Dialyse aktuell 2017; 21(03): 123-124
DOI: 10.1055/s-0043-106729
Expertentipp
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Immunsuppression nach Nierentransplantation

Umstellung auf eine CNI-freie, mTOR-basierte Medikation
Markus van der Giet
1   Med. Klinik mit SP Nephrologie Campus Benjamin Franklin Charité – Universitätsmedizin Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 April 2017 (online)

Nach einer Nierentransplantation wird zur Verhinderung einer Abstoßung ein immunsuppressives Medikationsregime benötigt. Hier wird weltweit mittlerweile eine typische Konstellation von Medikamenten verwandt.

 
  • Literatur

  • 1 Haller MC, Royuela A, Nagler EV et al Steroid avoidance or withdrawal for kidney transplant recipients. Cochrane Database Syst Rev 2016; 8: CD005632
  • 2 Doycheva I, Amer S, Watt KD. De Novo Malignancies After Transplantation: Risk and Surveillance Strategies. Med Clin North Am 2016; 100: 551-567
  • 3 Sawinski D, Trofe-Clark J, Leas B et al Calcineurin Inhibitor Minimization, Conversion, Withdrawal, and Avoidance Strategies in Renal Transplantation: A Systematic Review and Meta-Analysis. Am J Transplant 2016; 16: 2117-2138
  • 4 Holdaas H, De Simone P, Zuckermann A. Everolimus and Malignancy after Solid Organ Transplantation: A Clinical Update. J Transplant 2016; 2016 4369574
  • 5 Oellerich M, Armstrong VW. The role of therapeutic drug monitoring in individualizing immunosuppressive drug therapy: recent developments. Ther Drug Monit 2006; 28: 720-725
  • 6 Baraldo M, Furlanut M. Chronopharmacokinetics of ciclosporin and tacrolimus. Clin Pharmacokinet 2006; 45: 775-788
  • 7 de Fijter JW, Holdaas H, Oyen O et al ELEVATE Study Group. Early conversion from calcineurin inhibitor- to everolimus-based therapy following kidney transplantation: Results of the randomized ELEVATE trial. Am J Transplant. 27.12.2016 DOI: 10.1111/ajt.14186 [Epub ahead of print]