Geburtshilfe Frauenheilkd 2000; 60(11): 576-579
DOI: 10.1055/s-2000-8068
Fallbericht

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Zervix in der Gravidität als dynamisches Organ: 4 Kasuistiken von Patientinnen mit Muttermundbefund und vorgewölbter Fruchtblase, welcher sich zu einem Zervixbefund zurückbildete

The Cervix in Pregnancy as a Dynamic Organ. 4 Case Reports on Patients with Findings at the Opening of the Uterus and Inflated Amniotic Sac that Returned to a Stationary Condition of the CervixA. Witt1 , L. Petricevic1 , H. Gregor2 , M. K. Chalubinski1 , H. Kiss1
  • 1 Abteilung für Geburtshilfe und Gynäkologie, Universitätsklinik für Frauenheilkunde, Allgemeines Krankenhaus der Stadt Wien
  • 2 Abteilung für pränatale Diagnostik, Universitätsklinik für Frauenheilkunde, Allgemeines Krankenhaus der Stadt Wien
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

In der vorliegenden Arbeit berichten wir über vier Fälle von schwangeren Patientinnen mit Muttermundbefund und vorgewölbter Fruchtblase, welcher sich unter konservativem Management zu einer stehenden Zervix rückbildete. Insgesamt ließen sich die Schwangerschaften deutlich verlängern, in einem der berichteten Fälle um 10 Wochen.

Summary

In this paper we report on 4 cases of pregnant women with an abnormal finding of the orifice of the uterus and condition of the cervix. In all cases the pregnancy period could be definitely extended, in one of the cases even by ten weeks.

Literatur

  • 1 Uldbjerg N, Ekman G, Malmstrom A, Olsson K, Ulmsten U. Ripening of the human uterine cervix related to changes in collagen, glycosaminoglycans, and collagenolytic activity.  Am J Obstet Gynecol. 1983;  147 662-666
  • 2 O'Brien W F. The role of prostaglandins in labor and delivery.  Clin Perinatol. 1995;  22 973-984
  • 3 Romero R, Sepulveda W, Mazor M, Brandt F, Cotton D B, Dinarello C A, Mitchell M D. The natural interleukin-1 receptor antagonist in term and preterm parturition.  Am J Obstet Gynecol. 1992;  167 863-872
  • 4 Berghella V, Daly S F, Tolosa J E, DiVito M M, Chalmers R, Garg N, Bhullar A, Wapner R J. Prediction of preterm delivery with transvaginal ultrasonography of the cervix in patients with high-risk pregnancies: does cerclage prevent prematurity?.  Am J Obstet Gynecol. 1999;  181 809-815
  • 5 Cetin M, Cetin A. The role of transvaginal sonography in predicting recurrent preterm labour in patients with intact membranes.  Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1997;  74 7-11
  • 6 Gomez R, Galasso M, Romero R, Mazor M, Sorokin Y, Goncalves L, Treadwell M. Ultrasonographic examination of the uterine cervix is better than cervical digital examination as a predictor of the likelihood of premature delivery in patients with preterm labor and intact membranes.  Am J Obstet Gynecol. 1994;  171 956-964
  • 7 Rizzo G, Capponi A, Vlachopoulou A, Angelini E, Grassi C, Romanini C. Ultrasonographic assessment of the uterine cervix and interleukin-8 concentrations in cervical secretions predict intrauterine infection in patients with preterm labor and intact membranes.  Ultrasound Obstet Gynecol. 1998;  12 86-92
  • 8 Guzman E R, Vintzileos A M, McLean D A, Martins M E, Benito C W, Hanley M L. The natural history of a positive response to transfundal pressure in women at risk for cervical incompetence.  Am J Obstet Gynecol. 1997;  176 634-638
  • 9 Sherif L S, Shalan H M. Detection of pregnant women at risk of cervical incompetence by transvaginal sonography during straining.  J Obstet Gynaecol Res. 1997;  23 353-357
  • 10 Nugent R P, Krohn M A, Hillier S L. Reliability of diagnosing bacterial vaginosis is improved by a standardized method of gram stain interpretation.  J Clin Microbiol. 1991;  29 297-301
  • 11 Saling E. Prevention of prematurity. A review of our activities during the last 25 years.  J Perinat Med. 1997;  25 406-417
  • 12 Caruso A, Trivellini C, De C S, Paradisi G, Mancuso S, Ferrazzani S. Emergency cerclage in the presence of protruding membranes: is pregnancy outcome predictable?.  Acta Obstet Gynecol Scand. 2000;  79 (4) 265-268
  • 13 Kurup M, Goldkrand J W. Cervical incompetence: elective, emergent, or urgent cerclage.  Am J Obstet Gynecol. 1999;  181 240-246
  • 14 Lipitz S, Libshitz A, Oelsner G, Kokia E, Goldenberg M, Mashiach S, Schiff E. Outcome of second-trimester, emergency cervical cerclage in patients with no history of cervical incompetence.  Am J Perinatol. 1996;  13 419-422
  • 15 Aarts J M, Brons J T, Bruinse H W. Emergency cerclage: a review.  Obstet Gynecol Surv. 1995;  50 459-469
  • 16 Romero R, Gonzalez R, Sepulveda W, Brandt F, Ramirez M, Sorokin Y, Mazor M, Treadwell M C, Cotton D B. Infection and labor. VIII. Microbial invasion of the amniotic cavity in patients with suspected cervical incompetence: prevalence and clinical significance.  Am J Obstet Gynecol. 1992;  167 1086-1091

Dr. med. Armin Witt

Abteilung für Geburtshilfe und Gynäkologie Universitätsklinik für Frauenheilkunde Allgemeines Krankenhaus der Stadt Wien

Währinger Gürtel 18 - 20

1090 Wien

Österreich

Email: E-mail: armin.witt@akh-wien.ac.at

    >