Pneumologie 2017; 71(03): 146-150
DOI: 10.1055/s-0042-121964
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schlaf in der Höhe

Sleep at Altitude
S. Pramsohler
1   Hermann-Buhl-Institut für Hypoxie- und Schlafmedizinforschung gGmbH
,
S. Wimmer
2   Schlaflabor Fachklinik Ghersburg
,
L. Rausch
1   Hermann-Buhl-Institut für Hypoxie- und Schlafmedizinforschung gGmbH
,
N. Netzer
3   Institut für Sportwissenschaft der Universität Innsbruck
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht01 November 2016

akzeptiert nach Revision23 November 2016

Publication Date:
13 January 2017 (online)

Zusammenfassung

Mit der besseren Erschließung der Bergregionen begeben sich nicht nur vorbereitete Sportler, sondern auch ältere Menschen mit Vorerkrankungen in größere Höhen. Aufgrund der Hypoxie erreichen die Bergsteiger dabei oft Sättigungstiefstwerte, die ernste Hypoxämie im Gewebe zur Folge haben. Auch in mittleren Höhen treten Symptome der akuten Bergkrankheit auf, welche sich im Schlaf manifestieren. Dabei sind vor allem Schlafapnoepatienten gefährdet, da zusätzlich zur obstruktiven Ventilationsstörung ein geringerer Sauerstoffpartialdruck vorhanden ist. Gleichzeitig spielen Geschlechterunterschiede eine maßgebende Rolle. Aufgrund der atemstabilisierenden Wirkung von Östrogen, passen sich Frauen schneller an Höhenunterschiede an als Männer. Die objektive Schlafqualität kann in normo- oder hypobaren Hypoxiekammern erfasst werden. In Hypoxie zeigt sich eine Verkürzung der Gesamtschlafdauer und verlängerte Wachphasen nach dem ersten Einschlafen, wodurch eine verringerte Schlafeffizienz erklärt werden kann. In größeren Höhen nimmt der Arousal-Index zu. Die großen, interindividuellen Unterschiede bei der Verträglichkeit von Höhenexposition fordern eine genaue Untersuchung höhenbezogener Problematiken sowie individuelle Akklimatisationsprotokolle. Durch eine gute Vorakklimatisation können weitgehend höheninduzierte Schlafprobleme behandelt werden.

Abstract

Advancing infrastructure of mountain regions allows not only well-prepared mountaineers, but also elderly people with pre-existing illness the stay at high altitudes. Based on the hypoxic conditions, low oxygen saturation values are reached, which cause severe hypoxemia in the tissue. Symptoms of acute mountain sickness appear even at moderate altitude, which are manifested during sleep. Patients suffering from sleep apnea are at high risk, because of the obstructive ventilation disorder in combination with less oxygen availability. Concurrently, gender differences play a decisive role. Due to the respiratory stabilizing impact of estrogen, women are faster in adapting to altitude differences. A reduction of sleep duration and extended wake phases are shown, which causes lower sleep sufficiency. With continued rise of altitude, the arousal-index increases. For individual differences concerning altitude induced problems, individual acclimatization protocols are needed. Well prepared pre-acclimatization could prevent altitude induced sleep problems, as well as the treatment of such.

 
  • Literatur

  • 1 Berghold F, Brugger H, Burtscher M. et al. Alpin- und Höhenmedizin. Wien: Springer; 2015
  • 2 Kupper T, Schoffl V, Netzer N. Cheyne stokes breathing at high altitude: a helpful response or a troublemaker?. Sleep Breath 2008; 12: 123-127
  • 3 Pongratz H Hrsg.. Kompendium der Flugmedizin. Fürstenfeldbruck: Flugmed. Inst. der Luftwaffe; 2002
  • 4 Alkorta-Aranburu G, Beall CM, Witonsky DB. et al. The genetic architecture of adaptations to high altitude in Ethiopia. PLoS Genet 2012; 8: e1003110
  • 5 Jeong C, Alkorta-Aranburu G, Basnyat B. et al. Admixture facilities genetic adaptations to high altitude in Tibet. Nat Commun 2014; 5: 3281
  • 6 Dempsey JA, Morgan BJ. Humans in Hypoxia: A Conspiracy Of Maladaption?!. Physiology (Bethesda) 2015; 30: 304-316
  • 7 Dodge HO. Acclimation of the Consumptive to the Climate of Colorado. Annu Meet Amer Climatol Assoc 1890; 7: 183-188
  • 8 Reite M, Jackson D, Cahoon RL. et al. Sleep physiology at high altitude. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 1975; 38: 463-471
  • 9 Rechtschaffen A, Kales A. A manual of standardized terminology, techniques and scoring system for sleep stages of human subjects. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology 2010; 19 1968; 26: 644
  • 10 Johnson PL, Edwards N, Burgess KR. et al. Sleep architecture changes during a trek from 1400 to 5000 m in the Nepal Himalaya. J Sleep Res 2010; 19: 148-156
  • 11 Williams ES. Sleep and Wakefulness at High Altitudes. British Medical Journal 1959; 1: 197-198
  • 12 Netzer N, Strohl K, Faulhaber M. et al. Hypoxia-related altitude illnesses. J Travel Med 2013; 20: 247-255
  • 13 Jafarian S, Gorouhi F, Taghva A. et al. High-altitude sleep disturbance: results if the Groning Sleep Quality Questionnaire survey. Sleep Med 2008; 9: 446-449
  • 14 Wellman A, Malhotra A, Fogel RB. et al. Respiratory system loop gain in normal men and women measured with proportional-assist ventilation. Journal of Applied Physiology 2003; 94: 205-212
  • 15 Netzer NC, Strohl KP. Sleep and Breathing in Recreational Climbers at an Altitude of 4200 and 6400 Meters: Observational Study of Sleep and Patterning of Respiration During Sleep in a Group of Recreational Climbers. Sleep Breath 1999; 3: 75-82
  • 16 Netzer N. Schlaf und Atmung in der Höhe. In: Berghold F. Hrsg. Alpin- und Höhenmedizin. Wien: Springer; 2015
  • 17 Bloch KE, Latshang TD, Turk AJ. et al. Nocturnal periodic breathing during acclimatization at very high altitude at Mount Muztagh Ata (7,546m). Am J Respir Crit Care Med 2010; 182: 562-568
  • 18 Luks AM. Which medications are safe and effective for improving sleep at high altitude?. High Alt Med Biol 2008; 9: 195-198
  • 19 Lombardi C, Meriggi P, Agostoni P. et al. High-altitude hypoxia and periodic breathing during sleep: Gender-related differences. J Skeep Res 2013; 22: 322-330
  • 20 Turner CE, Barker-Collo SL. Connell W CJ. et al. Acute hypoxic gas breathing severely impairs cognition and task learning in humans. Physiol Behav 2015; 142: 104-110
  • 21 Petrassi FA, Hodkinson PD, Walters PL. et al. Hypoxic hypoxia at moderate altitudes: review of the state of science. Aviat Space Environ Med 2012; 83: 975-984
  • 22 Windsor JS, Rodway GW. Sleep disturbance at altitude. Curr Opin Pulm Med 2012; 18: 554-560