Zusammenfassung.
Wir berichten über eine Patientin, bei der wegen eines ARDS im Gefolge eines Polytraumas
eine Dilatationstracheotomie in der Technik nach Ciaglia durchgeführt wurde. 29 Tage
nach diesem Eingriff verblutete die Patientin aus einer Arrosion des Truncus bracheocephalicus,
die durch den Cuff der Trachealkanüle hervorgerufen worden war. Diese Komplikation
ist bisher nur im Rahmen der konventionellen, chirugischen Tracheotomie beschrieben
worden. Als methodenspezifische Ursache, die eine solche schwere Komplikation in Rahmen
einer Dilatationstracheotomie begünstigt, wird die Frakturierung von Trachealknorpelringen
diskutiert. Möglicherweise führt dies zum Verlust der zirkulären Stabilität der Trachea
und im Gefolge zu maximaler Cuffinsufflation und zu hohen Cuffdrücken beim Abdichten
des Luftweges. Überwachung des Cuffdruckes sowie Plazieren der Trachealkanüle nach
caudal stellen präventive und therapeutische Maßnahmen dar.
Lethal Vascular Arrosion after Percutaneous Dilatational Tracheostomy.
We report on a patient who underwent dilatational tracheostomy (Ciaglia technique)
because of ARDS. 29 days after the procedure she died of hemorrhage from an arrosion
of the bracheocephalic trunk, caused by the cuff of the tracheal cannula. This complication
has, so far, been reported only after surgical tracheostomy. The fracture of tracheal
cartilages is considered to be the specific cause of this fatal complication. The
consequent loss of circular stability of the trachea demands increased cuff insufflation
and pressure to tighten the airway. Prevention and therapy consist in control of the
cuff pressure and caudal placement of the tracheal cannula.
Schlüsselwörter:
perkutane Dilatationstracheotomie - - tracheoarterielle Fistel - - Cuffdruck -
- Ringknorpelfraktur
Key words:
percutaneous dilatational tracheostomy - - Tracheoarterial fistula - - Cuff pressure
- - Fracture of tracheal cartilage
Literatur
- 1
Arola M K.
Tracheostomy and its complications. A retrospective study of 794 tracheotomized patients.
Ann. Chir. Gynaecol..
1981;
70
90-106
- 2
Barton T K, Gaede J T.
Recurrent arteriotracheal fistula.
South. Med. J..
1980;
73
687-688
- 3
Ciaglia P, Firsching P, Syniec C.
Elective percutaneous dilatational tracheostomy. A new simple bedside procedure. Preliminary
report.
Chest..
1985;
87
715-719
- 4
Fernandez L, Norwood S, Roettger R, Gass D, Wilkins H 3rd.
Bedside percutaneous tracheostomy with bronchoscopic guidance in critically ill patients.
Ann Surg..
1996;
131
129-132
- 5
Griggs W M, Myburgh J A, Worthley L I.
A retrospective comparison of a percutaneous tracheostomy technique with surgical
tracheostomy.
Intensive Care Med..
1991;
17
261-263
- 6
Klausen N O, Lomholt N, Qvist J.
Dilatation of the trachea with NL-tracheostomy tube.
Crit Care Med..
1982;
10
52-54
- 7
Krier C, Kienzle.
5. Jenaer Anästhesiologisches Syymposium „Sicherung der Atemwege”.
AINS.
1998;
33
340-345
- 8
Moritz E.
Erfolgreich behandelte Arrosionsblutung nach Trachealresektion.
Wien Klein Wochenschr..
1978;
90
427-430
- 9
Nakanishi R, Shimazu A, Mitsudomi T, Masuda T, Osaki T, Onimura S, Shigematsu A, Sata T,
Urano H, Yasumoto K.
Successful management of tracheo-innominate artery fistula using interpostion a thymus
pedicle flap.
J. Laryngol. Otol..
1995;
109
161-162
- 10
Oggioni R, Gambi D, Iamello R, Mascii F, Morelli M, Tulli G.
(Percutaneous dilational Tracheostomy. Critical consideratinos after one year's experience.)
Minerva Anestesiol..
1995;
611
307
- 11
Pethke J, Bauer K, Weidmann B, Vestweber K H, Dietzel W.
Perkutane Dilatationstracheotomie (PDT) nach Ciaglia. Eine komplikationsarme Technik
unter fiberoptischer Kontrolle - Erfahrung mit 85 Patienten.
AINS.
1998;
33
S155
- 12
Quinio P, Yan Foon J, Mouline J, Braesco J, de Tinentiac A.
(Brachiocephalic trunk erosion by a tracheotomy cannula.)
Ann. Fr. Anesth. Reanim..
1995;
14
296-299
- 13
Ramesh M, Gazzaniga A B.
Management of trachea-innominate artery fistula.
J Thorac Cardiovasc Surg..
1978;
75
138-140
- 14
Rhodes A, Lamb F J, Grounds R M, Bennett E D.
Tracheal dilatation complicating prolonged tracheal intubation.
Anaesthesia..
1997;
52
70-72
- 15
Schaefer O P, Irwin R S.
Tracheoarterial fistula: an unusual complication of tracheostomy.
J. Intensive Care Med..
1995;
10
64-75
- 16
Takano H, Ihara K, Sato S, Yuki K, Kodama Y, Nakata M.
Tracheo-innominate artery fistula following tracheostomy. Successful surgical Management
of a case.
J. Cardiovasc Surg. (Torino).
1989;
30
860-863
- 17
van Heurn L W, Theunissen P H, Ramsay G, Brink P R.
Pathologic changes of the trachea after percutaneous dilatational tracheotomy.
Chest.
1996;
109
255-256
- 18
Westphal K, Byhahn C, Lischke V.
Die Tracheotomie in der Intensivmedizin.
Anaesthesist..
1999;
48
142-156
- 19
Winkler W B, Karnik R, Seelmann O, Havlicek J, Slany J.
Bedside percutaneous dilational tracheostomy with endoscopic guidance: experience
with 71 ICU patients.
Intensive Care Med..
1994;
20
838
- 20
Wood D E, Mathisen D J.
Late complications of tracheotomy.
Clin Chest Med..
1991;
12
597-609
- 21
Wright C D.
Management of tracheoinnominate artery fistula.
Chest Surg. Clin. N. Am..
1996;
6
865-873
- 22
Yang F Y, Crirado E, Schwartz J A, Keagy B A, Wilcox B R.
Trachea-innominate artery fistula: retrospective comparison of treatment methods.
South Med. J..
1988;
81
701-706
Dr. Heribert Hürter
Klinik für Anästhesie, operative Intensivmedizin und Schmerztherapie Städtisches
Krankenhaus Hildesheim GmbH
Weinberg 1, 31134 Hildesheim
Email: herihue@gmx.de