Gastric substitute following gastrectomy
Summary
Following gastrectomy a variety of different reconstructive alternatives with different
advantages and disadvantages have been proposed. Direct termino-lateral esophagojejunostomy
with preservation of the duodenal passage or roux-en-Y jejuno-jejunostomy may be considered
as current standard route of reconstruction. With current knowledge formation of a
jejunal reservoir with a pouch length of 15 cm seems to be advantageous over simple
roux-en-Y reconstruction. Preservation of the duodenal passage offers objective biochemical
advantages, while its clinical implications have yet to be confirmed. True long term
results of randomised studies are still pending. Thus, the technically easier pouch
formation using the roux-en-Y reconstruction may currently be favored. Jejunoplicatio
as an antirefluxive component of reconstruction is optional. Its value may well lie
in the securement of a critical esophagojejunal anastomosis.
Zusammenfassung
Nach Gastrektomie bestehen eine Reihe alternativer Rekonstruktionsprinzipien, für
die unterschiedliche Vor- und Nachteile propagiert werden. Als Standardrekonstruktion
der intestinalen Passage gilt die direkte termino-lateralen Ösophagojejuostomie mit
Erhalt der duodenalen Passage oder mit einer Roux-Y-Rekonstruktion. Nach dem gegenwärtigen
Kenntnisstand scheint die Anlage eines Reservoirs durch jejunale Pouchbildung von
ca. 15 cm Länge der einfachen Roux-Y-Rekonstruktion überlegen zu sein. Der Erhalt
der Duodenalpassage bietet laborchemisch objektivierbare Vorteile, deren klinische
Relevanz bislang nicht belegt werden konnte. Echte Langzeitergebnisse der randomisierten
Studien stehen hierzu aber noch aus, so dass derzeit die technisch einfachere Pouchanlage
mit Roux-Y-Rekonstruktion zu favorisieren ist. Eine Jejunoplicatio als antirefluxive
Maßnahme kann optional angelegt werden, deren Wert durchaus auch in der Überdeckung
einer kritischen ösophagojejeunalen Anastomose liegt.
Key words
Gastrectomy - gastric substitute - reservoir - route of reconstruction - prevention
of reflux
Schlüsselwörter
Gastrektomie - Magenersatz - Reservoirbildung - Rekonstruktionswege - Refluxprophylaxe
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