Rofo 2017; 189(08): 760-764
DOI: 10.1055/s-0043-108995
Interventional Radiology
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Initial Experience with the Transapical Access for TEVAR

Erste Erfahrungen mit dem transapikalen Zugang für das Stenting der thorakalen Aorta
Andreas H. Mahnken
1   Diagnostic & Interventional Radiology, Philipps-University Marburg, Germany
,
Marc Irqsusi
2   Cardiac Surgery, Philipps-University Marburg, Germany
,
Walter Hundt
1   Diagnostic & Interventional Radiology, Philipps-University Marburg, Germany
,
Rainer G. Moosdorf
2   Cardiac Surgery, Philipps-University Marburg, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

25 January 2017

27 March 2017

Publication Date:
06 July 2017 (online)

Abstract

Background The endovascular approach has become a mainstay in the treatment of aortic aneurysms. While the transfemoral approach is most commonly used, it is often inaccessible due to a vascular pathology, such as occlusion, tortuosity or heavy calcifications. The transapical access provides an alternative approach. The goal of this study is to report the feasibility of the transapical approach for total endovascular repair of thoracic aortic aneurysms (TEVAR).

Methods Three patients with thoracic aortic aneurysms with inaccessible femoral arteries underwent TEVAR via the transapical approach. For access, the apex of the left ventricle was exposed by a mini-thoracotomy. After left ventricular puncture, a stiff guidewire was placed through the aortic valve into the descending thoracic aorta. All stent grafts were delivered under fluoroscopic guidance.

Results All three procedures were technically successful with complete exclusion of the aneurysm without endoleak. One patient suffered spinal ischemia with subsequent paraplegia on day 4 after the procedure. The same patient died on day 43 after the procedure due to esophageal rupture. The two remaining patients did not present procedure-related problems. Conclusion The transapical access is a feasible and safe alternative to the transfemoral route in selected cases scheduled for TEVAR.

Key Points

  • Transapical TEVAR is a feasible option if the transfemoral route is not accessible.

  • Reversed orientation of the stent graft has to be taken into account for procedure planning and graft deployment.

  • Care has to be taken in the case of aortic valve vegetation in order to avoid stroke due to downstream embolism.

Citation Format

  • Mahnken AH, Irqsusi M, Hundt W et al. Initial Experience with the Transapical Access for TEVAR. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 760 – 764

Zusammenfassung

Ziel Die Therapie des Aortenaneurysmas erfolgt zunehmend interventionell. Der Zugangsweg stellt dabei eine wichtige Limitation dar; so ist beispielsweise der transfemorale Zugang oftmals aufgrund von Gefäßpathologien wie erheblichem Kinking oder Okklusionen nicht nutzbar. Hier kann der transapikale Zugang eine elegante Alternative bieten. Ziel ist es die Machbarkeit eines transapikalen Zuganges zur endovaskulären Therapie des thorakalen Aortenaneurysma (TEVAR) zu beschreiben.

Material and Methoden Bei drei Patienten mit thorakalem Aortenaneurysma bei denen ein transfemoraler Zugang nicht möglich war (2 × chronisches Leriche-Syndrom; 1 × massives Kinking aller Gefäßabschnitte) wurde ein transpikaler Zugangsweg für die TEVAR gewählt. Über eine Mini-Thorakotomie wurde der Herzapex freigelegt und nach Direktpunktion ein Führungsdraht über die Aortenklappe in die A. thorakalis descendens gelegt. Hierüber erfolgt die TEVAR Prozedur unter angiografischer-Führung.

Ergebnisse Der Eingriff war bei allen Patienten technisch erfolgreich mit kompletter Ausschaltung des Aneurysmas ohne Endoleckage. Ein Patient erlitt am Tag 4 nach der Intervention eine spinale Ischämie mit nachfolgender Paraplegie. Dieser Patient verstarb 43 Tage nach dem Eingriff an einer Ösophagusruptur. Die Nachuntersuchungen der beiden anderen Patienten zeigten einen unauffälligen postinterventionellen Befund.

Schlussfolgerung Der transapikale Zugang bietet in ausgewählten Fällen eine mögliche und sichere Alternative zum transfemoralen Zugang für die TEVAR.

Kernaussagen

  • Der transapikale Zugang sollte bei TEVAR bedacht werden, sofern die transfermorale Route nicht möglich ist.

  • Die umgekehrte Positionierung des Stents muss bei der Planung der Prozedur und der Stentplatzierung bedacht werden.

  • Im Fall von Vegetationen der Aortenklappe ist besondere Vorsicht geboten, um das Risiko eines Schlaganfalls und peripherer Embolien zu reduzieren.

 
  • References

  • 1 Dake MD. Miller DC. Semba CP. et al. Transluminal placement of endovascular stent-grafts for the treatment of descending thoracic aortic aneurysms. N Engl J Med 1994; 331: 1729-1734
  • 2 Early H. Atkins M. Technical tips for managing difficult iliac access. Semin Vasc Surg 2012; 25: 138-143
  • 3 Rahnavardi M. Santibanez J. Sian K. et al. A systematic review of transapical aortic valve implantation. Ann Cardiothorac Surg 2012; 1: 116-28
  • 4 MacDonald S. Cheung A. Sidhu R. et al. Endovascular aortic aneurysm repair via the left ventricular apex of a beating heart. J Vasc Surg 2009; 49: 759-762
  • 5 Slater BJ. Harris EJ. Lee JT. Anatomic suitability of ruptured abdominal aortic aneurysms for endovascular repair. Ann Vasc Surg 2008; 22: 716-722
  • 6 Grenon SM. MacDonald S. Sidhu RS. et al. Successful ventricular transapical thoracic endovascular graft deployment in a pig model. J Vasc Surg 2008; 48: 1301-1305
  • 7 Barbash IM. Dvir D. Ben-Dor I. et al. Impact of transapical aortic valve replacement on apical wall motion. J Am Soc Echocardiogr 2013; 26: 255-260
  • 8 Muralidharan A. Thiagarajan K. Van Ham R. et al. Meta-Analysis of Perioperative Stroke and Mortality in Transcatheter Aortic Valve Implantation. Am J Cardiol 2016; 118: 1031-1045
  • 9 Ferrari E. Apical access and closure devices for transapical transcatheter heart valve procedures. Swiss Med Wkly 2016; 146 DOI: w14237.
  • 10 Kölbel T. Treede H. Carpenter SW. et al. Transapical access for thoracic endograft delivery. Vascular 2011; 19: 308-312
  • 11 Kappert U. Ouda A. Ghazy T. et al. Transapical endovascular deployment of a stent-graft in the thoracic descending aorta. Ann Thorac Surg 2012; 93: 2063-2065
  • 12 Weigang E. Weiler H. Frieß T. et al. The heart as access to the aorta. Eur J Cardiothorac Surg 2013; 44: 559-562
  • 13 Saouti N. Vos JA. van de Heuvel D. et al. Thoracic aorta stent grafting through transapical access. Ann Vasc Surg 2015; 29: 362.e5-369