Psychiatr Prax 2001; 28(6): 278-283
DOI: 10.1055/s-2001-16879
ORIGINALARBEIT
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Darstellung eines Wiederbestellsystems zur Sicherung der Betreuungskontinuität im sozialpsychiatrischen Ambulatorium Wien-Landstraße

The Efficacy of an Individualized Treatment Schedule to Maintain Treatment Adherence in an Urban Community Mental Health CenterEgbert Steiner, Eva Alexander, Christian Höfer, Karl Schaffer
  • Kuratorium für Psychosoziale Dienste, Wien
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Publication History

Publication Date:
31 August 2001 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen: Die vorliegende Beobachtungsstudie prüfte die Effizienz des von uns entwickelten Wiederbestellsystems zur Sicherung der Betreuungskontinuität der Patienten eines sozialpsychiatrischen Ambulatoriums. Methode: Es wurden vereinbarte und tatsächliche Inanspruchnahme sowie die Aktionen des Teams nach Terminausfällen in einem Beobachtungszeitraum von drei Monaten dokumentiert und zur weiteren Inanspruchnahme in einem Katamnesezeitraum von sechs Monaten in Beziehung gesetzt. Ergebnisse: Von 2049 vereinbarten Terminen wurden 393 (19,2 %) nicht wahrgenommen. Nur bei einer kleinen Gruppe von Patienten mit niederfrequenter Inanspruchnahme und hohem Anteil an Terminversäumnissen zeigte sich ein hohes Risiko für einen Behandlungsabbruch. Schlussfolgerungen: Ausgefallene Behandlungstermine betrafen mehr als die Hälfte der Patienten, stellten jedoch durch die abgestuften Reaktionen des Teams keine besondere Gefährdung der Betreuungskontinuität dar. Der hohe zeitliche Aufwand, um diese Patienten in Behandlung zu halten lohnt sich.

The Efficacy of an Individualized Treatment Schedule to Maintain Treatment Adherence in an Urban Community Mental Health Center

Objective: We present an observational study on the efficacy of an individualized treatment schedule, which is meant to support treatment adherence in an urban community mental health center (CMHC). Methods: The present investigation was carried out in the natural setting of a CMHC in Vienna. During a 3-month period we observed the compliance with the appointments and the actions taken by the team in response to missed appointments as well as the utilization of the CMHC during a follow-up period of 6 months. Results: During the observation period 393 (19,2 %) of 2049 scheduled visits were missed affecting more than half of the patients. Only a minority of patients with low-intensity treatment and a high rate of missed appointments had a high risk for discontinuing treatment. Conclusions: Missed appointments in outpatient psychiatric care are a common phenomenon but they constitute no major threat to the continuity of care for the majority of the patients due to the graduated efforts of the team. The time required to make up for missed appointments is considerable but the results of the follow-up confirmed the beneficial effects on utilization of psychiatric care.

Literatur

Egbert Steiner

Kuratorium für Psychosoziale Dienste in Wien

Gonzagagasse 15

1013 Wien
Österreich

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