Is pancreatic body and tail resection justified in ductal carcinoma?
Summary
The ductal adenocarcinoma of the left part of the pancreas is concerned to be incurable.
With the aid of the own patient material and the datas from the literature an analysis
was made to find out whether this negative prognostic assessment can be accepted.Methods: The findings of 60 patients with tumors in the corpus/cauda region of the pancreas
served as a basis for the investigation (observation time: 1986-1998). The resected
tumors were reclassified according to the UICC from 1997. The survival rates were
calculated with the method of Kaplan-Meier.Results: Only 12 (20 %) of the 60 tumors were resectable, in 6 cases only by multivisceral
resection. A R0-resection was possible in 8 cases. 11 of these 12 patients had already
a lymphvessel invasion (L1) and 50 % an involvement of lymph nodes (pN1). After curative
resection the median survival time was 17 months, after palliative resection 4 months
and in cases with inoperability only 3.6 months. The survival time is identical with
the results after operative treatment of carcinomas of the pancreatic head.Conclusions: Stage related the prognosis of the left sided pancreatic carcinoma is comparable
with the results after similar therapy of the pancreatic head carcinoma. Therefore
therapeutic nihilism is not indicated.
Zusammenfassung
Das duktale Adenokarzinom des linksseitigen Pankreas gilt als inkurabel. An Hand des
eigenen Krankengutes und der Daten aus der Literatur wurde überprüft, ob diese negative
Prognoseeinschätzung beibehalten werden kann.Methodik: Zugrundegelegt wurden die Befunde von 60 Patienten mit entsprechenden Tumoren, die
in der Zeit von 1986 bis 1998 operiert wurden. Die resezierten Tumoren wurden nach
der UICC von 1997 nachklassifiziert. Die Überlebensdaten wurden nach Kaplan-Meier
berechnet.Ergebnisse: Von den 60 Tumoren waren nur 12 (20 %) resektabel, davon 6 Fälle multiviszeral. Eine
R0-Resektion war nur 8mal möglich. Bei 11 der 12 Patienten fand sich schon eine Lymphgefäßinvasion
(L1), in 50 % ein Lymphknotenbefall (pN1). Die mediane Überlebenszeit betrug für R0-Resezierte
17 Monate, nach palliativer Resektion 4 Monate und bei Inoperabilität 3,6 Monate.
Sie ist identisch mit den Ergebnissen nach operativer Behandlung des Pankreaskopfkarzinoms.Schlußfolgerung: Stadienbezogen ist die Prognose des linksseitigen Pankreaskarzinomes bei gleicher
Therapie mit den Ergebnissen des Kopfkarzinomes identisch. Ein therapeutischer Nihilismus
ist daher nicht gerechtfertigt.
Key words
Carcinoma of the left pancreas - radical resection
Schlüsselwörter
Linksseitiges Pankreaskarzinom - radikale Resektion
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Prof. Dr. Ch. Gebhardt
Klinik für Abdominal-, Thorax- und Endokrine ChirurgieKlinikum Nord
Prof.-Ernst-Nathan-Straße 1
D-90419 Nürnberg