Zusammenfassung
Kultivierte epidermale Keratinozytentransplantate (KET) werden seit Anfang der 80er
Jahre klinisch bei Verbrennungen eingesetzt. Die Indikation wurde zunächst für drittgradige
Verbrennungen, bald jedoch auch für tief-zweitgradige Verbrennungen gestellt. KET
werden mittlerweile aus autologem, allogenem (Spender-) oder auch chimerem (gemischt
autologem und allogenem) Zellmaterial hergestellt. Die Transplantate kommen in frischer,
kryokonservierter oder lyophilisierter Form zur Anwendung. Seit 1992 wurden 243 Patienten
mit allogenen und autologen KET behandelt. 30 Patienten mit tiefdermalen Gesichtsverbrennungen
und 44 Patienten mit tiefdermalen Handverbrennungen wurden in diesem Zeitraum operiert
und nachuntersucht. Nach Débridement durch Abrasion und/oder tangentialer Nekrektomie
wurden die KET in einem einzeitigen operativen Schritt transplantiert. Die Epithelisierungsrate
betrug im Handbereich 77 % nach durchschnittlich 8,5 Tagen. Im Gesichtsbereich betrug
die Reepithelisierungsrate 73,8 % nach einem Mittel von 6,7 Tagen. 25 Patienten benötigten
keine Spalthauttransplantation, bei den verbliebenen 5 Patienten musste Spalthaut
auf drittgradige Verbrennungswunden im Bereich der Ober- bzw. Unterlider, in einem
Fall am Nasenrücken, transplantiert werden. Die Behandlung tiefdermaler Verbrennungswunden
mit KET, insbesondere im Hand- und Gesichtsbereich, wird in unserer Abteilung routinemäßig
durchgeführt. Die Ergebnisse sind funktionell und ästhetisch der Spalthauttransplantation
überlegen.
The Use of Cultured Epidermal Grafts in Treating Deep Dermal Burn Wounds
Cultured epidermal grafts (CEG) have been used in burn surgery since the early eighties.
Though primarily autologous CEG were used in third degree burn wounds allogeneic cultured
cell transplants found their way to the therapy of second degree burn wounds soon
later. CEG has been used in many different ways - fresh, kryopreserved, even lyophylisized
- using autologous, allogeneic or chimeric (mixed autologous and allogeneic) cells.
Since 1992 243 patients in our unit have been operated. Out of these 30 patients with
deep dermal burn wounds of the face and 44 patients with deep dermal burn wounds of
the hand are presented. Débridement was performed by abrasio and/or tangential excision
following immediate transplantation of mainly cryopreserved allogeneic CEG. 77 % of
the transplanted area of our „hand-patients” was epithelialised after a mean time
of 8.5 days („take off”). In our patients with deep dermal facial burns the reepithelialisation
rate was 73.8 % after a mean time of 6.7 days („take off”). Twenty-five of these patients
needed any split thickness skin grafts. The remaining five patients received additional
split thickness skin grafts in order to cover third degree burn wounds of the upper
and/or lower lids. The use of CEG in treating deep dermal burn wounds has become a
routine procedure in our unit since 1992. Especially in the facial and hand area our
method proved to provide highly satisfying functional and aesthetical results.
Literatur
1
Duinslaeger L, Verbeken G, Reper P, Delaey B, Vanhalle S, Vanderkelen A.
Lyophilized keratinocyte cell lysates contain multiple mitogenic activities and stimulate
closure of meshed skin autograft-covered burn wounds with efficiency similar to that
of fresh allogeneic keratinocyte cultures.
Plast Reconstr Surg.
1996;
98
110-117
2
Gallico G G, O’Connor N E, Compton C C, Kehinde O, Green H.
Permanent coverage of large wounds with autologous cultured human epithelium.
N Engl J Med.
1984;
311
448-451
3
Hakvoort T, Altun V, van Zuijlen P P, et al.
Transforming growth factor-bat (1), -beta (2), -beta (3), basic fibroblast growth
factor and vascular endothelial growth factor expression in keratinocytes of burn
scars.
Eur Cytokine Netw.
2000;
11
233-239
4 Henckel-Donnersmarck G.
Aktueller Stand der Verwendung isogener und allogener Keratinozytentransplantate. In: Krupp S. (Hrsg) Plastische Chirurgie. 4. Ergänzungslieferung 11/96. Landsberg:
Ecomed;
5
Madden M R, Finkelstein J L, Staiano-Coico L, Goodwin C W, Shires G T, Molan E E,
Hefton J M.
Grafting of cultured allogeneic epidermis on second- and third degree burn wounds
on 26 patients.
J Trauma.
1986;
11
955-962
6
O’Connor N E, Mulliken J B, Banks-Schlegel S, Kehinde O, Green H.
Grafting of burns with cultured epithelium prepared from autologous epidermal cells.
Lancet.
1981;
1
75-78
7
Rheinwald J G, Green H.
Serial cultivation of strains of human epidermal keratinocytes: the formation of colonies
of single cells.
Cell.
1975;
6
331-344
8
Rives J M, Cantaloube D, Ainand P A, et al.
Place of autologous cultured epidermal grafts in the treatment of deep facial burns.
Preliminary results (in French).
Ann Chir Plast Estét.
1995;
40
286-292
9
Supp D M, Bell S M, Morgan J R, Boyce S T.
Genetic modification of cultured skin substitutes by transduction of human keratinocytes
and fibroblasts with platelet-derived growth factor A.
Wound Repair Regen.
2000;
8
26-35
Dr. G. Henckel-Donnersmarck
Abt. für Plastische u. Handchirurgie Zentrum für Schwerbrandverletzte Krankenhaus München-Bogenhausen
Englschalkingerstraße 77 81925 München