Zusammenfassung
Etwa 5 % der in Ambulanzen für Bewegungsstörungen vorstelligen Patienten haben eine
psychogene Erkrankung, die sich als Tremor, Myoklonus oder Dystonie präsentiert. Auch
für Lähmungen und Sensibilitätsstörungen lässt sich in manchen Fällen kein organisches
Korrelat nachweisen. Da die Diagnosestellung einer psychogenen Störung zeit- und kostenintensiv
sein kann, sollte rationale Zusatzdiagnostik erfolgen, die sich am klinischen Syndrom
orientiert. Neben klinischen Tests kommt dabei der Elektrophysiologie eine große Bedeutung
zu.
Abstract
Up to 5% of all cases presenting in specialized movement disorder clinics are of psychogenic
origin. Tremor, dystonia and myoclonus account for up to 70% of all psychogenic movement
disorders. In emergency medicine, paralysis and sensory disturbances without any organic
correlates are sometimes present. Diagnosis is commonly made by exclusion of other
causes, is time consuming and expensive. However, patients suffering from psychogenic
disorders may show positive clinical features, such as acute onset and distractibility.
Also, there are a few supportive clinical tests and diagnostic tools, which help establish
the diagnosis of psychogenicity. In this review, the significance and interpretation
of clinical neurophysiology in selected pathologies of psychogenic origin and differential
diagnostic aspects are discussed.
Schlüsselwörter
funktionelle Störungen - dissoziative Störungen - kinematische Bewegungsanalyse -
Somatisierungsstörung - Simulation
Key words
kinematic motion analysis - psychotherapy - somatisation - functional disorder - malingering