Diagnostic measures for evaluation of thrombophilia
Summary
Using laboratory testing, coagulation alterations can be detected in about 50 % of
familial thrombophilia. Most common hereditary coagulation defects leading to enhanced
thrombosis risk are aPC resistance/Factor V Leiden mutation, protein C- and S-deficiency,
prothrombin 20210A polymorphism and antithrombin deficiency. Moreover, elevated plasma
levels of homocysteine also are associated with enhanced thrombosis risk. Severity
of thromboembolic risk depends upon type of coagulation defect, hetero- or homocygosity
and occurrence of additional acquired risk factors like immobilisation. Therapy of
thromboembolic diseases must always be planned considering both clinical circumstances
and laboratory findings.
Zusammenfassung
Mit Hilfe von Laboruntersuchungen ist es heute in ca. 50 % der Fälle möglich, bei
familiärer Thrombosehäufung einen Gerinnungsdefekt zu diagnostizieren. Die häufigsten
Gerinnungsdefekte, die mit erhöhtem Thromboserisiko einhergehen, sind die aPC-Resistenz
bzw. Faktor V Leiden-Mutation, Protein C- und S-Mangel, Prothrombin 20210A Polymorphismus
und Antithrombin-Mangel. Darüber hinaus werden erhöhte Homocysteinspiegel in Verbindung
mit erhöhtem Thromboserisiko gesehen. Das Thromboserisiko des einzelnen Patienten
hängt von Art, hetero- oder homozygoter Ausprägung des nachgewiesenen Defektes, sowie
davon ab, ob zusätzlich erworbene Risikofaktoren wie z. B. Immobilisation hinzukommen.
Die Behandlung thromboembolischer Erkrankungen muss sich sowohl auf die Laborergebnisse
als auch auf die klinischen Befunde stützen.
Key words
Thromboembolic risk - protein C - protein S - Factor V Leiden - prothrombin polymorphism
Schlüsselwörter
Thromboserisiko - Protein C - Protein S - Faktor V Leiden - Prothrombin-Polymorphismus
Literatur
- 1
Bergmann F, Kochhan L, Budde U.
Die hereditäre Thrombophilie.
Hämostaseologie.
1999;
19
77-85
- 2
Biasiutti F D.
Thrombophilieabklärung.
Hämostaseologie.
2000;
20
17-25
- 3
Franco R F, Reitsma P H, Lourenco D, Maffei F H, Morelli V, Tavella M H, Araújo A G,
Piccinato C E, Zago M A.
Factor XIII Val34Leu is a genetic factor involved in the aetiology of venous thrombosis.
Thromb Haemostas.
1999;
81
676-679
- 4
Heit J A, Silverstein M D, Mohr D N, Petterson T M, O'Fallon W M, Melton III L J.
Risk factors for deep vein thrombosis and pulmonary embolism.
Arch Int Med.
2000;
160
809-881
- 5
Hong J J, Kwaan H C.
Hereditary defects in fibrinolysis associated with thrombosis.
Sem Thromb Hemostas.
1999;
25
321-331
- 6
Kemkes-Matthes B.
Thrombophilie bei malignen Erkrankungen.
Hämostaseologie.
1997;
17
23-29
- 7
Kemkes-Matthes B, Matzdorff A, Niemann F.
Differentialdiagnostik zur Beurteilung des Thromboserisikos mit ProC® Global.
Hämostaseologie.
1999;
19
153-156
- 8
Lillicrap D.
Molecular diagnosis of inherited bleeding disorders and thrombophlia.
Sem Hematol.
1999;
36
340-351
- 9
Nizzi F A, Kaplan H S.
Protein C and S deficiency.
Sem Thromb Hemostas.
1999;
25
265-272
- 10
Robert A, Aillaud M F, Eschwège V, Randrianjohany A, Scarabin Y, Juhan-Vague I.
ABO blood group and risk of venous thrombosis in heterozygous carriers of Factor V
Leiden.
Thromb Haemostas.
2000;
83
630-631
- 11
Rosendaal F R.
Risk factors for venous thrombotic disease.
Thromb Haemostas.
1999;
82
610-619
- 12
Samama M M, Gerotziafas G, Conard J, Horellou M H, Elalamy I.
Clinical aspects and laboratory problems in hereditary thrombophilia.
Haemostasis.
1999;
29
76-99
1 Vortrag, gehalten auf dem Robert May-Gedächtniskongress, Innsbruck, 18.-20. Mai 2000
Prof. Dr. Bettina Kemkes-Matthes
Zentrum für Innere Medizin
Klinikstraße 36
D-35385 Giessen