Zentralbl Chir 2001; 126(5): 407-412
DOI: 10.1055/s-2001-14758
Gefäßchirurgie

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Experimentelle Untersuchung antiseptischer (Taurolin®, Taurolidin) und antibiotischer (Sulmycin®-Implant) Substanzen bei Gefäßprotheseninfektionen im standardisierten Infektionsmodell

The experimental examination of antiseptic (Taurolin®, Taurolidine) and antibiotic (Sulmycin® implant) substances in vascular graft infections employing a standardized infection modelT. Hernández-Richter, H. M. Schardey, M. M. Heiss, F. Löhlein, F. W. Schildberg
  • Chirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum Großhadern (Direktor: Prof. Dr. med. Dr. med. h. c. F. W. Schildberg), Ludwig- Maximilians-Universität München
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
31. Dezember 2001 (online)

The experimental examination of antiseptic (Taurolin®, Taurolidine) and antibiotic (Sulmycin® implant) substances in vascular graft infections employing a standardized infection model

Summary

It was the aim to examine whether local application of antiseptic and antibiotic substances is an effective treatment of vascular graft infection.
Material and methods: 19 pigs with a bodyweight between 20 and 30 kg were assigned to three different groups. Group I: control (6), group II: local treatment with Sulmycin® implant, group (6) III: local treatment with Taurolin® (Taurolidine) (7). An unprotected vascular graft was inserted in the right femoral artery of all pigs. After finishing the proximal and distal anastomosis and prior to closure of the incision, the vascular grafts were contaminated locally with 2 × 107 CFU/ml Staphylococcus aureus ATCC 29213. Seven days later all animals received another unprotected vascular prosthesis with or without additional treatment according to groups I, II, III. 28 days after primary operation the animals were euthanized and the grafts harvested. The specimens were examined for signs of infection by histology and microbiology.
Results: After the primary operation all animals presented with infected vascular prosthesis. At termination of the trial on day 28 all grafts of group I were contaminated, 5 out of 6 grafts in group II, and 5 out of 7 in group III presented with infected grafts. There was no significant statistical difference between the groups. Infection could not be prevented by the antimicrobial agents used. The primary infecting organism Staphylococcus aureus, however, was eliminated in all cases.
Conclusion: Both antimicrobial substances examined were not effective in the treatment of vascular graft infection, but might be used as adjuvant therapy of vascular graft infection, whereby Sulmycin® implant seems to be more effective regarding the incorporation of the prosthesis.

Zusammenfassung

Ziel der tierexperimentellen Untersuchung war, die Effektivität der lokalen Applikation von antiseptischen und antibiotischen Substanzen bei Gefäßprotheseninfektion zu überprüfen.
Material und Methoden: 19 Hausschweine mit einem mittleren Gewicht zwischen 20 und 30 kg wurden drei Gruppen randomisiert zugeteilt. Gruppe I: Kontrolle (6), Gruppe II: lokale Behandlung mit Sulmycin®-Implant (6), Gruppe III: lokale Behandlung mit Taurolin® (Taurolidin) (7). Zunächst wurde allen Schweinen eine unbehandelte Dakrongefäßprothese in die rechte Arteria femoralis implantiert. Nach Fertigstellung der proximalen und distalen Anastomose wurden die Gefäßprothesen mit 2 × 107 KBE/ml Staphylococcus aureus ATCC 29213 kontaminiert. Sieben Tage später erfolgte die Reoperation. Nach Debridement und ausgiebiger Spülung mit Kochsalz wurde die infizierte Prothese entnommen und eine unbehandelte Dakronprothese mit oder ohne zusätzlicher lokaler Behandlung entsprechend den Gruppen I-III eingesetzt. 28 Tage nach der Primäroperation erfolgte nach Euthanasie der Tiere die Probenentnahme mit anschließender histologischer und mikrobiologischer Untersuchung des Prothesenlagers oder der Prothese selbst.
Ergebnisse: Nach der primären Operation wiesen alle implantierten Gefäßprothesen Infektionszeichen auf. Nach Abschluss der Untersuchung am 28. Tag waren alle Gefäßprothesen der Gruppe I infiziert sowie 5 von 6 der Gruppe II und 5 von 7 der Gruppe III. Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen den Gruppen. Die Infektion konnte durch die antimikrobiellen Substanzen nicht verhindert bzw. bekämpft werden.
Schlussfolgerung: Die beiden untersuchten antimikrobiellen Substanzen sind nicht effektiv in der Behandlung von Gefäßprotheseninfektionen und können allenfalls nur adjuvant verwendet werden. Betrachtet man beide Substanzen, so lassen sich tierexperimentell keine signifikanten Unterschiede in der Behandlung des Gefäßprotheseninfektes erkennen, jedoch zeigt sich eine deutlich bessere Gefäßprotheseneinheilung und -durchgängigkeit in Gruppe II (Sulmycin).

Literatur

  • 1 Barley I S, Bundred N J, Pearson H J, Bell P R F. Successful treatment of an infected vascular graft with gentamicin beads.  Eur J Vasc Surg. 1987;  1 143-144
  • 2 Benaerts P J, Ridler B M F, Vercaeren P, Thompson J F, Campbell W B. Gentamicin beads in vascular surgery: long-term results of implantation.  Cardiovasc Surg. 1999;  7 447-450
  • 3 Burri C, Lob G, Rudzki M. Nebacetin und Taurolin als intraoperative Spüllösung bei Eingriffen am Bewegungsapparat.  Akt Traumatol. 1980;  10 64-72
  • 4 Burri C, Lob G. Taurolin-Gel in der Ostitis-Behandlung.  Akt Traumatol. 1982;  12 159-165
  • 5 Calligaro K D, Veith F J. Diagnosis and management of infected prosthetic aortic grafts. Clinical review.  Surgery. 1991;  110 805-813
  • 6 Cherry K J, Roland C F, Pairolero P C, Hallett J W, Meland N B, Naessens J M, Gloviczki P, Bower T C. Infected femoro-distal bypass: is graft removal mandatory?.  J Vasc Surg. 1992;  15 295-303
  • 7 Goëau-Brissonnière O, Mercier F, Nikolas M H, Bachourt F, Coggia M, Lebrault C, Pechère J C. Treatment of vascular graft infections by in situ replacement with a rifampin-bonded gelatin-sealed dacron graft.  J Vasc Surg. 1994;  19 739-741
  • 8 Görtz G, Häring R, Wicki O. Die antiseptische Lokalbehandlung der diffusen Peritonitis.  Helv Chir Acta. 1983;  50 161-165
  • 9 Grimm H. Bakteriologische und pharmakokinetische Aspekte der topischen Antibiotikaanwendung. In: Stemberger A, Ascherl R, Lechner F, Blümel G (Hrsg). Kollagen als Wirkstoffträger. Schattauer, Stuttgart, New York 1989; 33-37
  • 10 Guzman Valdivia Gomez G, Guerrero T S, Lluck M C, Delgado F J. Effectiveness of collagen-gentamicin implant for treatment of “dirty” abdominal wounds.  World J Surg. 1999;  23 123-126
  • 11 Holdsworth J. Treatment of infective and potentially infective complications of vascular bypass grafting using gentamicin with collagen sponge.  Ann R Coll Surg Engl. 1999;  81 166-170
  • 12 Horch R, Krönung G. Infektprophylaxe bei Teflonprothesen für den Dialysezugang. Erfahrungen mit einem resorbierbaren Kollagen-Antibiotikum-Verbundsystem.  VASA. 1989;  18 30-34
  • 13 Kikta M J, Goodson L J, Bishara R A, Meyer J P, Schuler J J, Flanigan D P. Mortality and limbloss with infected infrainguinal bypass grafts.  J Vasc Surg. 1987;  5 566-571
  • 14 LargiadÅr J. Options for the local prophylaxis and local treatment of surgical infections following vascular operations.  Reconstr Surg Traumatol. 1988;  20 81-93
  • 15 Leyh R G, Bartels G, Sievers H H. Adjuvant treatment of deep sternal wound infection with collagenous gentamycin.  Ann Thorac Surg. 1999;  68 1648-1651
  • 16 Lob G, Burri C. Lokale Chemotherapie der Ostitis mit Taurolin-Gel 4 %.  Fortschr Med. 1983;  101 88-93
  • 17 Marti M C, Moser G, Berdigoni P. Empyems pleucaux et tauroflex.  Schweiz Med Wochenschr. 1987;  108 205-216
  • 18 Matley P J, Beningfield S J, Lourens S, Immelman E J. Successful treatment of infected thoracoabdominal aortic grafts by percutaneous catheder drainage.  J Vasc Surg. 1991;  13 513-551
  • 19 Mehran R J, Ricci M A, Graham A M, Carter K, Symes J F. Porcine model for vascular graft studies.  J Invest Surg. 1991;  4 37-44
  • 20 Morris G E, Friend P J, Vassallo D J, Farrington M, Leapman S, Quick C R G. Antibiotic irrigation and conservative surgery for major aortic graft infection.  J Vasc Surg. 1994;  20 88-95
  • 21 Muhl E, Gatermann S, Iven H, Dendorfer A, Bruch H P. Local application of Vancomycin for prophylaxis of graft infection: release of Vancomycin from antibiotic-bonded dacron grafts, toxicity in endothelial cellculture, and efficacy against draft infection in an animal model.  Ann Vasc Surg. 1996;  10 244-253
  • 22 Neilsen O M, Noer H H, Joergensen L G, Lorentzen J E. Gentamicin beads in the treatment of localised graft infection. Long-term results in 17 cases.  Eur J Vasc Surg. 1991;  5 283-285
  • 23 Pasic M, von Segesser L, Turina M. Implantation of antibiotic-releasing carriers and in situ reconstruction for treatment of myotic aneurysm.  Arch Surg. 1992;  127 745-746
  • 24 Pfirrmann R W. Taurolin: Ein neues Konzept zur antimikrobiellen Chemotherapie chirurgischer Infektionen. In: Brückner WL, Pfirrmann RW (Hrsg). Taurolin: Ein neues Konzept zur antimikrobiellen Chemotherapie chirurgischer Infektionen. Urban & Schwarzenberg, München, Wien, Baltimore 1985; 3-21
  • 25 Quick C R G, Vassallo D J, Colin J F, Heddle R M. Conservative treatment of major aortic graft infections.  Eur J Vasc Surg. 1990;  4 63-67
  • 26 Reilly D T, Grigg M J, Mansfield A O. Intraperitoneal placement of gentamicin beads in the management of prosthetic graft sepsis.  J Roy Coll Surg Edinb. 1989;  34 314-315
  • 27 Rosman C, Westerveld G J, Kooi K, Bleichrodt R P. Local treatment of generalised peritonitis in rats; effects on bacteria, endotoxin and mortality.  Eur J Surg. 1999;  165 1072-1079
  • 28 Spartera C, Morettini G, Bafile G, Di Cesare E, Alage G, Ventura M. Diagnostic imaging techniques and vascular graft infections.  Eur J Vasc Endorasc Surg. 1997;  14 (Suppl A) 24-26
  • 29 Stone H H, Hooper C A, Kolb L D, Geheber C E, Dawkins E J. Antibiotic prophylaxis in gastric, biliary and colonic surgery.  Ann Surg. 1976;  184 443-452
  • 30 van Kemmel M, Scherpereel P. Traitement antiinfectieux local et general par utilisation d'un nouvel antiseptique en chirurgie bilio-pancreatique.  Med Intern. 1979;  14 683-688
  • 31 Wicki O, Pfirrmann R U. Die chirurgische Spüllösung. In: Brückner WL, Pfirrmann RW (Hrsg). Taurolin: Ein neues Konzept zur antimikrobiellen Chemotherapie chirurgischer Infektionen. Urban & Schwarzenberg, München, Wien, Baltimore 1985; 244-253
  • 32 Woltmann A, Schult M, Schiedeck T, Markert U, Bruch H P. Peritoneal lavage in standardized peritonitis models.  Zentralbl Chir. 1999;  124 195-198
  • 33 Yeager R A, Porter J M. Prosthetic and arterial infections.  Ann Vasc Surg. 1992;  6 485-491
  • 34 Zühlke H V, Harnoss B M, Lorentz E P M. Septische Gefäßchirurgie. Blackwell Wissenschaft, Berlin 1994; 3-37

Dr. Th. HernÄndez-Richter

Chirurgische Klinik
Klinikum Großhadern
Ludwig Maximilians-Universität

Marchioninistraße 15

D-81377 München

Telefon: Tel.: 0 89/70 95-35 10

Fax: Fax: 0 89/70 95-24 96

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