Handchir Mikrochir Plast Chir 2017; 49(06): 399-404
DOI: 10.1055/s-0043-112747
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Subjektive und objektive Langzeitanalyse nach Mammareduktionsplastik in 159 Fällen: Patientinnen urteilen anders als Plastische Chirurgen

Long-term outcome analysis of subjective and objective parameters after breast reduction in 159 cases: Patients judge differently from plastic surgeons
Rik Osinga*
1   Luzerner Kantonsspital, Klinik für Hand- und Plastische Chirurgie, Luzern, Schweiz
2   Universitätsspital Basel, Klinik für Plastische, Rekonstruktive, Ästhetische und Handchirurgie, Basel, Schweiz
,
Doris Babst*
2   Universitätsspital Basel, Klinik für Plastische, Rekonstruktive, Ästhetische und Handchirurgie, Basel, Schweiz
3   Departement für Plastische- und Handchirurgie, Inselspital, Universitätsspital Bern, Universität Bern, Bern, Schweiz
,
Elvira S. Bodmer
4   Klinik für obere Extremität und Handchirurgie, Schulthess Klinik Zürich, Schweiz
,
Bjoern C. Link
1   Luzerner Kantonsspital, Klinik für Hand- und Plastische Chirurgie, Luzern, Schweiz
,
Elmar Fritsche
1   Luzerner Kantonsspital, Klinik für Hand- und Plastische Chirurgie, Luzern, Schweiz
,
Urs Hug
1   Luzerner Kantonsspital, Klinik für Hand- und Plastische Chirurgie, Luzern, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 October 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Hauptziel der vorliegenden Arbeit war einerseits die Erhebung subjektiver und objektiver postoperativer Parameter nach Mammareduktionsplastik und andererseits der Vergleich derselben zwischen Patientinnen und Plastischen Chirurgen.

Patientinnen und Methode Es konnten 259 Patientinnen in die retrospektive Fallserie eingeschlossen und 159 Patientinnen (61 %) nach einem durchschnittlichen Beobachtungszeitraum von 6.7 ± 2.7 (2 – 13) Jahren nachkontrolliert werden. Das mittlere Alter zum Zeitpunkt der Operation betrug 37 ± 14 (15 – 74) Jahre. Die postoperative Anatomie der Brust sowie weitere anthropometrische Parameter wurden bei stehender Patientin in cm gemessen und die visuellen Analogskala-Werte für Symmetrie, Grösse, Form, Narbenverlauf und Gesamtzufriedenheit zwischen Patientinnen und vier Plastischen Chirurgen verglichen.

Ergebnisse Die subjektiven Beurteilungen durch die Patientinnen waren stets besser als diejenigen der Chirurgen. Gute subjektive Bewertungen der Patientinnen für Form, Symmetrie und Sensibilität korrelierten mit einer guten Bewertung der Gesamtzufriedenheit. Dabei hatte die Form den stärksten Einfluss auf die Gesamtzufriedenheit (Regressionskoeffizient 0.357; p < 0.001) gefolgt von Symmetrie (Regressionskoeffizient 0.239; p < 0.001) und Sensibilität (Regressionskoeffizient 0.109; p = 0.040). Gute subjektive Bewertungen der Patientinnen für Symmetrie waren mit abnehmender Seitendifferenz des Jugulum-Mamillenabstandes (Regressionskoeffizient –0.773; p = 0.002) und abnehmender Seitendifferenz des Mammaunterrand – Bodenabstandes (Regressionskoeffizient –0.465; p = 0.035) korreliert. Es fand sich keine signifikante Korrelation von Alter, Gewicht, Grösse, BMI, Resektionsgewicht, postoperativer Brustgrösse oder Narbenverlauf mit Gesamtzufriedenheit.

Schlussfolgerung Patientinnen beurteilten das Langzeitresultat nach Mammareduktionsplastik signifikant besser als plastische Chirurgen. Gute subjektive Bewertungen der Patientinnen für Form, Symmetrie und Sensibilität der Brust korrelierten mit einer guten Bewertung der Gesamtzufriedenheit. Dabei hatte die Form den stärksten Einfluss, gefolgt von Symmetrie und Sensibilität. Die postoperative Brustgrösse, das Resektionsgewicht, der Narbenverlauf, das Alter und der BMI der Patientin hingegen zeigten keinen signifikanten Einfluss. Symmetrie war der einzige gemessene subjektive Parameter dieser Studie, welcher durch postoperative Messungen objektiviert werden konnte.

Abstract

Introduction This work assessed both subjective and objective postoperative parameters after breast reduction surgery and compared between patients and plastic surgeons.

Patients and Methods After an average postoperative observation period of 6.7 ± 2.7 (2 – 13) years, 159 out of 259 patients (61 %) were examined. The mean age at the time of surgery was 37 ± 14 (15 – 74) years. The postoperative anatomy of the breast and other anthropometric parameters were measured in cm with the patient in an upright position. The visual analogue scale (VAS) values for symmetry, size, shape, type of scar and overall satisfaction both from the patient’s and from four plastic surgeons’ perspectives were assessed and compared.

Results Patients rated the postoperative result significantly better than surgeons. Good subjective ratings by patients for shape, symmetry and sensitivity correlated with high scores for overall assessment. Shape had the strongest influence on overall satisfaction (regression coefficient 0.357; p < 0.001), followed by symmetry (regression coefficient 0.239; p < 0.001) and sensitivity (regression coefficient 0.109; p = 0.040) of the breast. The better the subjective rating for symmetry by the patient, the smaller the measured difference of the jugulum-mamillary distance between left and right (regression coefficient –0.773; p = 0.002) and the smaller the difference in height of the lowest part of the breast between left and right (regression coefficient –0.465; p = 0.035). There was no significant correlation between age, weight, height, BMI, resected weight of the breast, postoperative breast size or type of scar with overall satisfaction.

Conclusion After breast reduction surgery, long-term outcome is rated significantly better by patients than by plastic surgeons. Good subjective ratings by patients for shape, symmetry and sensitivity correlated with high scores for overall assessment. Shape had the strongest influence on overall satisfaction, followed by symmetry and sensitivity of the breast. Postoperative size of the breast, resection weight, type of scar, age or BMI was not of significant influence. Symmetry was the only assessed subjective parameter of this study that could be objectified by postoperative measurements.

Fußnote

* Diese Autoren teilen sich die Erstautorenschaft.


 
  • Literaturverzeichnis

  • 1 Breiting LB, Henriksen TF, Kalialis LV. et al. A prospective study of short- and long-term cosmetic outcome after reduction mammaplasty from three different perspectives: the patient, a department surgeon, and an independent private practitioner in plastic surgery. Plast Reconstr Surg 2012; 130: 273-81
  • 2 Gonzalez MA, Glickman LT, Aladegbami B. et al. Quality of life after breast reduction surgery: a 10-year retrospective analysis using the Breast Q questionnaire: does breast size matter?. Ann Plast Surg 2012; 69: 361-3
  • 3 Coriddi M, Nadeau M, Taghizadeh M. et al. Analysis of satisfaction and well-being following breast reduction using a validated survey instrument: the BREAST-Q. Plast Reconstr Surg 2013; 132: 285-90
  • 4 Schratt J, Binter A, Rab M. Mammareduktionsplastik mit superiorem Stiel – Eine retrospektive 10-Jahres Analyse anhand von 33 Patientinnen [Reduction mammaplasty with a superior pedicle – a retrospective 10-year follow-up analysis of 33 patients]. Handchir Mikrochir Plast Chir 2014; 46: 325-9
  • 5 Robbins TH. Inferior pedicle breast reduction technique. Plast Reconstr Surg 1984; 73: 325
  • 6 Orlando JC, Guthrie Jr RH. The superomedial dermal pedicle for nipple transposition. Br J Plast Surg 1975; 28: 42-45
  • 7 Hall-Findlay EJ. A simplified vertical reduction mammaplasty: shortening the learning curve. Plast Reconstr Surg 1999; 104: 748-59 discussion 760–3
  • 8 Pitanguy I. Surgical treatment of breast hypertrophy. Br J Plast Surg 1967; 20: 78-85
  • 9 McKissock PK. Reduction mammaplasty with a vertical dermal flap. Plast Reconstr Surg 1972; 49: 245-52
  • 10 Lassus C. A technique for breast reduction. Int Surg 1970; 53: 69-72
  • 11 Lejour M. Vertical mammaplasty and liposuction of the breast. Plast Reconstr Surg 1994; 94: 100-14
  • 12 Ching S, Thoma A, McCabe RE. et al. Measuring outcomes in aesthetic surgery: a comprehensive review of the literature. Plast Reconstr Surg 2003; 111: 469-80 discussion 481–2
  • 13 Pusic AL, Klassen AF, Scott AM. et al. Development of a new patient-reported outcome measure for breast surgery: the BREAST-Q. Plast Reconstr Surg 2009; 124: 345-53 doi: 10.1097/PRS.0b013e3181aee807
  • 14 Mofid MM, Dellon AL, Elias JJ. et al. Quantitation of breast sensibility following reduction mammaplasty: a comparison of inferior and medial pedicle techniques. Plast Reconstr Surg 2002; 109: 2283-8
  • 15 Bouwer LR, van der Biezen JJ, Spronk CA. et al. Vertical scar versus the inverted-T scar reduction mammaplasty: a 10-year follow-up. J Plast Reconstr Aesthet Surg 2012; 65: 1298-304
  • 16 Breiting LB, Henriksen TF, Kalialis LV. et al. A prospective study of short- and long-term cosmetic outcome after reduction mammaplasty from three different perspectives: the patient, a department surgeon, and an independent private practitioner in plastic surgery. Plast Reconstr Surg 2012; 130: 273-81
  • 17 Godwin Y, Barron EJ, Edmunds MC. et al. A comparison of the patient and surgeon opinion on the long-term aesthetic outcome of reduction mammaplasty: have we improved over 15 years?. J Plast Reconstr Aesthet Surg 2014; 67: 932-8
  • 18 Gonzalez MA, Glickman LT, Aladegbami B. et al. Quality of life after breast reduction surgery: a 10-year retrospective analysis using the Breast Q questionnaire: does breast size matter?. Ann Plast Surg 2012; 69: 361-3
  • 19 Coriddi M, Nadeau M, Taghizadeh M. et al. Analysis of satisfaction and well-being following breast reduction using a validated survey instrument: the BREAST-Q. Plast Reconstr Surg 2013; 132: 285-90
  • 20 Nguyen JT, Wheatley MJ, Schnur PL. et al. Reduction mammaplasty: A review of managed care medical policy coverage criteria. Plast Reconstr Surg 2008; 121: 1092-100