Handchir Mikrochir Plast Chir 2002; 34(1): 3-16
DOI: 10.1055/s-2002-22109
Übersicht

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Methode, Indikationen und kritische Wertung der intraoperativen Nervenfunktionsdiagnostik[*]

Methods, Indications and Validation of Intraoperative Nerve Conductivity TestingD. Burg1 , M. Infanger1 , C. Meuli-Simmen1 , Th. Stallmach2 , G. Beer1 , S. Amgwerd1 , V. E. Meyer1
  • 1 Klinik für Wiederherstellungschirurgie (Direktor: Prof. Dr. V. E. Meyer), Universitätsspital Zürich
  • 2 Institut für klinische Pathologie (Direktor: Prof. Dr. Ph. Heitz), Universitätsspital Zürich ;
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2002 (online)

Zusammenfassung

Bei Nervenoperationen werden elektrophysiologische Methoden intraoperativ angewandt, um Gehalt, Qualität und Kontinuität von Nervenfasern zu beurteilen mit dem Ziel, chirurgische Maßnahmen der Art der Läsion optimal anzupassen. Histologische Kontrollen und das Operationsresultat werden zur kritischen Bewertung der Funktionsdiagnostik herangezogen.

Methode und Besonderheiten der intraoperativen Ableitung von Nervenaktionspotenzialen (NAP) und somatosensorisch evozierten Potenzialen (SEP), deren Interpretation und deren Einschränkungen werden beschrieben.

Die intraoperative Funktionsdiagnostik hat sich uns bei Läsionen in Kontinuität als zuverlässige Methode zum frühen Nachweis einer erfolgten oder ausgebliebenen spontanen Reinnervation eines Nervs oder von Nervenfaszikeln bewährt. Nach unserer Erfahrung können mit ihrer Hilfe unnötige Resektionen weitgehend vermieden werden. Neben dieser wichtigen Indikation kann die Funktionsdiagnostik mit Vorteil auch bei anderen Nervenoperationen eingesetzt werden, bei denen die Qualität des Nervenparenchyms aus diagnostischer und strategischer Sicht von Interesse ist. Beispielhaft werden die intraoperative Evaluation von Armplexusverletzungen einschließlich der Plexuskontinuität zum Rückenmark, die Beurteilung der proximalen Anschlussstelle bei der Nervenrekonstruktion, das Aufsuchen einer Nervenläsion und die pathophysiologische Beurteilung von Nervenfunktionsstörungen als weitere Indikationen vorgestellt.

Die intraoperative Elektrodiagnostik ist eine nützliche Ergänzung der konventionellen präoperativen klinischen, elektrophysiologischen und bildgebenden Diagnostik und der sorgfältigen intraoperativen morphologischen Beurteilung. Sie ist nur in der Synopsis mit diesen Befunden aufschlussreich.

Abstract

During nerve surgery, electrodiagnostic methods are applied to assess the availability and viability of nerve fibers and to adjust operative measures accordingly. The validity of this procedure is verified by histology and by the outcome of the operation. This paper explains the techniques of intraoperative nerve action potential (NAP) and somatosensory evoked potential (SEP) recording, how to interpret the electrodiagnostic results, and describes both the special features and the limitations of the methods.

We found reliable results of neurography, detecting the presence or absence of spontaneous nerve regeneration across a lesion in continuity months before the reinnervation reached its final target. Based on our results, we suggest that NAP recording of the exposed nerve can widely prevent unnecessary nerve or fascicle resection. Besides this important indication, the nerve function evaluation was successfully used in nerve surgery whenever the quality of the nerve parenchyma was crucial to the operative management. Further indications such as evaluating brachial plexus lesions and the condition of nerve roots, judging the proximal coaptation site in nerve reconstruction, tracing the site of a nerve lesion and identifying the pathophysiology of nerve malfunction are exemplified.

Intraoperative nerve conductivity testing should not be considered as a replacement of but rather as a complement to preoperative clinical, electrophysiological and imaging evaluations and a thorough intraoperative morphological examination.

1 Teilweise vorgetragen auf der 22. Jahrestagung der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Mikrochirurgie der peripheren Nerven und Gefäße vom 5. bis 7. Oktober 2000 in Zürich

Literatur

  • 1 Beer G M, Meyer V E, Burg D. Tattooing agents for nerve marking in experimental surgery.  J Reconstr Microsurg. 2001;  17 437-440
  • 2 Brown W F, Veitch J. Intraoperative monitoring of peripheral and cranial nerves.  Muscle Nerve. 1994;  17 371-377
  • 3 Carlson J, Lais A C, Dyck P J. Axonal atrophy from permanent peripheral axotomy in adult cat.  J Neuropathol Exp Neurol. 1979;  38 579-585
  • 4 Chaudhry V, Cornblath D R. Wallerian degeneration in human nerves: Serial electrophysiological studies.  Muscle Nerve. 1992;  15 687-693
  • 5 Chu N S, Wei F C. Recovery of sensation and somatosensory evoked potentials following toe-to-digit transplantation in man.  Muscle Nerve. 1995;  18 859-866
  • 6 Celli L, Rovesta C, de Luise G. Intraoperative paravertebral muscular evoked potentials (PMEP) in treatment of traumatic root lesions of the brachial plexus.  Acta Orthop Belg. 1983;  49 564-570
  • 7 Daube J R, Harper C M. Surgical monitoring of cranial and peripheral nerves. Desmedt JE Neuromonitoring in Surgery. Amsterdam; Elsevier Science Publishers B. V. (Biomedical Division) 1989: 115-138
  • 8 Dellon A L, Mackinnon S E. Selection of the appropriate parameter to measure neural regeneration.  Ann Plast Surg. 1989;  23 197-202
  • 9 Desmedt J E, Noël P. Average cerebral evoked potentials in the evaluation of lesions of the sensory nerves of the central somatosensory pathway. Desmedt JE New Developments in Electromyography and Clinical Neurophysiology. Vol. 2. Basel; Karger 1973: 352-371
  • 10 Donner T R, Voorhies R M, Kline D G. Neural sheath tumors of major nerves.  J Neurosurg. 1994;  81 362-373
  • 11 Fullerton P M. The effect of ischaemia on nerve conduction in the carpal tunnel syndrome.  J Neurol Neurosurg Psychiat. 1963;  26 385-397
  • 12 Gilliatt R W, Wilson T G. Ischaemic sensory loss in patients with peripheral nerve lesions.  J Neurol Neurosurg Psychiat. 1954;  17 104-114
  • 13 Happel L T, Kline D G. Nerve lesions in continuity. Gelberman R Operative Nerve Repair and Reconstruction. Vol. 1. Philadelphia; JB Lippincott 1991: 601-616
  • 14 Hudson A R, Hunter D. Timing of peripheral nerve repair: Important local neuropathological factors.  Clin Neurosurg. 1977;  24 391-405
  • 15 Kalkman C J, Drummond J C, Ribberink A A, Patel P M, Sano T, Bickford R G. Effects of propofol, etomidate, midazolam, and fentanyl on motor evoked responses to transcranial electrical or magnetic stimulation in humans.  Anesthesiology. 1992;  76 502-509
  • 16 Kimura J, Machida M, Ishida T, Yamada T, Rodnitzky R L, Kudo Y, Suzuki S. Relation between size of compound sensory or muscle action potentials, and length of nerve segment.  Neurology. 1986;  36 647-652
  • 17 Kline D G. Nerve surgery as it is now and as it may be.  Neurosurgery. 2000;  46 1285-1293
  • 18 Kline D G, DeJonge B R. Evoked potentials to evaluate peripheral nerve injuries.  Surg Gynecol Obstet. 1968;  127 1239-1248
  • 19 Kline D G, Hackett E R. Value of electrophysiologic tests for peripheral nerve neuromas.  J Surg Oncol. 1970;  2 299-309
  • 20 Kline D G, Hackett E R, May P R. Evaluation of nerve injuries by evoked potentials and electromyography.  J Neurosurg. 1969;  31 128-136
  • 21 Kline D G, Happel L T. Penfield lecture. A quarter century's experience with intraoperative nerve action potential recording.  Can J Neurol Sci. 1993;  20 3-10
  • 22 Kline D G, Hudson A R. Nerve Injuries. Philadelphia, London, Toronto; Saunders 1995
  • 23 Kline D G, Nulsen F E. The neuroma in continuity. Its preoperative and operative management.  Surg Clin North Am. 1972;  52 1189-1209
  • 24 Kuypers P D, van Egeraat J M, Godschalk M, Hovius S E. Loss of viable neuronal units in the proximal stump as possible cause for poor function recovery following nerve reconstructions.  Exp Neurol. 1995;  132 77-81
  • 25 Lambert E H, Dyck P J. Compound action potentials of sural nerve in vitro in peripheral neuropathy. Dyck EH, Thomas PK Peripheral Neuropathy. 3rd ed. Philadelphia, London, Toronto; Saunders 1993: 672-684
  • 26 Maurer K, Eckert J. Praxis der evozierten Potentiale. SEP, AEP, MEP, VEP. Stuttgart; Enke 1999
  • 27 Nelson K R. Use of peripheral nerve action potentials for intraoperative monitoring.  Neurol Clin. 1988;  6 917-933
  • 28 Nobile-Orazio E. Multifocal motor neuropathy.  J Neuroimmunol. 2001;  115 4-18
  • 29 Oberle J, Antoniadis G, Rath S A, Richter H P. Intra-operative electrophysiological diagnosis of spinal root avulsion during surgical repair of brachial plexus stretch injuries.  Acta Neurochir. 1997;  139 238-239
  • 30 Oberle J W, Antoniadis G, Rath S A, Richter H P. Value of nerve action potentials in the surgical management of traumatic nerve lesions.  Neurosurgery. 1997;  41 1337-1342
  • 31 Oberle J, Antoniadis G, Rath S A, Seitz K, Schneider O, Braun V, Kahamba J F, Richter H P. Radiological investigations and intra-operative evoked potentials for the diagnosis of nerve root avulsion: Evaluation of both modalities by intradural root inspection.  Acta Neurochir. 1998;  140 527-531
  • 32 Olney R K, Budingen H J, Miller R G. The effect of temporal dispersion on compound action potential area in human peripheral nerve.  Muscle Nerve. 1987;  10 728-733
  • 33 Paintal A S. Block of conduction in mammalian myelinated nerve fibres by low temperatures.  J Physiol. 1965;  180 1-19
  • 34 Pease W S, Lee H H, Johnson E W. Forearm median nerve conduction velocity in carpal tunnel syndrome.  Electromyogr Clin Neurophysiol. 1990;  30 299-302
  • 35 Sloan T B. Anesthetic effects on electrophysiologic recordings.  J Clin Neurophysiol. 1998;  15 217-226
  • 36 Sugioka H. Evoked potentials in the investigation of traumatic lesions of the peripheral nerve and the brachial plexus.  Clin Orthop. 1984;  184 85-92
  • 37 Therapeutics and Technology Assessment Subcommittee of the American Academy of Neurology (participating panelists . Nuwer M et al): Assessment: Intraoperative neurophysiology.  Neurology. 1990;  40 1644-1646
  • 38 Terzis J K, Daniel R K, Williams H B. Intraoperative assessment of nerve lesions with fascicular dissection and electrophysiological recordings. Omer GE, Spinner M Management of Peripheral Nerve Problems. London, Philadelphia, Toronto; Saunders 1980: 462-472
  • 39 Tiel R L, Happel L T, Kline D G. Nerve action potential recording method and equipment.  Neurosurgery. 1996;  39 103-108
  • 40 Turkof E, Millesi H, Turkof R, Pfundner P, Mayr N. Intraoperative electroneurodiagnostics (transcranial electrical motor evoked potentials) to evaluate the functional status of anterior spinal roots and spinal nerves during brachial plexus surgery.  Plast Reconstr Surg. 1997;  99 1632-1641
  • 41 Williams H B, Terzis J K. Single fascicular recordings: An intraoperative diagnostic tool for the management of peripheral nerve lesions.  Plast Reconstr Surg. 1976;  57 562-569
  • 42 Woodhall B, Nulsen F E, White J C, Davis L. Neurosurgical implications. Woodhall B, Beebe GW Peripheral Nerve Regeneration: A Follow-up Study of 3656 World War II Injuries. Washington, D.C.; U.S. Government Printing Offic 1956: 569-642
  • 43 Zhao S, Kim D H, Kline D G, Beuerman R W, Thompson H W. Somatosensory evoked potentials induced by stimulating a variable number of nerve fibers in rat.  Muscle Nerve. 1993;  16 1220-1227

1 Teilweise vorgetragen auf der 22. Jahrestagung der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Mikrochirurgie der peripheren Nerven und Gefäße vom 5. bis 7. Oktober 2000 in Zürich

Dr. med. Doris Burg

Klinik für Wiederherstellungschirurgie, Universitätsspital Zürich

Rämistraße 100

8091 Zürich

Schweiz

Email: doris.burg@chi.usz.ch

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