Pneumologie 2000; 54(10): 425-430
DOI: 10.1055/s-2000-7686
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intrakutaner Tuberkulintest nach Mendel-Mantoux[1]

Tuberkulin-Reaktivität in einem pneumologischen PatientenkollektivA. Elmer, C. St Kortsik, U. Pies, C. Koelbel, P. Albrecht
  • Pneumologische Abteilung, St. Hildegardis-Krankenhaus, Mainz
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
31. Dezember 2000 (online)

Zusammenfassung:

Die vorliegende Arbeit untersucht die Prävalenz der Tuberkulose-Infektion in einem pneumologischen Patientenkollektiv eines innerstädtischen Akutkrankenhauses mittels intrakutanem Tuberkulintest nach Mendel-Mantoux (MM5-Test). Die Interpretation des MM5-Testes erfolgte nach den Richtlinien der American Thoracic Society und des Centers for Disease Control nach der Größe der Induration in Millimetern und dem individuellen Risikoprofil der Patienten.

Insgesamt hatten 252 der 697 untersuchten Patienten eine Tuberkuloseinfektion (36,2 %), dabei waren 55 der 697 Patienten (7,9 %) an einer aktiven Tuberkulose erkrankt oder hatten eine alte Tuberkulose in der Vorgeschichte. 30,7 % (197/642) der Untersuchten mit einer anderen Diagnose als Tuberkulose (COPD, Pneumonie, Malignom, Sonstige) wiesen einen positiven MM5-Test auf. Die Sensitivität des MM5-Testes für die akute Tuberkulose-Erkrankung beträgt in dieser Untersuchung 95 %.

Die Studie zeigt eine hohe Prävalenz der Tuberkulose-Infektion in einem pneumologischen, hospitalisierten Patientenkollektiv. Der intrakutane Tuberkulintest stellt aktuell den diagnostischen Standard zur Identifizierung einer latenten Tuberkuloseinfektion dar, daher ist der Nutzen einer Tuberkulin-Screening-Untersuchung bei Patienten, die einer Risikogruppe mit erhöhter Tuberkulose-Prävalenz angehören, in der Literatur unumstritten. Weitere Untersuchungen sind sinnvoll, um den Nutzen eines routinemäßig durchgeführten Tuberkulin-Screenings bei stationären pneumologischen Patienten zu ermitteln.

Intracutaneous Tuberculin Skin Testing Using the Mantoux Technique: Tuberculin Reactivity Among Hospitalized Patients in a Pneumological Department:

Detection of latent tuberculosis infection is an important step in the control of tuberculosis. The tuberculin skin test is the only proven method for identifying tuberculosis infection in patients who do not have tuberculosis disease. The prevalence of tuberculosis infection among hospitalized patients in a pneumological department of an inner-city hospital was evaluated, using the intradermal tuberculin skin test (Mantoux technique). Interpretation of the Mantoux test was based on the size of induration in millimeters and the individual risk profile of the patients, according to the guidelines of the American Thoracic Society and the Centers for Disease Control, revised in 1989. Of 697 tested patients, 252 showed test results consistent with tuberculosis infection (36,2 %). 55 of these 697 patients had active tuberculosis disease or a prior history of tuberculosis (7,9 %). A positive tuberculin skin test was found in 197 of 642 patients (30,7 %) with a diagnosis different from tuberculosis (COPD, pneumonia, cancer and others). In our study, the sensitivity of the tuberculin skin test for active tuberculosis infection was 95 %. The present study revealed a high prevalence of tuberculosis infection among hospitalized patients in a pneumological department. Further studies are needed to assess the usefulness of routine tuberculin skin testing in hospitalized populations.

1 Herrn Prof. Dr. med. Heinrich Matthys zum 65. Geburtstag gewidmet

Literatur

  • 1 American Thoracic Society, Centers for Disease Control and Prevention . Targeted tuberculin testing and treatment of latent tuberculosis infection.  Am J Respir Crit Care Med. 2000;  161(4) S221-S247
  • 2 American Thoracic Society, Centers for Disease Control and Prevention . Diagnostic standards and classification of tuberculosis in adults and children.  Am J Respir Crit Care Med. 2000;  161 1376-1395
  • 3 Seibert A F, Bass Jr J B. Tuberculin skin testing: Guidelines for the 1990's.  J Respir Dis. 1990;  11(3) 225-234
  • 4 Rieder H L. Theoretische und praktische Überlegungen bei Anwendung des Tuberkulintests.  Pneumologie. 1997;  51 1025-1032
  • 5 Mendel F. Über intrakutane Tuberkulinanwendung zu diagnostischen Zwecken (Intrakutanreaktion).  Beitr Klin Tuberk. 1909;  13 139-144
  • 6 Mantoux C. L'intradermo-réaction à la tuberculine et son interprétation clinique.  Presse Méd. 1910;  2 10-13
  • 7 Koch R. Weitere Mitteilungen über ein Heilmittel gegen Tuberkulose.  DMW. 1890;  16 1029-1032
  • 8 Seibert F B. The isolation and properties of the purified protein derivative of tuberculin.  Am Rev Tuberc. 1934;  30 713-720
  • 9 World Health Organisation . The WHO standard tuberculin test. World Health Organisation Document.  WHO/TB/Techn Guide. 1963;  3 1-19
  • 10 Deck F, Guld J. Committee on epidemiology and statistics. The WHO tuberculin test.  Bull Int Union Tuberc. 1964;  34 53-70
  • 11 Furcolow M L, Hewell B, Nelson W E, Palmer C E. Quantitative studies of the tuberculin reaction. I. Titration of tuberculin sensitivity and its relation to tuberculous infection.  Publ Health Rep. 1941;  56 1082-1100
  • 12 Palmer C E. Tuberculin sensitivity and contact with tuberculosis. Further evidence of nonspecific sensitivity.  Am Rev Tuberc. 1953;  68 678-694
  • 13 Palmer D, Reed W. Delayed hypersensitivity skin testing. I. Response rates in a hospitalized population. II. Clinical correlates and anergy.  J Infect Dis. 1974;  130 132-143
  • 14 Barry M, Regan A, Kunches L. et al . Two-stage tuberculin testing with control antigens in patients residing in two chronic disease hospitals.  J Am Geriatr Soc. 1987;  35 147-153
  • 15 Canessa P, Fasano L, Lavecchia M. et al . Tuberculin skin test in asymptomatic HIV seropositive carriers.  Chest. 1989;  96 1215-1216
  • 16 Creditor M, Smith E, Gallai J. et al . Tuberculosis, tuberculin reactivity, and delayed cutaneous hypersensitivity in nursing home residents.  J Gerontol. 1988;  43 M97-M100
  • 17 Friedman L, Sullivan G, Bevilaqua R, Loscos R. Tuberculosis screening in alcoholics and drug addicts.  Am Rev Resp Dis. 1987;  136 1188-1192
  • 18 Smirnoff M, Patt C, Seckler B, Adler J J. Tuberculin and anergy skin testing of patients receiving long-term hemodialysis.  Chest. 1998;  113 25-27
  • 19 Janis E M, Allen D W, Glesby M J. et al . Tuberculin skin test reactivity, anergy, and HIV infection in hospitalized patients.  Am J Med. 1996;  100(2) 186-192
  • 20 Woeltje K F, Kilo C M, Johnson K, Primack J, Fraser V J. Tuberculin skin testing of hospitalized patients.  Infect Control Hosp Epidemiol. 1997;  18(8) 561-565
  • 21 Salomon N, Perlman D C. et al . Prevalence and risk factors for positive tuberculin skin tests among active drug users at a syringe exchange program.  Int J Tuberc Lung Dis. 2000;  4(1) 47-54
  • 22 Griffin R G, Hoff G L. Tuberculosis screening in Kansas City homeless shelters.  Mo Med. 1999;  96(10) 496-499
  • 23 Woo J, Chan H S. et al . Tuberculosis among elderly Chinese in residential homes: tuberculin reactivity and estimated prevalence.  Gerontology. 1996;  42(3) 155-162
  • 24 Ferlinz R. Tuberkulindiagnostik.  Dt Ärzteblatt. 1996;  93 A-1199-A-1201
  • 25 WHO Tuberculosis Research Office . Further studies of geographic variation in naturally acquired tuberculin sensitivity.  Bull WHO. 1955;  22 63-83
  • 26 Edwards L B, Edwards P Q, Palmer C E. Sources of tuberculin sensitivity in human populations. A summing up of recent epidemiologic research.  Acta Tuberc Scand. 1959;  47 (suppl) 77-97
  • 27 Edwards L B, Edwards P Q. Story of the tuberculin test. From an epidemiologic viewpoint.  Am Rev Respir Dis. 1960;  81 1-47
  • 28 Frazer I, Collins E. et al . Assessment of delayed-type hypersensitivity in man: a comparison of the „Multitest” and conventional intradermal injection of six antigens.  Clin Immunol Immunopathol. 1985;  35 182-190
  • 29 Grossman J, Baum J. et al . The effect of aging and acute illness on delayed hypersensitivity.  J Allergy Clin Immunol. 1975;  55 269-275
  • 30 Rodysill K, Hansen L. et al . Cutaneous delayed hypersensitivity in nursing home and geriatric clinic patients: implications for the tuberculin test.  J Am Geriatr Soc. 1989;  37 435-443
  • 31 Rose D N, Schechter C B. et al . Interpretation of the tuberculin skin test.  J Gen Intern Med. 1995;  10 635-642
  • 32 Schachter E N. Tuberculin negative tuberculosis.  Am Rev Respir Dis. 1972;  106 587-593
  • 33 Centers for Disease Control . Prevention and control of tuberculosis in US communities with at risk minority populations and prevention and control of tuberculosis among homeless persons.  MMWR. 1992;  41 1-11
  • 34 Centers for Disease Control . Screening for tuberculosis and tuberculosis infection in high-risk population. Recommandations of the Advisory Committee for Elimination of Tuberculosis.  MMWR. 1990;  39 1-12

1 Herrn Prof. Dr. med. Heinrich Matthys zum 65. Geburtstag gewidmet

Priv.-Doz. Dr. med C St Kortsik

Pneumologische Abteilung St. Hildegardis-Krankenhaus

Hildegardstr. 2 55131 Mainz

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