Zusammenfassung
Ziel: In einer retrospektiven Studie wurde untersucht, ob sich durch die dynamische Untersuchung
des Pankreas in der MRT Vorteile ergaben bezüglich des Nachweises und der Differenzialdiagnose
von Pankreaserkrankungen. Material und Methoden: Es erfolgte die Auswertung von 49 Patienten, bei denen eine MRT des Pankreas durchgeführt
wurde (2 Insulinome, 2 Zystadenome, 19 Karzinome, 26 chronische Pankreatitiden). Die
Befundung erfolgte in zwei Stufen. Zunächst wurden T2-gewichtete TSE-Sequenzen sowie eine T1-gewichtete Gradientenechosequenz nativ und in der Parenchymphase des Pankreas nach
i. v. KM-Gabe ausgewertet. Danach wurde zur Befundung zusätzlich eine dynamische Gradientenechosequenz
mit 4 Untersuchungsphasen hinzugezogen. Ergebnis: Bei der Abklärung endokriner Pankreastumoren ist eine dynamische Untersuchung des
Pankreas sinnvoll, bei vorliegendem Verdacht auf ein Pankreaskarzinom erlaubt diese
jedoch keinen signifikanten diagnostischen Zugewinn. Schlussfolgerung: Bei Pankreaskarzinomen, die bereits nativ abgrenzbar sind, sollte daher die Kontrastmittelgabe
zugunsten einer kontrastverstärkten MR-Angiographie genutzt werden.
Abstract
Purpose: Evaluation of the diagnostic potential of a dynamic MR examination of the pancreas.
Material and Methods: Retrospective study on 49 patients who underwent MRI of the pancreas (2 insulinomas,
2 cystadenomas, 19 pancreatic carcinomas, 26 patients with chronic pancreatitis).
Interpretation was done in two steps: Initial evaluation of T2-weighted TSE-sequences, T1-weighted gradient echo sequences before and after injection of Gadolinium-DTPA
i. v. Afterwards, additional evaluation of a dynamic contrast-enhanced MRI series
of the pancreas with four dynamic scans. Result: Dynamic MR examination of the pancreas is useful in case of insulinomas. However,
in case of pancreatic cancer an additional dynamic MR examination of the pancreas
does not provide further clinically relevant information. Conclusion: In patients with a suspicion of pancreatic cancer, the injection of contrast material
should preferably be used for the performance of a contrast-enhanced MR angiography
at the expense of a dynamic MR examination.
Schlüsselwörter
Pankreas - MRT - Dynamische Untersuchung
Key words
Pancreas - MRI - Dynamic examination
Literatur
- 1
Diehl J S, Lehmann K J, Sadick M, Lachmann R, Georgi M.
Pancreatic cancer: value of dual phase-helical CT in assessing resectability.
Radiology.
1998;
206
373-378
- 2
Lu D S, Vedantham S, Krasny R M, Kadell B, Berger W L, Reber H A.
Two-phase helical CT for pancreatic tumors: pancreatic- versus hepatic-enhancement
of tumor, pancreas, and vascular structures.
Radiology.
1996;
199
697-701
- 3
Hollett M D, Jorgensen M J, Jeffrey R B .
Quantitative evaluation of pancreatic enhancement during dual-phase helical CT.
Radiology.
1995;
195
359-361
- 4 Reimer P, Parizel P M, Stichnoth F A (Hrsg).
Klinische MR-Bildgebung. Berlin, Heidelberg; Springer 2000: 290
- 5 Hamm B, Krestin GP, Laniado M, Volkmar N (Hrsg)
MRT von Abdomen und Becken. Stuttgart; Thieme 1999: 60
- 6
Gaa J, Wendl K, Tesdal I K, Meier-Willersen H J, Lehmann K J, Böhm C, Möckel R, Richter A,
Trede M, Georgi M.
Kombinierter Einsatz von MRT, MRCP und kontrastverstärkter 2-Phasen 3D-MRA in der
Diagnostik von Pankreastumoren: Erste klinische Ergebnisse.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
528-533
- 7
Coche E E, Bret P M, Reinhold C.
Dynamic enhancement of upper abdominal organs in normal volunteers with MRI and effects
of contrast dose reduction.
Abdom Imaging.
1999;
24
604-609
- 8
Nishiharu T, Yamashita Y, Abe Y, Mitsuzaki K, Tsuchigame T, Nakayama Y, Takahashi M.
Local extension of pancreatic carcinoma: assessment with thin-section helical CT versus
breath-hold fast MR imaging-ROC-analysis.
Radiology.
1999;
212
445-452
- 9
Murakami K, Nawano S, Moriyama N, Onuma Y.
Usefulness of magnetic resonance imaging with dynamic contrast enhancement and fat
suppression in detecting a pancreatic tumor.
Jpn J Clin Oncol.
1998;
28
107-111
- 10
Kloppel G, Heitz P U.
Pancreatic endocrine tumors.
Pathol Res Pract.
1988;
183
155-168
- 11
Semelka R C, Cumming M J, Shoenut J P, Magro C M, Yaffe C S, Kroeker M A, Greenberg H M.
Islet cell tumors: comparison of dynamic contrast enhanced CT and MR imaging with
dynamic gadolinium enhancement and fat suppression.
Radiology.
1993;
186
799-802
- 12
Liesi G, Pasquali C, D'Andrea A A, Scandellari C, Pedrazolli S.
MRI In insulinomas: preliminary findings.
Europ J Radiol.
1992;
14
46-51
- 13
Bartolozzi C, Lencioni R, Donati F, Cioni D.
Abdominal MRI: liver and pancreas. Review article.
Eur Radiology.
1999;
9
1496-1512
- 14
Van Hoe L, Gryspeerdt S, Ectors N.
Nonalcoholic duct-destructive chronic pancreatitis: imaging findings.
Am J Roentgenol.
1998;
170
643-647
- 15
Johnson P T, Outwater E K.
Pancreatic carcinoma versus chronic pancreatitis: dynamic MR imaging.
Radiology.
1999;
212
213-218
- 16
Schaible R, Textor J, Kreft B, Neubrand M, Schild H.
Stellenwert selektiver MIP-Rekonstruktionen einer atemgetriggerten 3D-TSE-MR-Cholangiographie
an einer Workstation gegenüber den MIP-Standardprojektionen und einer single-Shot-MRCP.
Fortschr Röntgenstr.
2001;
173
416-423
- 17
Textor H J, Pauleit D, Flacke S, Keller E, Keller K M, Neubrand M, Gieseke J, Schild H.
3D-TSE MR cholangiopancreatography with breath triggering to clarify unclear hepatopathies
in children.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
492-496
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