Zentralbl Gynakol 2002; 124(1): 32-35
DOI: 10.1055/s-2002-20307
Therapie nach Evidence based

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Therapieentscheidungen beim Endometriumkarzinom nach Levels of Evidence und Grades for Recommendation

Treatment of Endometrial Carcinoma - Evidence Based CriteriaC. Brumm, P. A. Fasching, M. W. Beckmann
  • Frauenklinik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. Februar 2002 (online)

Zusammenfassung

Die Beurteilung von Therapieempfehlungen nach so genannten „levels of evidence” gewinnt bei der Festlegung von Therapiestandards zunehmend an Bedeutung. Dies ist in vielen Fällen hilfreich, um den Lesern eine Evaluation der Studienergebnisse nahe zu bringen und die Wichtigkeit neuer Fragestellungen in die Diskussion zu bringen. Die Therapieentscheidungen beim Endometriumkarzinom sind in zahlreichen Veröffentlichungen beschrieben worden, durch die ein guter Überblick der Therapiemodalitäten vor allem bei frühen Stadien gewonnen werden kann, jedoch fehlt es besonders bei fortgeschrittenen Stadien an Untersuchungen mit einem hohen „level of evidence”, um hier ein einheitliches Standadvorgehen bezüglich der operativen und medikamentösen Therapieoptionen festlegen zu können. - Während die operative und strahlentherapeutische Behandlung der Stadien I und II in mehreren Studien recht gut untersucht ist und in ein auf level of evidence basiertes Therapiekonzept eingebracht werden können, fehlt es vor allem bei den Stadien III und IV an Daten, die auch die Bedeutung der medikamentösen Therapie mit einem höheren level of evidence evaluieren.

Summary

The evaluation of decisions in treating endometrial cancer according to levels of evidence and grades for recommendation is gaining importance. This can help to evaluate results of studies and publications for guidelines and standards in treating endometrial cancer. - Concerning endometrial cancer there are some publications with a high level of evidence especially in early stages whereas data of treating progressive and advanced disease with a high level of evidenve is lacking. - There are some studies with an acceptable level of evidence evaluating radiation and surgical treatment in stages I and II. In stages III and IV further data concerning evaluation of hormonal treatment and chemotherapy is pending.

Literatur

  • 1 Aalders J, Abeler V, Kolstad P. Postoperative external irradiation and prognostic parameters in stage I endometrial carcinoma. Clinical and histopathological study of 540 patients.  Obstet Gynecol. 1992;  56 419-427
  • 2 Chadha M, Nanavati P J, Liu P, Fanning J, Jacobs A J. Patterns of Failure in Endometrial Carcinoma Stage I B Grade (G) 3 and IC Patients Treated with Vaginal Cuff Brachytherapy Alone. SGO Proceedings 1999; Abstract 19
  • 3 Creasman W T, Maisonneuve P, Beller U, Benedet J L, Heitz A PM, Ngan H YS, Sideri M, Pecorelli S, Boyle P, Vecchia C l, Walker A. Annual Report on the Results of Treatment in Gynaecologic Cancer.  J Epidem Biostat. 2001;  6 45-86
  • 4 Creutzberg C L, van Putten W L, Koper P C, Lybeert M L, Jobsen J J, Warlam-Rodenhuis C C, de Winter K A, Lutgens L C, van den Bergh A C, van de Steen-Banasik E, Beerman H, van Lent M. Surgery and postoperative radiotherapy versus surgery alone for patients with stage-1 endometrial carcinoma: multicentre randomised trial. PORTEC Study Group. Post Operative Radiation Therapy in Endometrial Carcinoma.  Lancet . 2000;  22 1404-1411
  • 5 Elliott P, Green D, Coates A. The efficiacy of postoperative vaginal Irradiation in preventing vaginal recurrence in endometrial cancer.  Int J Gynecol Cancer. 1994;  4 84-88
  • 6 Eltabbakh G H, Piver M S, Hempling R E, Shin K H. Excellent long term survival and absence of vaginal recurrences in 332 patients with low risk stage I endometrial adenocarcinoma treated with hysterectomy and vaginal brachytherapy without formal staging lymph node sampling: report of a prospective trial.  J Rad Oncol Biol Phys. 1997;  38 373-380
  • 7 Emons G, Meden H, Osmers R. Hormontherapie des Endometriumkarzinoms und seiner Präkanzerosen.  Onkologe. 2000;  5 417-421
  • 8 Fehr M K, Wight E, Haller U. Chemotherapy of endometrial cancer revisited.  Gynakol Geburtshilf Rundsch. 1999;  39 110-120
  • 9 Greven K M, Lanciano R M, Corn B, Case D, Randall M E. Pathologic stage III endometrial carcinoma. Prognostic factors and patterns of recurrence.  Cancer. 1993;  71 3697-3702
  • 10 Geven K M, D'Agostino R B, Lanciano R M, Corn B W. Is there a role for a vaginal cuff boost in the adjuvant management of patients with uterine defined endometrial cancer.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1998;  42 101-104
  • 11 Hogberg T, Fredstorp M, Jhingran A. Indications for adjuvant radiotherapy in endometrial carcinoma.  Hematol Oncol Clin North Am. 1999;  13 189-209
  • 12 Kucera H, Vavra N, Weghaupt K. Benefit of external irradiation in pathological stage one endometrial carcinoma: A prospective clinical trial of 605 Patients who received postoperative vaginal irradiation and additional pelvic irradiation in the presence of unfavorable prognostic factors.  Gynecol Oncol. 1990;  38 99-105
  • 13 Lanciano R M, Curran W J, Greven K M, Fanning J, Stafford P, Randall M E, Hanks G E. Influence of grade, histologic subtype, and timing of radiotherapy on outcome among patients with stage II carcinoma of the endometrium.  Gynecol Oncol. 1990;  39 368-373
  • 14 Marchetti D L, Caglar H, Driscoll D L, Hreshchyshyn M M. Pelvic radiation in stage I endometrial adenocarcinoma with high risk attributes.  Gynecol Oncol . 1990;  37 51-54
  • 15 Martin Hirsch P L, Jarvis G, Kitchener H, Lilford R. Progestagens for endometrial cancer. Cochrane Database Syst Rev 2000
  • 16 Morrow C P, Bundy B N, Kurman R J, Creasman W T, Heller P, Homesley H D, Graham J E. Relationship between surgical-pathological risk factors and outcome in clinical stage I and II carcinoma of the endometrium: A Gynecologic Oncology Group study.  Gynecol Oncol. 1991;  37 51-54
  • 17 Roberts J A. et al .Phase III Randomized Evaluation of Adjuvant Postoperative Pelvic Radiotherapy vs No Adjuvant Therapy for Surgical Stage I and Occult Stage II Intermediate-Risk Endometrial Carcinoma. Proceedings SGO 1998

Prof. Dr. M. W. Beckmann

Frauenklinik

Friedrich-Alexander-Universität

Universitätsstr. 21-23

D-91054 Erlangen

Telefon: +49-9131 853 34 51

Fax: +49-9131 20 82 09

eMail: matthias.beckmann@gyn.med.uni-erlangen.de

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