Zusammenfassung
Die Behandlung von Skaphoidpseudarthrosen mit kleinem, durchblutungsgestörtem, proximalem
Fragment und radioskaphoidaler Arthrose ist schwierig und das Ergebnis oft unbefriedigend.
1981 wurde deshalb für solche Fälle der Ersatz des proximalen Fragmentes durch eine
Silikon-Lunatumprothese empfohlen.
Von 1980 bis 1984 wurden elf Patienten (nur Männer, Durchschnittsalter 42 [25 bis
59] Jahre) mit den obengenannten Befunden durch alloplastischen Teilersatz des Os
scaphoideum behandelt. Bei einem Patienten mußte die Prothese nach fünf Monaten wegen
Luxation entfernt und bei einem weiteren Patienten nach fünf Jahren eine Arthrodese
des Handgelenkes wegen zunehmender Beschwerden durchgeführt werden. Alle neun verbliebenen
Patienten wurden durchschnittlich nach 14 (12 bis 16) Jahren klinisch und radiologisch
nach dem Bewertungsschema nach Martini nachuntersucht und bewertet.
Das durchschnittliche Gesamtergebnis war befriedigend. Im einzelnen war das Urteil
einmal gut, sechsmal befriedigend und zweimal schlecht. Bei den Einzelkriterien lagen
die besten Punktzahlen bei „subjektives Gesamturteil” und bei „Arbeit und Sport” und
die schlechtesten bei „Bewegung” und „Röntgenbefund”. Dieser zeigte bei allen Patienten
sowohl eine postoperative Arthrose als auch ausgedehnte, multiple, zystoide Osteolysen
als Ausdruck einer Silikonsynovialitis. Dennoch waren die meisten Patienten beschwerdefrei.
Keiner hielt eine weitere Behandlung für erforderlich.
Der alloplastische Teilersatz des Os scaphoideum führt zu langanhaltender Schmerzlinderung
und ausreichender Gebrauchsfähigkeit der Hand. Er ist jedoch nicht in der Lage, den
karpalen Kollaps und die karpale Arthrose aufzuhalten. Da sich außerdem in allen Fällen
eine progrediente Silikonsynovialitis entwickelte, wurde die Methode nach 1984 zu
Recht wieder verlassen.
Abstract
The operative treatment of scaphoid nonunion with a small, sclerotic, or avascular
proximal fragment and with accompanying radioscaphoid arthrosis is difficult and often
disappointing. Excision of the proximal fragment, styloidectomy, partial replacement
of the scaphoid, and insertion of a silicone-rubber lunate prosthesis has been recommended
in these cases.
From 1980 to 1984, eleven patients (all male, average age 42 [25 to 59] years) with
conditions described above were treated by partial replacement of the scaphoid. In
one patient, the prosthesis dislocated dorsally and was removed five months later.
In another patient, increasing pain at the wrist necessitated a wrist fusion five
years after implant replacement arthroplasty. Nine patients remained for evaluation
with an average follow-up of 14 years, ranging from 12 to 16 years. Clinical and radiographic
studies were performed according to the score proposed by Martini (see p. 153 of this issue).
The overall results were satisfactory. The outcome was good in one case, satisfactory
in six cases and poor in two cases. The best results could be observed in “subjective
estimation” and in “work and Sports”. The worst results were found in the “X-ray”
and “motility” evaluation. In all patients, radiographic and clinical Symptoms of
silicone synovialitis appeared approximately two years after surgery. This developed
adjacent to the implant and later spread throughout the wrist. Simultaneously, carpal
collapse and secondary arthrosis of the wrist developed. Only two patients complained
of moderate wrist pain at the time of examination. None of the patients desired further
treatment.
This study shows that in advanced scaphoid nonunion partial replacement of the proximal
fragment of the scaphoid with a silicone implant provides long-lasting pain relief
and satisfactory hand function. However, progressive carpal collapse (SNAC) and radiocarpal
arthrosis developing within four to five years cannot be prevented. Furthermore, severe
silicone synovialitis was detected in all patients. Therefore, the procedure was abandoned
after 1984.
Schlüsselwörter
Handgelenk - Handwurzelknochen: Kahnbein - Skaphoidpseudarthrose - proximales Fragment
- Skaphoidteilersatz - Silikonimplantate - Silikonsynovialitis
Key words
Wrist - carpal bones: scaphoid - scaphoid nonunion - proximal scaphoid fragment -
partial scaphoid replacement - silicone implants - silicone synovialitis