Abstract
Megestrol acetate (MA) is a synthetic, orally active derivative of
the naturally occuring hormone progesterone. MA is increasingly used to correct
loss of appetite and improve the nutritional status. We used MA in an
adolescent with growth hormone (GH) deficiency due to former irradiation
therapy in order to evaluate if MA can improve the nutritional status. In fact,
MA increased appetite and weight dose-dependant. The energy expenditure
measured by indirect calorimetry changed from hypo- to normometabolism.
However, weight gain was first primarily due to an increase in body water and
then in fat mass. The gain of fat mass was much more prominent than the gain of
fat free mass. As important side-effect, MA lead to rapid and profound cortisol
and testosterone depletion after only 10 days with a long-lasting effect on
testosterone depletion. Therefore, MA as a single therapy cannot be recommended
to improve the nutritional status. If MA is given, cortisol and testosterone
levels have to be monitored and supplemented as needed.
Zusammenfassung
Megestrolacetat (MA) ist ein synthetisches, oral zu verabreichendes
Progesteronderivat. MA wird zunehmend zur Appetitsteigerung und zur
Verbesserung des Ernährungsstatus eingesetzt. Wir behandelten einen
Jugendlichen mit Wachstumshormonmangel (WH) infolge kranialer Bestrahlung mit
der Frage, ob MA den Ernährungsstatus verbessern kann. Bei unserem
Patienten steigerte MA den Appetit und das Körpergewicht
dosisabhängig. Der Energiebedarf gemessen mit Hilfe der indirekten
Kalorimetrie stieg von einem verminderten auf einen normalen Bedarf. Es zeigte
sich jedoch, dass die Gewichtszunahme zunächst bedingt war durch eine
Zunahme des Körperwassers und dann der Fettmasse und weniger der
erwünschten fettfreien Masse. Zudem führte MA zu einem Abfall von
Kortisol und Testosteron im Serum auf pathologisch niedrige Werte schon nach 10
Tagen mit einem lang anhaltenden Effekt auf Testosteron. Somit kann MA zur
Verbesserung des Ernährungsstatus nicht empfohlen werden. Wenn MA gegeben
wird, müssen Kortisol und Testosteron gemessen und nach Bedarf ersetzt
werden.
Key words
Megestrol acetate - nutritional status - cortisol depletion - testosterone depletion
- side effects
Schlüsselwörter
Megestrolacetat - Ernährungsstatus - Kortisolmangel - Testosteronmangel - Nebenwirkungen
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Dr. Irene Schmid
Kinderklinik and Kinderpoliklinik, Dr. von Haunersches
Kinderspital, University of Munich
Lindwurmstr. 4
80337 Munich
Germany
Telefon: 0049/89/5160-2842
Fax: 0049/89/5160-4719
eMail: Irene.Schmid@kk-i.med.uni-muenchen.deq