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DOI: 10.1055/s-2001-17190
A severe case of pneumatosis cystoides intestinalis with massive accumulation of gas outside the gastrointestinum
Ein schwerer Fall von Pneumatosis cystoides intestinalis mit massiver, intra- und extraperitonealer GasansammlungPublikationsverlauf
4.2.2001
20.4.2001
Publikationsdatum:
14. September 2001 (online)

Summary
We report an unusually severe case of pneumatosis cystoides intestinalis in an adult female patient undergoing chemotherapy for lymphoblastic crisis in chronic myelogenous leukemia. An impressive accumulation of gas was not only detected within the intestinal wall and mesentery but also in the peritoneum, retroperitoneum, mediastinum and cervical subcutaneous tissue. The patient was almost asymptomatic and fully recovered within a few days of treatment. In addition to chemotherapy, the patient was receiving trimethoprim/sulfamethoxazole for pneumocystis carinii pneumonia and lactulose for constipation. Mucosal damage due to chemotherapy and depletion of tetrahydrofolic acid, changes in bowel flora induced by antibiotic treatment, and the intake of unabsorbable carbohydrates may be responsible for the severity of the disease.
Ein schwerer Fall von Pneumatosis cystoides intestinalis mit massiver, intra- und extraperitonealer Gasansammlung
Wir berichten über einen ungewöhnlich schweren Fall von Pneumatosis cystoides intestinalis bei einer erwachsenen, weiblichen Patientin unter Chemotherapie wegen lymphoblastischer Krise bei chronisch-myeloischer Leukämie. Eine beeindruckende Gasansammlung wurde nicht nur in der Darmwand und im Mesenterium, sondern auch im Peritoneum, Retroperitoneum, Mediastinum und in der zervikalen Subkutis festgestellt. Die Patientin war weitgehend asymptomatisch, und das Krankheitsbild bildete sich nach wenigen Tagen Therapie komplett zurück. Vorausgegangen war neben der Chemotherapie auch eine Behandlung mit Trimethoprim/Sulfamethoxazol wegen Pneumocystis-carinii-Pneumonie und mit Laktulose wegen Obstipation. Die Kombination von Schädigung der intestinalen Mukosa durch Chemotherapie und Folsäureantagonisten, veränderter Darmflora unter antibiotischer Therapie und Einnahme nichtresorbierbarer Kohlenhydrate könnten für die extreme Ausprägung der extra-luminalen Gasansammlung verantwortlich sein.
Key words
Pneumatosis Cystoides Intestinalis - Leukemia - Chemotherapy - Antibiotics
Schlüsselwörter
Pneumatosis cystoides intestinalis - Leukämie - Chemotherapie - Antibiotika
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Address for correspondence
PD Dr. Federico Tatò
Medizinische Poliklinik - Innenstadt
Klinikum der
LMU
Pettenkoferstraße 8a
80336 München
eMail: tato@pk-i.med.uni-muenchen.de