Zusammenfassung
Wir berichten über das Auftreten einer Eklampsie mit laborchemischen Zeichen eines
HELLP-Syndroms bei einer 1. Gravida ohne jegliche Vorerkrankung in der 18. SSW bei
fetaler Triploidie. Bei der Patientin war 3 Tage vor der notfallmäßigen stationären
Aufnahme eine Amniozentese (FISH-Technik) in einer anderen Klinik durchgeführt worden,
ein schriftlicher Befund lag jedoch nicht vor. Die sonographischen Merkmale zusammen
mit der eindrücklichen Klinik sprachen für eine fetale Triploidie. Durch sofortige
Abortinduktion mit Prostaglandinen unter intensivmedizinischer Überwachung konnte
die Schwangerschaft für die Patientin rasch, schonend und ohne weitere Komplikationen
beendet werden.
Abstract
A 29-year-old primigravida in the 18th gestational week had an eclamptic episode
at home. On admission the patient was somnolent and had severe edema, hyperreflexia
and a tongue bite. Laboratory findings (blood pressure 170/110 mmHg, proteinuria 5
g/L, elevated liver enzymes, and thrombocytopenia) were consistent with the HELLP-syndrome.
Ultrasonography showed an alive but growth-retarded fetus. The placenta was voluminous
and contained multiple vacuoles suggesting fetal triploidy. Fetal karyotyping after
amniocentesis performed 3 days previously elsewhere confirmed fetal triploidy. The
blood pressure was controlled with magnesium sulfate, dihydralazine and urapidil.
The pregnancy was terminated with intravaginal gemeprost and dilatation and curettage.
The postoperative course was uneventful and the patient left the hospital without
medication on day 12. On day 30 hysteroscopy and curettage were performed to rule
out gestational trophoblastic disease because of persisting high hCG levels and a
thickened endometrium at ultrasonography.
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Dr. med. Angelika Barth
Frauenklinik der Städtischen Kliniken Frankfurt a.M.-Höchst
Gotenstraße 6 - 8
D-65929 Frankfurt/Main