Handchir Mikrochir Plast Chir 1999; 31(1): 61-65
DOI: 10.1055/s-1999-13495
Originalarbeit
Hippokrates Verlag Stuttgart

The Fourth-Compartment Syndrome: Its Anatomical Basis and Clinical Cases

Syndrom des vierten Streckerfaches: Anatomische Grundlagen und klinische FallbeispieleH. Hayashi, T. Kojima, K. Fukumoto
  • Department of Plastic and Reconstructive Surgery, The Jikei University School of Medicine, Tokyo/Japan
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Publication History

22.6.1998

Publication Date:
31 December 1999 (online)

Zusammenfassung

Wir schlagen den Begriff „Syndrom des vierten Streckerfaches” vor, um chronische dorsale Schmerzen des Handgelenkes zusammenzufassen. Es wird angenommen, daß fünf Hauptursachen für dieses Syndrom verantwortlich sind:

  1. 1. Ganglien, einschließlich verborgener Ganglien;

  2. 2. M. extensor digitorum brevis manus;

  3. 3. M. extensor indicis (Variation);

  4. 4. Tendovaginitiden;

  5. 5. Abnormität oder Deformierung der Handwurzelknochen.

Wenn die genannten Zustände im vierten Streckerfach auftreten, nimmt der Druck zu, so daß schließlich der N. interosseus posterior komprimiert wird.

Abstract

We propose a new term, the “fourth-compartment syndrome” to describe chronic dorsal wrist pain of the fourth compartment. Five main causes responsible for this syndrome are thought to be as follows:

  1. Ganglion involvement, including an occult ganglion;

  2. Extensor digitorum brevis manus muscle;

  3. Abnormal extensor indicis muscle;

  4. Tenosynovialitis;

  5. Anomaly or deformity of carpal bones.

Should the above mentioned conditions occur in the fourth compartment, pressure within the fourth compartment in-creases, ultimately compressing the posterior interosseous nerve directly or indirectly.

Anatomical studies of the fourth compartment of the wrist and the posterior interosseous nerve are presented and the fourth-compartment syndrome is summarized with twelve clinical cases (six cases of occult ganglions, two cases of extensor digitorum brevis manus, two cases of tenosynovialitis, one case of abnormal extensor indicis muscle, and one case of carpal bossing).

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