Aktuelle Traumatol 2002; 32(1): 16-19
DOI: 10.1055/s-2002-19909
Traumatologische Spezialdisziplin
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Rekonstruktion kindlicher Kreuzbandverletzungen mit dem Trans-Fix®-Instrumentarium

Reconstruction of Childrens' Cruciate Ligament Ruptures by Applying Trans-Fix®-InstrumentsW.  Attmanspacher, V.  Dittrich, H.-W.  Stedtfeld
  • 1Klinik für Unfallchirurgie, Klinikum Nürnberg Süd (Leiter: PD Dr. med. H.-W. Stedtfeld)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 January 2002 (online)

Preview

Zusammenfassung

Kreuzbandverletzungen bei Kindern mit noch offenen Wachstumsfugen sind selten, führen jedoch ohne Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes zu einer hohen Anzahl von Verletzungen der Menisken und des Knorpels sowie Auslockerung der Tertiärstabilisatoren. Daher führten wir vom 1. 1. 1998 bis zum 31. 12. 2000 in unserer Klinik bei 8 Patienten die Ersatzoperation des vorderen Kreuzbandes mittels der Hamstringsehnen in der Trans-Fix®-Technik durch. Bislang zeigten sich keine Störungen der Wachstumsfugen, wobei das Skelettwachstum bei allen Patienten noch nicht abgeschlossen ist. Bei den Nachkontrollen fanden wir ausnahmslos stabile Kniegelenke, wobei die Zuordnung beim IKDC-Score Gruppe A und B betraf und somit ein gutes und sehr gutes Resultat reflektiert. Wir können daher den Ersatz des vorderen Kreuzbandes in der Trans-Fix®-Technik bei offenen Fugen zunächst in prospektiven Studien empfehlen.

Abstract

Cruciate ligament injuries are rarely found in children with open growth plates. Nevertheless, if the injury is left untreated it is liable to injure the meniscoid and the cartilage severely and may even lead to a loosening of the tertiary stabilizers. That is why we have operated 8 patients in our clinic in the time between the 1. 1. 1998 and the 31. 12. 2000. As a replacement for the anterior cruciate ligament we used hamstring ligaments and fixated them by using the Trans-Fix®-Technique. Up till now, none of the patients showed any signs of ill-functioning growth plates. Though it may be necessary to point out that the patients had not fully grown out by the time the subsequent checkups were held. The knees we revised were all stable and after relating our results to the IKDC-Score we found that our treatment reflected a good to very good result (Groups A and B). The result of our prospective study encourage us to recommend the surrogate of the anterior cruciate ligament by using the Trans-Fix®-Technique in cases where the growth plates are still open.

Literatur

Dr. W. Attmanspacher

Klinik für Unfallchirurgie · Klinikum Nürnberg Süd

Breslauer Straße 201 · 90471 Nürnberg

Phone: 0911/3985410

Fax: 0911/3982173

Email: attmanspacher@klinikum-nuernberg.de