Zusammenfassung
Das klinische Bild der Small-Fiber-Neuropathie, einer Erkrankung der dünn bemarkten
A-delta- und unbemarkten C-Fasern, ist geprägt durch brennende akrale Schmerzen. Wichtig
ist die Suche nach der Krankheitsursache, die vielfältig sein kann, am häufigsten
jedoch Diabetes mellitus. Die klinische Verdachtsdiagnose wird untermauert durch spezielle
Untersuchungen, die in diesem Beitrag ebenso wie die therapeutischen Möglichkeiten
vorgestellt werden.
Abstract
Small fiber neuropathies (SFN) comprise a clinical syndrome typically associated with
acral burning pain, where the pathophysiological processes affect the thinly myelinated
A-delta and the unmyelinated C nerve fibers. Neurological examination thus reveals
merely thermal sensory deficits. Nerve conduction studies in SFN are normal to marginally
abnormal. To underpin suspicion of SFN, special psychophysical and neurophysiological
examinations or a skin punch biopsy are needed. The search for the etiology of SFN
is crucial and most frequently reveals diabetes mellitus or impaired glucose tolerance.
Mutations in genes encoding voltage-gated sodium channels and other genetic alterations
are being increasingly reported. Treatment depends on the underlying disease and follows
the guidelines on the treatment of neuropathic pain.
Schlüsselwörter
Small-Fiber-Neuropathie - neuropathischer Schmerz - kleine Nervenfasern - Diagnostik
- Therapie
Key words
small fiber neuropathy - neuropathic pain - small nerve fibers - diagnosis - therapy