Zusammenfassung
Die Behandlung der Opioidabhängigkeit während der Schwangerschaft stellt eine große
medizinische Herausforderung dar, da der Konsum von illegalen Substanzen Komplikationen
für die schwangere Frau, den Feten und das Neugeborene evozieren kann. Entsprechend
dem internationalen Standard ist die Methode der Wahl eine Erhaltungstherapie mit
Methadon, die wesentlich zur Stabilisierung der Patientin beiträgt, allerdings in
60 - 80 % ein neonatales Abstinenzsyndrom beim Neugeborenen zur Folge hat, das stärker
ausgeprägt und prolongierter verläuft als unter Heroinkonsum der werdenden Mutter.
Eine alternative psychopharmakologische Behandlungsmethode stellt die Erhaltungstherapie
mit Buprenorphin dar. Es konnte anhand einer Patientin, die seit Jahren ohne Unterbrechung
mit Buprenorphin behandelt wird und über den Beobachtungszeitraum von drei Jahren
zwei gesunde Kinder bekam, gezeigt werden, dass die kontinuierliche Einnahme von Buprenorphin
während der Schwangerschaft in gesunden Kindern resultierte, die auch kein neonatales
Abstinenzsyndrom aufwiesen. Der quantitative und qualitative Unterschied des neonatalen
Abstinenzsyndroms im Vergleich zu Methadon erklärt sich möglicherweise durch das partielle
µ-Rezeptor agonistische und κ-antagonistische Rezeptorprofil von Buprenorphin.
Buprenorphine in Pregnancy
The treatment of opioid dependence during pregnancy is a major challenge for doctors,
social workers and gynaecologists. Continuous drug abuse during pregnancy can lead
to a variety of complications in the mother, fetus and neonate. lt is recommended
practice to maintain pregnant opioid-dependent women with synthetic opioids and according
to international guidelines, methadone is the recommended substance so far. However,
a neonatal abstinence syndrome (NAS) of varying severity is observed in 60 - 80 %
of the neonates with even a longer course of duration in comparison to the NAS after
heroin consumption during pregnancy. NAS is characterised by tremor, irritability,
hypertonicity, vomiting, sneezing, fever, poor suckling, and sometimes convulsions.
Recent studies have investigated the safety and efficacy of other synthetic opioids
like sublingual buprenorphine for the treatment of pregnant patients. We present a
22 year old opioid-dependent woman, who has been maintained continiously on buprenorphine
for 3 years. During the treatment episode she delivered two healthy newborns and both
did not show any symptoms of NAS. The maintenance therapy with buprenorphine proved
safety and efficacy during pregnancy, the mother was free of continious heroin abuse,
verified through supervised urine-toxicology. The quantitative and qualitative difference
in NAS may be explained by the partial µ-receptor agonist and κ-antagonist receptor
profile of buprenorphine compared to pure µ-agonist action of methadone or heroin.
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Harald Eder
Drogenambulanz
Klinische Abteilung für Allgemeine Psychiatrie
AKH Wien
Währinger Gürtel 18 - 20
1090 Wien
Österreich
Email: gabriele.fischer@akh-wien.ac.at