Zentralbl Chir 2001; 126(4): 267-272
DOI: 10.1055/s-2001-14798
Endokrine Chirurgie

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Vergleichende Untersuchung zytologischer und histologischer Befunde der Schilddrüse

Comparative results of cytological and histological investigations on the thyroid glandP. Emmrich1 , G. Gauer3 , J. Gauer2 , H. Mättig3 , M. Rosenkranz4
  • 1Institut für Pathologie (Direktor: Prof. Dr. Ch. Wittekind), Universität Leipzig
  • 2Praxis für Innere Medizin, Schkeuditz
  • 3Chirurgische und Innere Abteilung (Direktor: Prof. Dr. H. Mättig), Helios-Klinik Schkeuditz
  • 4Institut für Pathologie (Dr. Rosenkranz/Dr. Uhl), Leipzig
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Comparative results of cytological and histological investigations on the thyroid gland

Summary

We compare the results of fine-needle aspiration cytology of the thyroid gland with postoperative histological findings in 533 patients with thyroidectomy operated on between 1987 and 1994. The classification of the cytological preparations followed the proposal of Weiß and Pilz [35] with the groups 0-IV. In group 0 the most frequent findings were cystic changes in multinodular goitre or malpuncture, respectively. The groups I and II contained cases with multinodular goitre, thyroiditis and follicular adenomas, but 4 carcinomas too. The group III comprised particularly follicular adenomas and carcinomas (8 cases). Both cases in group IV were carcinomas. In group III (cytologic group with suspicious findings) there were 65 cases with false positive results of the cytologic investigation resulting in a specifity of 86.4 %. 4 out of 14 thyroid carcinomas could not be detected by cytologic preparations corresponding to a sensitivity of 71.4 % for carcinomas. The false negative rate for thyroid carcinomas in group II was caused by regression areas in the center of the tumors (3 cases) as well as one microcarcinoma. Preoperative fine-needle aspiration cytology of the thyroid gland reduces the number of patients operated on for multinodular goitre or cold nodules especially in cases suspicious of carcinoma.

Zusammenfassung

Aus dem Zeitraum 1987-1994 werden die Ergebnisse von Feinnadelaspirationszytologien der Schilddrüse ausgewertet und mit den Befunden einer anschließenden Schilddrüsenoperation, die bei 533 Patienten vorgenommen wurde, verglichen. Die Einteilung der zytologischen Befunde erfolgt nach Weiß und Pilz [35] in die Gruppen 0-IV. In der Gruppe 0 finden sich als häufigster Befund Zysten im Rahmen einer Struma nodosa, oder es handelt sich um Fehlpunktionen. Die Gruppen I und II sind mit Fällen einer Struma nodosa, einer Thyreoiditis und mit Follikulären Adenomen beteiligt, allerdings auch mit 4 Karzinomen. In der Gruppe III dominieren die Follikulären Adenome und die Karzinome (8 Fälle). Beide Fälle der Gruppe IV sind Karzinome. In der Gruppe III (verdächtige Befunde) sind 65 Fälle als falsch-positiv einzuordnen, das entspricht einer Spezifität von 86,4 %. Von den 14 Schilddrüsenkarzinomen wurden 4 nicht zytologisch erkannt, das steht für eine falsch-negative Rate von 28,6 % und eine Sensitivität von 71,4 %. Zytologisch nicht erkannte Karzinome waren entweder zentral zystisch bis regressiv umgewandelte Tumoren oder nicht punktierte Mikrokarzinome. Die Feinnadelaspirationszytologie verdankt ihre verbreitete Anwendung der Eingrenzung der Operationsindikation bei einem Verdacht auf Malignität von kalten Knoten der Schilddrüse.

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Prof. Dr. P. Emmrich

Institut für Pathologie der Universität

Liebigstr. 26

D-04103 Leipzig

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