Fortschr Neurol Psychiatr 2018; 86(07): 402-409
DOI: 10.1055/s-0043-124592
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Demenz bei Down-Syndrom: Ein häufiger psychiatrischer Vorstellungsgrund

Dementia in Adults with Down Syndrome: A Frequent Reason for Admission to Psychiatry
Björn Kruse
Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge gGmbH Berlin, Abteilung für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Berliner Behandlungszentrum für erwachsende Menschen mit geistiger Behinderung und psychischer Erkrankung
,
Manuel Heinrich
Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge gGmbH Berlin, Abteilung für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Berliner Behandlungszentrum für erwachsende Menschen mit geistiger Behinderung und psychischer Erkrankung
,
Albert Diefenbacher
Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge gGmbH Berlin, Abteilung für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Berliner Behandlungszentrum für erwachsende Menschen mit geistiger Behinderung und psychischer Erkrankung
,
Heika Kaiser
Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge gGmbH Berlin, Abteilung für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Berliner Behandlungszentrum für erwachsende Menschen mit geistiger Behinderung und psychischer Erkrankung
,
Tanja Sappok
Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge gGmbH Berlin, Abteilung für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Berliner Behandlungszentrum für erwachsende Menschen mit geistiger Behinderung und psychischer Erkrankung
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 12 September 2017

akzeptiert 12 January 2018

Publication Date:
20 July 2018 (online)

Zusammenfassung

Einleitung Diese Studie untersucht die Prävalenz und klinischen Charakteristika von Demenzen bei psychiatrisch vorgestellten Erwachsenen mit Down-Syndrom und leitet Konsequenzen für die klinische Praxis ab.

Methodik Die Patientenmerkmale und Prävalenz von Demenz wurden retrospektiv (2005–2012, N = 75) bei Erwachsenen mit Down-Syndrom im klinisch-psychiatrischen Setting untersucht.

Ergebnisse Bei jedem 3. Patienten mit Down-Syndrom wurde – in der Regel erst nach einer Verlaufsuntersuchung von 6 bis 12 Monaten – eine Demenz diagnostiziert. Patienten mit Demenz waren älter und häufiger weiblich, während sich der Grad der Intelligenzminderung nicht unterschied. Die Schilddrüsen- und Calciumwerte waren bei Menschen mit wie ohne Demenz häufig auffällig.

Diskussion Demenz ist ein häufiger psychiatrischer Vorstellungsgrund bei Menschen mit Down-Syndrom, insbesondere bei Frauen und im höheren Lebensalter. Die Versorgungsstrukturen in Deutschland sollten bedarfsgerecht angepasst werden.

Abstract

Introduction This study aimed to assess the prevalence and clinical characteristics of dementia in a clinical sample of adults with Down syndrome. Consequences for clinical practice were deduced.

Methods Patient characteristics and prevalence rates of dementia were evaluated in adults with Down syndrome who were admitted to psychiatry from 2005 to 2012 (N = 75).

Results In every third patient with Down syndrome, dementia was diagnosed in a second assessment 6 to 12 months after initial hospital admission. Patients with dementia were older and more often female, while no association was found with the level of intellectual disability. Thyroid function and calcium values were often abnormal in those with and without dementia.

Discussion In persons with Down syndrome, dementia is a prevalent cause for admission to psychiatry, especially in females and those of advanced age. Services should be adapted to the increased demands.

 
  • Literatur

  • 1 McGuire D, Chicoine B. Erwachsene mit Down-Syndrom verstehen, begleiten und fördern. Stärken erkennen, Herausforderungen meistern. [Zirndorf]: G- & -S-Verl.; 2008
  • 2 Torr J, Davis R. Ageing and mental health problems in people with intellectual disability. Current opinion in psychiatry 2007; 20: 467-471
  • 3 Desai AK, Grossberg GT. Rivastigmine for Alzheimer’s disease. Expert review of neurotherapeutics 2005; 5: 563-580
  • 4 Fisher K, Kettl P. (2005). Aging with mental retardation. Increasing population of older adults with MR require health interventions and prevention strategies. Geriatrics 2005; 60: 26-29
  • 5 Whitehouse R. Chamberlain P. Dementia in people with learning disability: a preliminary study into care staff knowledge and attributions. British Journal of Learning Disabilities 2000; 28: 148-153
  • 6 Müller SV. Gärtner C. (Hrsg.). Lebensqualität im Alter. Perspektiven für Menschen mit geistiger Behinderung und psychischen Erkrankungen. 1.. Aufl. Wiesbaden: Springer; 2016
  • 7 Wilkinson H, Janicki MP. The Edinburgh Principles with accompanying guidelines and recommendations. Journal of Intellectual Disability Research 2002; 46: 279-284
  • 8 Zigman WB, Schupf N, Sersen E. et al. Prevalence of dementia in adults with and without Down syndrome. American journal of mental retardation 1996; 100: 403-412
  • 9 Hea E, Lott IT. Down syndrome and beta-amyloid deposition. Currrent opinion in Neurology 2004; 17: 95-100
  • 10 Karlsson B, Gustafsson J, Hedov G. et al. Thyroid dysfunction in Down’s syndrome: relation to age and thyroid autoimmunity. Archives of Disease in Childhood 1998; 79: 242-245
  • 11 Zori RT, Schatz DA, Ostrer H. et al. Relationship of autoimmunity to thyroid dysfunction in children and adults with Down syndrome. American Journal of Medical Genetics 1990; 7: 238-241
  • 12 Ivarsson SA, Ericsson UB, Gustafsson J. et al. The impact of thyroid autoimmunity in children and adolescents with Down syndrome. Acta Paediatrica 1997; 86: 1065-1067
  • 13 Lima MA, Santos BM, Borges MF. Quantitative analysis of C cells in Hashimoto’s thyroiditis. Thyroid 1998; 8: 505-509
  • 14 Verulashvili IV, Glonti LS, Miminoshvili DK. Basal ganglia calcification: clinical manifestations and diagnostic evaluation. Georgian Medical News 2006; 140: 39-43
  • 15 Castillo P, Woodruff B, Caselli R. et al. Steroid-responsive encephalopathy associated with autoimmune thyroiditis. Archives of Neurology 2006; 63: 197-202
  • 16 Sappok T. Hashimoto-Thyreoiditits mit Hypothyreose und Hypokalzämie – differenzialdiagnostische Erwägungen bei Demenz und Down-Syndrom. Medizin für Menschen mit geistiger oder mehrfacher Behinderung 2009; 1: 40-45
  • 17 Strydom A, Hassiotis A, King M. et al. The relationship of dementia prevalence in older adults with intellectual disability (ID) to age and severity of ID. Psychological medicine 2009; 39: 13-21
  • 18 Schanze C. Klinische Symptomatik demenzieller Erkrankungen bei Menschen mit Intelligenzminderung. Zeitschrift Medizin für Menschen mit geistiger oder mehrfacher Behinderung 2012; 8 Suppl. 1 13-24
  • 19 Deb S, Hare M, Prior L. et al. Dementia screening questionnaire for individuals with intellectual disabilities. British Journal of Psychiatry 2007; 190: 440-444
  • 20 Burt DB, Aylward EH. Test battery for the diagnosis of dementia in individuals with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research 2000; 44: 175-180
  • 21 Evenhuis HM. Further evaluation of the Dementia Questionnaire for Persons with Mental Retardation (DMR). Journal of Intellectual Disability Research 1996; 40: 369-373
  • 22 Evenhuis HM, Kengen MMF, Eurlings HAL. Dementia Questionnaire for People with Learning Disabilities (DLD). London: Pearson; 2006
  • 23 Gedye A. (Hg.). Dementia Scale for Down Syndrome Manual. Vancouver: Gedye Research and Consulting; 1995
  • 24 Deb S, Braganza J. Comparison of rating scales for the diagnosis of dementia in adults with Down Syndrome. Journal of Intellectual Disability Research 1999; 43: 400-447
  • 25 Kuske B, Wolff C, Gövert U. Early Detection of dementia in people with an intellectual diasability, A German pilot study. Journal of applied research in intellectual disabilities 2017; 1: 1-9
  • 26 Kuske B, Müller SV. Demenzfrüherkennung bei Menschen mit Intelligenzminderung – Ergebnisse einer Pilotstudie. Vortrag/Abstract WPA XVII World Congress of Psychiatry Berlin 2017
  • 27 Urv TK, Zigman WB, Silverman W. Psychiatric symptoms in adults with Down syndrome and Alzheimer’s disease. American journal on intellectual and developmental disabilities 2010; 115: 265-276
  • 28 Dilling H, Mombour W. et al.: Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F), Klinisch-diagnostische Leitlinien 6.. Aufl. Bern: Huber; 2008
  • 29 Bishop KM, Robinson LM, VanLare S. Healthy aging for older adults with intellectual and development disabilities. Journal of psychosocial nursing and mental health services 2013; 51: 15-18
  • 30 Voß T, Diefenbacher A. Diagnostik und Therapie von Demenzerkrankungen bei Menschen mit Intelligenzminderung. In: Mahlberg R. Gutzmann H. (Hrsg) Demenzerkrankungen – erkennen, behandeln und versorgen. Köln: Deutscher Ärzte-Verlag; 2009: 96-99
  • 31 Strydom A, Chan T, King M. et al. Incidence of dementia in older adults with intellectual disabilities. Research in developmental disabilities 2013; 34: 1881-1885
  • 32 Holland AJ, Hon J, Huppert FA. et al. Population-based study of the prevalence and presentation of dementia in adults with Down’s syndrome. The British journal of psychiatry: the journal of mental science 1998; 172: 493-498
  • 33 Lobo A, Launer LJ, Fratiglioni L. et al. Prevalence of dementia and major subtypes in Europe: A collaborative study of population-based cohorts. Neurologic Diseases in the Elderly Research Group. Neurology 2000; 54: S4-9
  • 34 Sappok T, Budczies J, Dziobek I. et al. The missing link: delayed emotional development predicts challenging behavior in adults with intellectual disability. Journal of autism and developmental disorders 2014; 44: 786-800
  • 35 Cooper SA, Smiley E, Morrison J. et al. Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. The British Journal of Psychiatry 2006; 190: 27-35
  • 36 Prasher VP. Age-specific prevalence, thyroid dysfunction and depressive symptomatology in adults with down syndrome and dementia. International Journal of Geriatric Psychiatry 1995; 25-31
  • 37 Sappok T, Diefenbacher A. Differentialdiagnostik und behandelbare Demenzen. Medizin für Menschen mit geistiger Behinderung. Zeitschrift Medizin für Menschen mit geistiger oder mehrfacher Behinderung 2011: 39-45
  • 38 https://www.dgn.org/leitlinien/3276-leitlinie-diagnose-und-therapie-von-demenzen-2016
  • 39 Saghazadeh A, Mahmoudi M, Ashkezari AD. et al. Systematic review and meta-analysis shows a specific micronutrient profile in people with Down Syndrome: Lower blood calcium, selenium and zinc, higher red blood cell copper and zinc, and higher salivary calcium and sodium. PLOS One 2017; 12: e0175437
  • 40 Förstl H. Demenzen in Theorie und Praxis. Mit 46 Tabellen. 2.. Aufl. Heidelberg: Springer; 2009
  • 41 Cooper SA, McLean G, Guthrie B. Multiple physical and mental health comorbidity in adults with intellectual disabilities: population-based cross-sectional analysis. BMC Family Practice 2015; 16: 110
  • 42 Head E, Lott IT. Down syndrome and beta-amyloid deposition. Current opinion in neurology 2004; 17: 95-100
  • 43 Schupf N, Winsten S, Patel B. et al. Bioavailable estradiol and age at onset of Alzheimer’s disease in postmenopausal women with Down syndrome. Neuroscience Letters 2006; 406: 298-302
  • 44 Prasher VP. Review of donepezil, rivastigmine, galantamine and memantine for the treatment of dementia in Alzheimer’s disease in adults with Down syndrome: implications for the intellectual disability population. International journal of geriatric psychiatry 2004; 19: 509-515
  • 45 Wolff C, Müller SV. Die Lebenssituation von geistig behinderten Menschen mit Demenz in Einrichtungen der Behindertenhilfe Ergebnisse einer Befragung in Niedersachsen und Bremen. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie 2014; 47: 397-402