Zentralbl Chir 2001; 126(1): 23-31
DOI: 10.1055/s-2001-11721
Originalarbeit

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Neuroendokrine Tumoren des Gastrointestinaltraktes

Prospektive Analyse von 29 Patienten und LiteraturübersichtH. J. C. Wenisch
  • Chirurgische Klinik, Allgemein- und Viszeralchirurgie (Leiter: Prof. Dr. H.J.C. Wenisch), Klinikum Ernst von Bergmann, Potsdam
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Gastrointestinal neuroendocrine tumours. Prospective analysis of 29 patients and literature review

Summary

Neuroendocrine tumors are rare and can be observed in different gastrointestinal organs. The diagnosis often is made by incidence like in carcinoids of the appendix vermiformis, or special clinical symptoms may develop due to tumor growth. 29 consecutive patients were evaluated prospectively during 30 months. In 21 of them, the first diagnosis was obtained after an operative procedure. In 3 cases, the tumor was found incidentally during another oncological procedure. In 4 patients, the histological examination of biopsy specimens had shown an undifferentiated adenocarcinoma. In 8 of the patients, recurrent surgery was necessary because of recurrency of the disease. The mean observation time of all patients was 10.6 months. 6 of 29 patients died on disease-related symptoms. The results are discussed based on the literature with special regard to organ-related characteristics of different gastrointestinal neuroendocrine tumors.

Zusammenfassung

Neuroendokrine Tumoren des Gastrointestinaltraktes sind selten und werden in verschiedenen Organen mit unterschiedlicher Häufigkeit beobachtet. Die Diagnose wird entweder zufällig gestellt wie beim Befall der Appendix vermiformis, oder wenn eine Organmanifestation zu einer definierten klinischen Symptomatik führt. Prospektiv erfaßt und ausgewertet wurden 29 konsekutive Patienten in 30 Monaten, bei 21 davon als Erstdiagnose. Bei 3 Patienten wurde ein Zweittumor im Rahmen einer onkologischen Operation gefunden, bei weiteren 4 Patienten deutete die Biopsie auf ein entdifferenziertes Adenokarzinom. Bei 8 Patienten wurden Folgeoperationen durchgeführt. Bei einer mittleren Nachbeobachtungszeit von 10,6 Monaten verstarben 6 von 29 Patienten in der Mehrzahl an den Folgen eines Rezidivs. Die Ergebnisse des eigenen Krankengutes werden unter Berücksichtigung organtypischer Besonderheiten mit der Literatur diskutiert.

Literatur

  • 1 Ahlmann H I, Wängberg B, Nillson O, Grimelius G, Granerus G, Modlin M, Stenquist T, Schersten T. Aspects on diagnosis and treatment of foregut carcinoid syndrome.  Scand J Gastroenterol. 1992;  27 459-471
  • 2 Ahlmann H, Kölby L, Lundell L, Olbe L, Wängberg B, Granerus G, Grimelius L, Nilsson O. Clinical management of gastric carcinoid tumors.  Digestion. 1994;  55 77-85
  • 3 Al-Khafai J B, Noffsinger A E, Miller M A, Devoe G, Stemmermann G N, Fenoglio-Preiser C. Immunohistologic analysis of gastrointestinal and pulmonary carcinoid tumors.  Human Pathol. 1998;  29 992-999
  • 4 Allison D J, Modlin I M, Jenkins W J. Treatment of carcinoid liver metastases by hepatic-artery embolisation.  Lancet. 1997;  II 1323-1325
  • 5 Arnold J C, O'Grady J G, Bird G L, Calne R Y. Liver transplantation for primary and secondary hepatic apudomas.  Br J Surg. 1989;  76 248-249
  • 6 Arnold R. Medical treatment of metastasizing carcinoid tumors.  World J Surg. 1996;  30 203-207
  • 7 Arnold R, Trautmann M E, Creutzfeldt W, Benning R, Benning M, Neuhaus C, Jürgensen R, Stein K, Schäfer H, Bruns C, Dennler H-J. and the German Sandostatin Multicentre Study Group . Somatostatin analogue octreotide and inhibition of tumor growth in metastatic endocrine gastroenteropancreatic tumours.  Gut. 1996;  38 430-438
  • 8 Azoulay D, Bismuth H. Role of liver surgery and transplantation in patients with hepatic metastases from pancreatic endocrine tumors. In: Mignon M, Jensen R T (Hrsg) Endocrine tumors of the pancreas. Karger, Basel 1995; 461-476
  • 9 Becker H D, Gabriel A. Therapie der Karzinoide des Magens.  Arch Klin Chir. 1996;  381 18-22
  • 10 von Bubnoff A Ch, Martin W R, Adamek H E, Riemann J F. Karzinoide des Gastrointestinaltraktes.  Dtsch Med Wochenschr. 1997;  122 901-907
  • 11 Caldarola V T, Jackman R J, Moertel C G. Carcinoid tumors of the rectum.  Am J Surg. 1964;  107 844-849
  • 12 Capella U, Heitz P U, Höfler H, Solcia E, Klöppel G. Revised classification of neuroendocrine tumours of the lung, pancreas and gut.  Virchows Arch. 1995;  425 547-560
  • 13 Caplin M E, Buscombe J R, Hilson A J, Jones A L, Watkinson A F, Burroughs A K. Carcinoid tumour.  Lancet. 1998;  352 799-805
  • 14 Cassidy M. Abdominal carcinomatosis associated with vasomotor disturbances.  Proc Roy Soc Med. 1934;  27 220-221
  • 15 Coupe M, Levi S, Ellis M, Clarke B, Morris J A, Alstead E A, Allison D J, Hodgson H J F. Therapy for symptoms in the carcinoid syndrome.  Q J Med. 1989;  73 1021-1036
  • 16 Creutzdeldt W. Historical background and natural history of carcinoids.  Digestion. 1994;  55 3-10
  • 17 Eller R, Frazee R, Roberts J. Gastrointestinal carcinoid tumors.  Am Surg. 1991;  57 434-437
  • 18 Encke A, Wenisch H J C. Indikation Zur Lebertransplantation. In: Caspary W F, Leuschner U, Zeuzem S (Hrsg). Therapie von Leber- und Gallekrankheiten. Springer, Berlin, Heidelberg, New York 1997; 329-338
  • 19 Frilling A, Rogiers X, Knöfel W T, Broelsch C E. Liver transplantation for metastatic carcinoid tumors.  Digestion. 1994;  55 104-106
  • 20 Godwin J D. Carcinoid tumors: An analysis of 2 837 cases.  Cancer. 1975;  36 560-569
  • 21 Gough D B, Thompson G B, Crotty T B. The diverse clinical and pathological features of gastric carcinoid and the relevance of hypergastrinaemia.  World J Surg. 1994;  18
  • 22 Gouzi J L. and the French Association for Surgical Research . Indications for right hemicolectomy in carcinoid tumors of the appendix.  Surg Gynecol Obstet. 1993;  176 543-548
  • 23 Jacobsen M B, Hanssen L E, Kolmannskog F, Schrumpf E, Vatn M H, Bergan A. Interferon-a2b, with or without prior hepatic artery embolization: clinical response and survival in mid-gut carcinoid patients.  Scand J Gastroenterol. 1995;  30 789-796
  • 24 Jetmore A B, Ray J E, Gathright J B. Rectal carcinoids: the most frequent carcinoid tumor.  Dis Colon Rectum. 1992;  35 717-725
  • 25 Klöppel G. Classification of neuroendocrine tumors.  Verh Dtsch Ges Path. 1997;  81 111-117
  • 26 Kulke M H, Mayer R J. Carcinoid tumors.  New Engl J Med. 1999;  340 858-868
  • 27 Kvols L K. Therapy of the malignant carcinoid syndrome.  Endocrinol Metab Clin North Am. 1989;  18 557-568
  • 28 Kwekkeboom D J, Krenning E P, Oei H Y, Van Eyck C H J, Lamberts S W J. Use of radiolabeled somatostatin to localize islet cell tumors. In: Mignon M, Jensen R T (Hrsg). Endocrine tumors of the pancreas. Karger, Basel 1995; 298-308
  • 29 Lamberts S W J, Van Der Lely A-J, De Herder W W, Hofland L J. Octreotide.  New Engl J Med. 1996;  334 246-254
  • 30 Lembeck F. 5-Hydroxytryptamine in a carcinoid tumor.  Nature. 1953;  172 910-911
  • 31 Loftus J P, Van Heerden J A. Surgical management of gastrointestinal carcinoid tumors.  Advanc Surg. 1995;  28 317-336
  • 32 Lubarsch O. Über den primären Krebs des Ileums. Bemerkungen über das gleichzeitige Vorkommen von Krebs und Tuberculose.  Arch Pathol Anat. 1908;  111 280-317
  • 33 Makowka M, Tsakis A G, Mazzaferro V, Tepermann L, Demetris A J, Iwatsuki S, Starzl T E. Transplantation of the liver for metastatic endocrine tumors of the intestine and the pancreas.  Surg Gynecol Obstet. 1989;  168 107-111
  • 34 Makridis C, Oberg K, Juhlin C. Surgical treatment of mid-gut carcinoid tumors.  World J Surg. 1990;  14 377-385
  • 35 Martensen H, Nobin A, Sundler F. Carcinoid tumors in the gastrointestinal tract - analysis of 156 cases.  Acta Chir Scand. 1983;  149 607-616
  • 36 Maurer C A, Glaser C, Reubi J C, Büchler M W. Carcinoid of the pancreas.  Digestion. 1997;  58 410-414
  • 37 Moertel C G. An odyssey in the land of small tumors.  J Clin Oncol. 1987;  5 1503-1522
  • 38 Moertel C G, Sauer W G, Dockerty M B. Life history of the carcinoid tumor of the small intestine.  Cancer. 1961;  14 901-908
  • 39 Moertel C G, Weiland L H, Nagorney D L. Carcinoid tumor of the appendix: Treatment and prognosis.  New Engl J Med. 1987;  317 1699-1701
  • 40 Moertel C G, Dockerty M B, Judd E S. Carcinoid tumors of the vermiform appendix.  Cancer. 1968;  21 270-278
  • 41 Nagorney D M, Que F G. Cytoreductive hepatic surgery for metastatic gastrointestinal neuroendocrine tumors. In: Mignon M, Jensen RT (Hrsg). Endocrine tumors of the pancreas. Karger, Basel 1995; 416-430
  • 42 Norton J A. Surgical management of carcinoid tumors: role of debulking and surgery for patients with advanced disease.  Digestion. 1994;  55 98-103
  • 43 Norton A J, Levin B, Jensen R T. Cancer of the endocrine system. In: de Vita VTS, Hellmann Jr SA, Rosenberg, SA (Hrsg). Cancer principles and practice of oncology. Lippincott, Philadelphia 1992; 1 333-1 435
  • 44 Oberndorfer S. Ueber die „kleinen Dünndarmcarcinome”.  Verh Dtsch Ges Pathol. 1907;  11 1213-1216
  • 45 Ormann W. Autoimmunhepatitis, Autoimmungastritis, Hypergastrinämie und Magenkarzinoide.  Dtsch Med Wochenschr. 1995;  120 361-365
  • 46 Rindi G, Luinetti O, Cornaggia M, Capella C, Solcia E. Three subtypes of gastric argyrophil carcinoid and the gastric neuroendocrine carcinoma. A clinicopathologic study.  Gastroenterol. 1993;  104 994-1006
  • 47 Rothmund M, Kisker O. Surgical treatment of carcinoid tumors of the small bowel, appendix, colon and rectum.  Digestion. 1994;  55 86-91
  • 48 Scheele J. Hepatectomy for liver metastases.  Br J Surg. 1993;  80 274-276
  • 49 Sjoblom S M. Clinical presentation and prognosis of gastrointestinal carcinoid tumours.  Scand J Gastroenterol. 1988;  23 779-787
  • 50 Stinner B. Surgical management for carcinoid tumors of the small bowel, appendix, colon, and rectum.  World J Surg. 1996;  20 183-186
  • 51 Stolte M, Sticht T, Eidt S, Ebert D, Finkenzeller G. Frequency, location and sex distribution of various types of gastric polyp.  Endoscopy. 1994;  26 659-665
  • 52 Teleky B, Herbst F, Langl F. The prognosis of rectal carcinoid tumors.  Int J Colorectal Dis. 1992;  7 11-14
  • 53 Timmermann W, Illert B, Thiede A. Die Karzinoide des Gastrointestinaltraktes.  Chir Praxis. 1997;  52 641-650
  • 54 Thompson G B, Van Heerden J A, Martin J K. Carcinoid tumors of the gastrointestinal tract: Presentation, management, and prognosis.  Surgery. 1985;  98 1054-1062
  • 55 Thorson A, Björk G, Bjorkman G, Waldenström J. Malignant carcinoid of the small intestine with metastases to the liver, valvular disease of the right heart (pulmonary stenosis and tricuspid regurgitation without septal defect), peripheral vasomotor symptoms, bronchoconstriction and an unusual type of cyanosis.  Am Heart J. 1954;  47 795-817
  • 56 Tsakis A G, Todo S, Starzl T E. Upper abdominal exenteration with liver replacement: A modification of the “cluster” procedure.  Transplanation Proc. 1990;  22 273-274
  • 57 Wenisch H J C. Neuroendokrine Tumoren des Gastrointestinaltraktes.  Acta Chir Austriaca Suppl. 1998;  144 10
  • 58 Wenisch H J C, Markus B H, Herrmann G H, Usadel K H, Encke A. Multiviszerale Oberbauchexenteration und orthotope Lebertransplantation - ein chirurgisches Behandlungskonzept für regionär metastasierende Tumoren des endocrinen Pancreas.  Zentralbl Chir. 1992;  117 334-342
  • 59 Williams E D, Sandler M. The classification of carcinoid tumors.  Lancet. 1963;  I 238-239
  • 60 Yoshikane H, Suzuki T, Yoshioka N, Ogawa Y, Hamajima E, Hasegawa N, Hasegawa C. Duodenal carcinoid tumors. Endoscopic imaging and endoscopic resection.  Am J Gastroenterol. 1995;  90 642-644

Prof. Dr. H. J.C. Wenisch

Chirurgische Klinik - Allgemein- und Visceralchirurgie
Klinikum Ernst von Bergmann

Charlottenstraße 72

D-14467 Potsdam

Phone: Tel.: 03 31/2 41-52 01

Fax: Fax: 03 31/2 41-52 00

    >