Z Onkol 2000; 32(4): 114-117
DOI: 10.1055/s-2000-11216
Originalia

Karl F. Haug Verlag in MVH Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co. KG

Primary Endometrioid Adenocarcinoma of the Fallopian Tube

A Case Report Milan Terzic1 , Bojan Stimec2
  • 1 Prof. Dr.-Ing. habil. W. Richter, Leipzig
  • 2 Prof. Dr. med. habil. W. Schmidt, Greifswald
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
31. Dezember 2000 (online)

Zusammenfassung

Mit einem Vorkommen von 0,1 % bis 1,0 % unter allen genitalen Malignomen, stellt ein primäres Tubenkarzinom eine seltene maligne Erkrankung des weiblichen Genitaltrakts dar. Andere Karzinome als Adenokarzinome treten äußert selten im Eileiter auf. Wir berichten über einen Fall eines malignen Neoplasmas des Eileiters mit histologischen Merkmalen eines endometrioiden Adenokarzinoms, das aus dem Tubenepithel entstanden ist. Bei einer 60 Jahre alten Frau mit wässrigem, periodisch auftretendem Vaginalausfluss wurde ein Tumor der rechten Adnexe festgestellt. Dieser Fall wurde als primäres Karzinom des Eileiters, FIGO-Stadium IIa, diagnostiziert. Sie unterzog sich einer vollständigen transabdominellen Hysterektomie, einer beidseitigen Salpingoophorektomie, einer Becken- und einer periaortalen Lymphknotenuntersuchung sowie einer Omentektomie, gefolgt von einer Strahlenbehandlung. Histologisch stellte sich der Tumor als ein primäres endometrioides Adenomkarzinom des rechten Eileiters dar.

Summary

With an incidence ranging from 0.1 % to 1.0 % among all genital malignancies, primary tubal carcinoma is a rare malignant disease of the female genital tract. Carcinomas other than adenocarcinomas are extremely rare in the fallopian tube. We report a case of a malignant neoplasm of the fallopian tube with histological features of endometrioid adenocarcinoma that arose from the tubal epithelium. A 60-year-old woman with watery, intermittent vaginal discharge was found to have a right adnexal tumor. This case was diagnosed as primary carcinoma of the fallopian tube, FIGO Stage IIa. She underwent a total abdominal hysterectomy, a bilateral salpingo-oophorectomy, a pelvic and periaortic lymph nodes exploration, and an omentectomy, followed by radiotherapy. Histologically, the tumor presented as a primary endometrioid adenocarcinoma of the right fallopian tube.

Literatur

  • 1 Figliolini M., Grassi A., Eleuteri Serpieri D., Pace S., Figliolini C., Agneni M.. Diagnostic and therapeutic problems in tubal adenocarcinoma. Report of a case.  Minerva Ginecol. 1997;  49 499-507
  • 2 Gerson R., Serrano A., Dolengevich H., De Leon B., Villalokos A., Kavanagh J. J., Kudelka A. P.. Anaplastic carcinoma of the fim.briated end of the fallopian tube as an incidental finding.  Eur. J. Gynaecol. Oncol.. 1998;  19 431-433
  • 3 Kurjak A., Kupesic S., lIljos M., Sparac V., Kosuta D.. Preoperative diagnosis of primary fallopian tube carcinoma.  Gynecol. Oncol.. 1998;  68 29-34
  • 4 Cormio G., Maneo A., Gabriele A., Rota S. M., Lissoni A., Zanetta G.. Primary carcinoma of the fallopian tube.  . A retrospective analysis of 47 patients.  Ann. Oncol.. 1997;  7 271-275
  • 5 Vaideeswar P., Desai MS., Prabhat D. P., Desai A. P.. Fallopian tube carcinoma - a report of two cases.  Indian J. Pathol. Microbiol.. 1997;  40 397-399
  • 6 Rabczynski J., Ziolowshi P.. Primary endometrioid carcinoma of fallopian tube. Clinicomorphologic study.  Pathol. Oncol. Res.. 1999;  5 61-66
  • 7 Rorat E., Wallach R. C.. Endometrioid carcinoma of the fallopian tube: pathology and clinical outcome.  Int. J. Gynaecol. Obstet.. 1990;  32 163-167
  • 8 Navani S. S., Alvarado-Cabrero I., Young R. H., Scully R. E.. Endometrioid carcinoma of the fallopian tube: a clinicopathologic analysis of 26 cases.  Gynecol. Oncol.. 1996;  63 371-378
  • 9 Kurisu M., Konishi, Mandai M., Kuroda H., Tsuruta Y., Yura Y., Nanbu K., Hamid A. A.. Early invasive adenocarcinoma of the fallopian tube: a case report and review of the literature.  J. Obstet. Gynaecol. Res.. 1998;  24 27-31
  • 10 Ben-Hur H., Dgani R., Ben-Arie A., Open M., Shani A., Hagay Z.. Diagnostic dilemmas and current therapy of Fallopian tube cancer.  Eur. J. Gynaecol. Oncol.. 1999;  20 108-109
  • 11 Friedrich M., Villena Heinsen C., Schweizer J., Holländer M., Stieber M., Schmidt W.. Primary tubal carcinoma: a retrospective analysis of four cases with a literature review.  Eur. J. Gynaecol. Oncol.. 1998;  19 138-143
  • 12 Proia L., Lippa A., Caruso MT.. A case of diff~cult diagnosis of primary tubal carcinoma.  Clin. Ter.. 1997;  148 571-574
  • 13 Cormio G., Gabriele A., Maneo A., Marzola M., Lissoni A., Mangioni C.. Second-look laparotomy in the management of fallopian tube carcinoma.  Acta Obstet. Gynecol. Scand.. 1997;  76 369-372
  • 14 Lawton F.. Fallopian tube carcinoma - a review.  Ann. Acad. Med. Singapore. 1998;  27 693-697
  • 15 Seraj I. M., Chase D. R., King A.. Endometrioid carcinoma of the oviduct.  Gynecol. Oncol.. 1991;  41 152-155
  • 16 Rauthe G., Vahrson H. W., Burkhardt E.. Primary cancer of the fallopian tube. Treatment and results of 37 cases.  . Eur. J. Gynaecol. Oncol.. 1998;  19 356-362
  • 17 Alvarado-Cabrero I., Young R. H., Vamvakas E. C., Scully R. E.. Carcinoma of the fallopian tube: a clinicopathological study of 105 cases with observations on staging and prognostic factors.  Gynecol. Oncol.. 1999;  72 367-379
  • 18 Minato H., Shimizu M., Hirokawa M., Fujiwara K., Kohno I., Manabe T.. Adenocarcinoma in situ of the fallopian tube.  A case report.  Acta. Cytol.. 1998;  42 1455-1457
  • 19 Takeshima N., Hirni Y., Yamouchi K., Hasami K.. Clinical usefulness of endometrial aspiration cytology and CA-125 in the detection of fallopian tube carcinoma.  Acta. Cytol. . 1997;  41 1445-1450
  • 20 Kojs Z., Urbanshi K., Reinfuss M., Karolewshi M., Klimek M., Pudelerk J., Mitus J.. Whole abdominal external beam radiation in the treatment of primary carcinoma of the fallopian tube.  Gynecol. Oncol.. 1997;  65 473-477
  • 21 Wang P. H., Yuan C. C., Chao H. T., Juung C. M., Ng H. T.. Prognosis of primary fallopian tube adenocarcinoma: report of 25 patients.  Eur. J. Gynaecol. Oncol.. 1998;  19 571-574
  • 22 Wolfson A. H., Tralins KS., Greven KM., Kim R. Y., Corn B. W., Kuettel MR., Philippart C., Raub jr. WA., Randall ME.. Adenocarcinoma of the fallopian tube: results of a multiinstitutional retrospective analysis of 72 patients.  Int. J. Radiat. Oncol. Biol. Phys.. 1998;  40 71-76
  • 23 Wang P. H., Lee R. C., Chao K. C., Chao H. T., Yuan C. C., Ng H. T.. Preoperative diagnosis of primary fallopian tube carcinoma by magnetic resonance imaging: a case report.  Chung. Hua. I. Hsueh. Tsa. Chih. (Taipei). 1998;  61 755-759
  • 24 Nappi R., Resta L., Nappi L., Loizzi P.. Primary carcinoma of the fallopian tube: report on two cases.  Eur. J. Obstet. Gynecol. Reprod. Biol.. 1996;  70 93-96

Correspondence to:

M.D, M.Sc., Ph.D. Ob/Gyn Ass. Professor of Ob/Gyn Milan M. Terzic

Department of Obstetrics and Gynecology School of Medicine, Belgrade University

Visegradska 26

11000 Belgrade, Yugoslavia

Telefon: + 381 11 361-5592

Fax: + 381 11 361-5603

eMail: milanter@EUnet.yu

    >