Zusammenfassung
Ziel: Bestimmung des intrahepatischen Verteilungsvolumens nach CT-gesteuerter Applikation
zweier Kontrastmittel (KM) in einem Ex-vivo- und In-vivo-Modell (Schweineleber). Material und Methode: An Schweinelebern ex-vivo und in-vivo wurden 131 CT-gesteuerte Injektionen von zwei
verschiedenen KM (Imagopaque®, Visipaque®) mit Kathetern und Kanülen mit und ohne
Seitlöcher vorgenommen und mittels Spiral-CT dokumentiert. Das Verteilungsmuster wurde
visuell beurteilt: interstitiell, subkapsulär, vaskulär/tubulär, das Verteilungsvolumen
mittels Dichtemaske (Schwellenwerte 70/400 HE) quantifiziert. Ergebnisse: Rein interstitielle Applikationen gelangen in-vivo häufiger als ex-vivo (p = 0,001).
Es gab keine relevanten Unterschiede zwischen den beiden KM. Mit Endloch-Kathetern
wurden mehr rein interstitielle KM-Depots gesetzt als mit Seitloch-Kathetern (p =
0,005). Das mittlere Verteilungsvolumen war mit den Seitloch-Kathetern (ex-vivo 103
cm3 , in-vivo 19 cm3 ) größer als mit den Endloch-Kathetern (ex-vivo 67 cm3 , in-vivo 13 cm3 ) (p = 0,01). Gleichzeitig war die mittlere Dichte bei den Seitloch-Kathetern (102
HE) geringer als bei den Endloch-Kathetern (115 HE) (p = 0,005). Schlussfolgerung: Deutliche Unterschiede des KM-Verteilungsvolumens zwischen ex-vivo und in-vivo Untersuchungen
im Schweinemodell. Seitloch-Katheter sind Endloch-Kathetern im Hinblick auf das erreichbare
Verteilungsvolumen deutlich überlegen.
Abstract
Purpose: Determination of the intrahepatic distribution volume of two contrast media (CM)
by CT-guided application in an ex-vivo and an in-vivo model (pig liver). Material and Methods: In pig livers ex-vivo and in-vivo, 131 CT-guided injections of two different CM (Imagopaque®,
Visipaque®) were performed using catheters and cannula with and without side-holes
and documented by spiral CT. The distribution pattern was assessed visually:
interstitial, subcapsular, vascular/tubular, the distribution volume was quantified
using a density mask (thresholds 70/400 HE). Results: Purely interstitial applications were achieved more frequently in-vivo than ex-vivo
(p = 0.001). There were no relevant differences between the two CM. Catheters without
side-holes led to more interstitial CM depots than catheters with side-holes (p =
0.005). The mean distribution volume was larger with catheters with side-holes (ex-vivo
103 cm3 , in-vivo 19 cm3 ) than with catheters without side-holes (ex-vivo 67 cm3 , in-vivo 13 cm3 ) (p = 0,01). At the same time, the mean density with catheters with side-holes (102
HE) was lower than with catheters without side-holes (115 HE) (p = 0.005). Conclusion: Marked differences of the CM distribution volumes were observed between ex-vivo and
in-vivo studies in the pig model. Catheters with side-holes are far superior to
catheters without.
Schlüsselwörter
Computertomographie, Steuerung - Computertomographie, therapeutische Radiologie -
Kontrastmittel, Verteilungsvolumen - Gentherapie, intratumoral
Key words
Computed tomography, guidance - Computed tomography, therapeutic radiology - Contrast
agent, distribution volume - Gen therapy, intratumoral
Literatur
1
Schuler M, Rochlitz C, Horowitz J, Schlegel J, et al.
A phase I study of adenovirus mediated wild type p53 gene transfer in patients with
advanced non-small cell lung cancer.
Hum Gene Ther.
1998;
9
2075-2082
2
Roth J, Nguyen D, Lawrence D, Kemp B, et al.
Retrovirus-mediated wild type p53 gene transfer to tumors of patients with lung cancer.
Natur Med.
1996;
2
985-991
3
Kauczor H-U, Schuler M, Heussel C, von Weymarn A, Bongartz G, Rochlitz C, Huber C,
Thelen M.
CT-guided intratumoral gene therapy in non-small-cell lung cancer.
Eur Radiol.
1999;
9
292-296
4
Dummer R, Bergh J, Karlsson Y, Horowitz N, Mulder N, Huinink D, Burg G, Hofbauer G,
Osanto S.
Biological activity and safety of adenoviral vector-expressed wild-type p53 after
intratumoral injection in melanoma and breast cancer patients with p53-overexpressing
tumors.
Cancer Gene Ther.
2000;
7
1069-1076
5
Schuler M, Herrmann R, deGreve J, Stewart A, et al.
Adenovirus-Mediated Wild-Type p53 Gene Transfer in Patients Receiving Chemotherapy
for Advanced Non-Small-Cell Lung Cancer: Results of a Multicenter Phase II Study.
J Clin Oncol.
2001;
19
1750-1758
6 Petrides P.
Tumorgewebe, in Biochemie und Pathobiochemie. In: Löffler G, Petrides P (Hrsg) Berlin, Heidelberg; Springer 1998: 1089-1113
7
Voss S, Kruskal J.
Gene therapy: a primer for radiologists.
Radiographics.
1998;
18
1343-1372
8
Klose K.
Biosignale für die radiologische Forschung.
Fortschr Röntgenstr.
2000;
172
573-575
9
Weissleder R, Simonova M, Bogdanova A, Bredow S, Enochs W, Bogdanov A.
MR imaging and scintigraphy of gene expression through melanin induction.
Radiology.
1997;
204
425-429
10
Koretsky A.
NMR detection of the consequences of transgene expression.
News Physiol Sci.
1994;
9
197-202
11
Haage P, Piroth W, Staatz G, Adam G, Günther R.
CT-gesteuerte perkutane Biopsien zur Klassifizierung von fokalen Leberläsionen: Vergleich
zwischen 14 G- und 18 G-Stanzbiopsienadeln.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
171
44-48
12
Vargas H, Butler J, Phillips J, Dickman P.
Ethanol injection of hepatic tumors.
J Invest Surg.
1991;
4
291-298
13
Elgindy N, Lindholm H, Gunven P, Ohlsen H.
A modified technique for ethanol injection of liver tumors: preliminary results.
Eur Radiol.
1996;
6
494-501
14
Bartolozzi C, Lencioni R.
Ethanol injection for the tretament of hepatic tumors.
Eur Radiol.
1996;
6
682-696
15
Alexander D, Unger E, Seeger S, Karmann S, Krupinski E.
Estimation of volumes of distribution and intratumoral ethanol concentrations by computed
tomography scanning after percutaneous ethanol injection.
Acad Radiol.
1996;
3
49-56
16
Waddill W, Wright W, Unger E, Stopeck A, Akporiaye E, Harris D, Grogan T, Schluter S,
Hersh E, Stahl S.
Human gene therapy for melanoma: CT-guided interstitial injection.
Am J Roentgenol.
1997;
169
63-67
17
Rochlitz C, Jantscheff P, Bongartz G, Dietrich P, et al.
Gene therapy study of cytokine-transfected xenogeneic cells (Vero-interleukin-2)
in patients with metastatic solid tumors.
Cancer Gene Ther.
1999;
6
271-281
PD Dr. Hans-Ulrich Kauczor
Klinik für Radiologie, Universität Mainz
Langenbeckstraße 1
55131 Mainz
Phone: + 49-6131-176783
Fax: + 49-6131-176633
Email: kauczor@radiologie.klinik.uni-mainz.de