Atemwegsgesundheit ermittelt. Das Ziel dieser Übersicht besteht darin, die wesentlichen Ergebnisse der ECRHS-Studie zusammenzufassen und den Beitrag der beiden deutschen Studienzentren in Hamburg und Erfurt hervorzuheben. Die Häufigkeiten variieren zwischen 2,0 - 11,9 % für Asthma, 9,5 - 40,9 % für die allergische Rhinitis, 4,0 - 32,0 % für Atemwegssymptome (pfeifende oder brummende Atemgeräusche), 3,4 - 27,9 % für die bronchiale Hyperreaktivität und 16,2 - 44,5 % für die allergische Sensibilisierung gegen häufige Aeroallergene. In Hamburg waren die Beschwerden im Vergleich zu Erfurt viel häufiger. Regionale Unterschiede zeigten sich aber auch innerhalb anderer europäischer Länder. Die innerdeutschen Häufigkeitsunterschiede ordnen sich wie folgt in den europäischen Rahmen ein: Im europäischen Vergleich wurden die niedrigsten Prävalenzen in Osteuropa, inklusive Erfurt gesehen und geringfügig höhere in den Mittelmeerländern. Die höchsten Häufigkeiten wurden in Englisch sprechenden Studienzentren ermittelt. Asthma ist oft unbehandelt und die Behandlung variiert deutlich zwischen den Studienregionen. Umweltfaktoren und dabei insbesondere arbeitsplatzbezogene Expositionen durch Tabakrauch, Gase und Dämpfe spielen neben Risikofaktoren in der frühen Kindheit und genetischen Faktoren eine maßgebliche Rolle bei der Entwicklung von Asthma sowie der allergischen Sensibilisierung.

Abstract

The European Community Respiratory Health Survey (ECRHS) was the first study to assess the geographical variation in asthma, allergy, and allergic sensitization in adults using the same instruments and definitions. The database of the ECRHS includes information from approximately 140 000 individuals aged 20 - 44 years from 22 countries. The aim of this review is to summarize the results of the ECRHS and to present the specific contribution of the German centers in Hamburg and Erfurt. The prevalence ranged from 2.0 - 11.9 % for asthma, 9.5 - 40.9 % for allergic rhinitis, 4.0 - 32.0 % for wheeze, 3.4 - 27.9 % for bronchial hyperreactivity, and 16.2 - 44.5 % for allergic sensitisation against common aeroallergens. Although the prevalence of these atopic disorders were found to be consistently higher for the Hamburg center compared to the Erfurt center, strong regional differences in the prevalences were also found within several other European countries. Overall Europe, the lowest prevalences were seen in the Eastern and Middle European countries with the center Erfurt, followed by the Mediterranean region. The highest prevalences were reported for all English speaking centers. Strong geographic variation was reported for medication for asthma. Asthma seems to be undertreated in several countries. Environmental exposures and in particular indoor factors, and exposures at the workplace are playing a major role for asthma in adulthood. Furthermore, protective effects on atopy were found for exposures to pets (dogs) and a large number of siblings in early childhood. In conclusion, the ECRHS has shown that the prevalence of asthma varies widely. The fact that the geographical pattern is consistent with the distribution of atopy and bronchial responsiveness supports the conclusion that the geographical variations in the prevalence of asthma are true and likely due to environmental factors.

Literatur

  • 1 Burr M L, Butland B K, King S. et al . Changes in asthma prevalence: two surveys 15 years apart.  Arch Dis Child. 1989;  64 1452-1456
  • 2 Wieringa M H, Vermeire P A, Brunekreef B. et al . Increased occurrence of asthma and allergy: critical appraisal of studies using allergic sensitization, bronchial hyper-responsiveness and lung function measurements.  Clin Exp Allergy. 2001;  31 (10) 1553-1563
  • 3 Wjst M, Dold S, Roell G. et al . Bronchial hyperactivity and history of wheezing in children.  Eur J Pediatr. 1994;  153 (9) 682-686
  • 4 European Community Respiratory Health Survey .Protocol for the European Community Respiratory Health Survey. 1993 www.ecrhs.org
  • 5 Burney P G, Luczynska C, Chinn S. et al . The European Community Respiratory Health Survey.  Eur Respir J. 1994;  7 954-960
  • 6 Jarvis D, Knox J, Burney P. et al .The European Community Respiratory Health Survey II. Eur Respir J 2002 (akzeptiert)
  • 7 Janson C, Anto J, Burney P. et al . The European Community Respiratory Health Survey: what are the main results so far? European Community Respiratory Health Survey II.  Eur Respir J. 2001;  18 (3) 598-611
  • 8 Richter K, Heinrich J, Bischof W. et al . Innenraumfaktoren und Asthma bronchiale in Hamburg und Erfurt als Teil der INGA-Studie.  Allergologie. 1999;  22 (1) 14-26
  • 9 Burney P, Chinn S. Developing a new questionnaire for measuring the prevalence and distribution of asthma.  Chest. 1987;  91 79S-83S
  • 10 Burney P G, Laitinen L A, Perdrizet S. et al . Validity and repeatability of the IUATLD (1984) Bronchial Symptoms Questionnaire: an international comparison.  Eur Respir J. 1989;  2 940-945
  • 11 Roca J, Burgos F, Sunyer J. et al . References values for forced spirometry. Group of the European Community Respiratory Health Survey.  Eur Respir J. 1998;  11 1354-1362
  • 12 Burney P, Malmberg E, Chinn S. et al . The distribution of total and specific serum IgE in the European Community Respiratory Health Survey.  J Allergy Clin Immunol. 1997;  99 314-322
  • 13 Nowak D, Heinrich J, Jorres R. et al . Prevalence of respiratory symptoms, bronchial hyperresponsiveness and atopy among adults: west and east Germany.  Eur Respir J. 1996;  9 2541-2552
  • 14 Filipiak B, Heinrich J, Nowak D. et al . The distribution in specific IgE and the prevalence of allergic symptoms in 25 - 64-years old inhabitants of an eastern and a western Germany city - results from Augsburg and Erfurt.  Eur J Epidemiol. 2001;  17 (1) 77-84
  • 15 Nicolai T, Bellach B, von Mutius E. et al . Increased prevalence of sensitization against aeroallergens in adults in West compared with East Germany.  Clin Exp Allergy. 1997;  27 (8) 886-892
  • 16 Hermann-Kuntz E. Incidence of allergic disease in East and West Germany.  Gesundheitswesen. 1999;  61 Spec No S100-105
  • 17 Pearce N, Sunyer J, Cheng S. et al . Comparison of asthma prevalence in the ISAAC and the ECRHS. ISAAC Steering Committee and the European Community Respiratory Health Survey. International Study of Asthma and Allergies in Childhood.  Eur Respir J. 2000;  16 420-426
  • 18 Heinrich J, Richter K, Magnussen H. et al . Is the prevalence of atopic diseases in East and West Germany already converging?.  Eur J Epidemiol. 1998;  14 239-245
  • 19 Richter K, Heinrich J, Jorres R A. et al . Trends in bronchial hyperresponsiveness, respiratory symptoms and lung function among adults: West and East Germany. INGA Study Group. Indoor Factors and Genetics in Asthma.  Respir Med. 2000;  94 668-677
  • 20 Jögi R, Janson C, Björnsson E. et al . Atopy and allergic disorders among adults in Tartu, Estonia compared with Uppsala, Sweden.  Clin Exp Allergy. 1998;  28 1072-1080
  • 21 Jögi R, Janson C, Björnsson E. et al . The prevalence of asthmatic respiratory symptoms among adults in Estonian and Swedish university cities.  Allergy. 1996;  51 331-336
  • 22 Heinrich J, Nowak D, Wassmer G. et al . Age-dependent differences in the prevalence of allergic rhinitis and autopic sensitization between an eastern and a western German city.  Allergy. 1998;  53 89-93
  • 23 Wichmann H E. Possible explanation for the different trends of asthma and allergy in East and West Germany.  Clin Exp Allergy. 1998;  26 (6) 621-623
  • 24 Nowak D, Wichmann H E, Magnussen H. Asthma and atopy in Western and Eastern communities-current status and open questions.  Clin Exp Allergy. 1998;  28 (9) 1043-1046
  • 25 Gross I, Heinrich J, Fahlbusch B. et al . Indoor determinants of Der p 1 and Der f 1 concentrations in house dust are different.  Clin Exp Allergy. 2000;  30 (3) 376-382
  • 26 Fahlbusch B, Heinrich J, Gross I. et al . Allergens in house-dust samples in Germany: results of an East-West German comparison.  Allergy. 1999;  54 (11) 1215-1222
  • 27 Koch A, Heilemann K J, Bischof W. et al . Indoor viable mold spores - a comparison between two cities, Erfurt (eastern Germany) and Hamburg (western Germany).  Allergy. 2000;  55 176-180
  • 28 Cyrys J, Heinrich J, Richter K. et al . Sources and concentrations of indoor nitrogen dioxide in Hamburg (west Germany) and Erfurt (east Germany).  Sci Total Environ. 2000;  250 (1 - 3) 51-62
  • 29 Schneider P, Gebefügi I, Richter K. et al . Indoor and outdoor BTX levels in German cities.  Sci Total Environ. 2001;  267 (1 - 3) 41-51
  • 30 Gehring U, Heinrich J, Jakob B. et al for the Indoor Factors and Genetics in Asthma (INGA) Study group . Respiratory symptoms in relation to indoor exposure to mite and cat allergens and endotoxins.  Eur Respir J. 2001;  18 555-563
  • 31 Wahn U, Wichmann H E. Spezialbericht Allergien. 2000 Stuttgart: Metzler Poeschel 1-147
  • 32 Heinrich J, Hölscher B, Bolte G. et al . Allergic sensitization and diet: ecological analysis in selected European cities.  Eur Respir J. 2001;  17 395-402
  • 33 European Community Respiratory Health Survey . Variations in the prevalence of respiratory symptoms, self-reported asthma attacks, and use of asthma medication in the European Community Respiratory Health Survey (ECRHS).  Eur Respir J. 1996;  9 687-695
  • 34 Chinn S, Burney P, Jarvis D. et al . Variation in bronchial responsiveness in the European Community Respiratory Health Survey (ECRHS).  Eur Respir J. 1997;  10 2495-2501

Dr. J. Heinrich

GSF-Institut für Epidemiologie

Postfach 1129

85758 Oberschleißheim

Email: Joachim.Heinrich@gsf.de

    >