Gesundheitswesen 2018; 80(07): 598-605
DOI: 10.1055/s-0042-116320
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Inanspruchnahme des psychosozialen Hilfesystems bei jungen, psychisch erkrankten Arbeitslosengeld-II-Empfängern vor und nach Nutzung eines psychiatrisch-psychologischen Beratungsangebotes

Use of Mental Health Service Among Young Adults on Unemployment Benefit Before and after Receiving Counseling at a Psychiatric Liaison Department
C. Hagen
1   Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, LVR-Klinikum Essen, Universitätsklinik Essen, Essen
,
S. Bänfer
1   Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, LVR-Klinikum Essen, Universitätsklinik Essen, Essen
,
L. Werkstetter
1   Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, LVR-Klinikum Essen, Universitätsklinik Essen, Essen
,
J. Hebebrand
1   Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, LVR-Klinikum Essen, Universitätsklinik Essen, Essen
,
V. Reissner
1   Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, LVR-Klinikum Essen, Universitätsklinik Essen, Essen
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Publication History

Publication Date:
14 December 2016 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Erfassung der Inanspruchnahme des Hilfesystems bei psychisch erkrankten 16–24-jähriger Arbeitslosengeld-II-Empfängern vor und nach der Nutzung eines psychiatrisch-psychologischen Beratungsangebotes („Support 25“).

Methodik: Längsschnittliche Erfassung der Inanspruchnahme zu 3 Messzeitpunkten über insgesamt 9 Monate (N=148); Messung möglicher Einflussfaktoren mittels Selbst- und Fremdratinginstrumenten.

Ergebnisse: Die Inanspruchnahme verdoppelte sich nach Erhalt einer Behandlungsempfehlung auf 40% nach 3 Monaten bzw. 47,5% nach 6 Monaten. Inhaltlich dominierte die Nutzung niederschwelliger psychosozialer Beratungsangebote gegenüber primär psychiatrisch-psychotherapeutischen Behandlungen. Probanden, die sich in Beratung/Behandlung begeben hatten, wiesen tendenziell ein niedrigeres allgemeines Funktionsniveau auf als Probanden ohne Inanspruchnahme. Stigma-Faktoren behinderten die Einmündung in Beratung/Behandlung nicht.

Schlussfolgerungen: Die hier untersuchten jungen Arbeitslosengeld-II-Empfänger hatten – trotz ausgeprägter psychiatrischer Morbidität – Schwierigkeiten, in Behandlungsangebote einzumünden. Obwohl sich nach erfolgter Aufklärung über Diagnosen und Behandlungsmöglichkeiten die Inanspruchnahme verbesserte, dominierten weiterhin niederschwellige Beratungsangebote. Dies könnte darauf hindeuten, dass sich das primär psychiatrisch-psychotherapeutische Hilfesystem besser an die besonderen Bedürfnisse der Zielgruppe anpassen muss, z. B. durch die Ausweitung spezifischer psychoedukativer Angebote an Jobcentern.

Abstract

Objective: To determine mental health service utilization before and after consultation of a psychiatric liaison service (“Support 25”) among youths aged 16–24 years suffering from mental disorders and receiving unemployment benefits.

Methods: Longitudinal registration of mental health service use over a 9-month period (N=148); measurement of possible moderators with questionnaires and rating scales.

Results: Mental health service utilization increased from initially 22% to 40% and 47.5% 3 and 6 months after receiving individual treatment recommendation. Low-threshold psychosocial counseling was frequented more often than specific psychiatric or psychotherapeutic treatment. Subjects who contacted mental health services showed a trend towards a lower level of psychosocial functioning than subjects who did not seek treatment. Stigma-related factors did not hinder mental health service use.

Conclusions: Despite a high degree of psychiatric morbidity, the surveyed sample of unemployed youths had problems to successfully enter mental health services. Although a substantial increase in service use was observed after receiving psychoeducational information at a psychiatric liaison service, the use of low-threshold counseling predominated. This finding suggests that the mental health system should adapt better to the specific needs of young unemployed, for example, by expanding low-threshold psychiatric pre-treatment offers at vocational centers.

 
  • Literatur

  • 1 Paul KI, Moser K. Unemployment impairs mental health: meta-analyses. Journal of Vocational Behavior 2009; 74: 264-282
  • 2 Murphy GC, Athanasou JA. The effect of unemployment on mental health. Journal of Occupational and Organizational Psychology 1999; 72: 83-99
  • 3 Kroll LE, Lampert T. Arbeitslosigkeit, prekäre Beschäftigung und Gesundheit. 2012; Im Internet: http://www.rki.de/DE/Content/Gesundheitsmonitoring/Gesundheitsberichterstattung/GBEDownloadsK/2012_1_Arbeitslosigkeit_Gesundheit.pdf?__blob = publication-File Stand: 20.03.2016
  • 4 Herbig B, Dragano N, Angerer P. Health in the long-term unemployed. Dtsch Ärztebl Int 2013; 110: 413-419
  • 5 McKee-Ryan FM, Song Z, Wanberg CR. et al. Psychological and physical well-being during unemployment: a meta-analytic study. J Appl Psychol 2005; 90: 53-76
  • 6 Kieselbach T. Youth unemployment and health effects. Int J Soc Psychiatry 1988; 34: 83-96
  • 7 Rosien M, Reissner V, Hebebrand J. Support 25 – Jugendarbeitslosigkeit und seelische Gesundheit. Psychotherapie im Dialog 2008; 9: 311-312
  • 8 Jacobi F, Wittchen HU, Hölting C. et al. Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey. Psychol Med 2004; 34: 597-611
  • 9 Andrews G, Issakidis C, Carter G. Shortfall in mental health service utilization. Br J Psychiatry 2001; 179: 417-425
  • 10 Woelfle S, Jost D, Oades R. et al. Somatic and mental health service use of children and adolescents in Germany (KiGGS-study). Eur Child Adolesc Psychiatry 2014; 23: 753-764
  • 11 Leaf PJ, Livington Bruce M, Tischler GL. et al. The relationship between demographic factors and attitudes toward mental health services. J Community Psychol 1987; 15: 275-284
  • 12 Reibling N, Wendt C. Bildungsniveau und Zugang zu Gesundheitsleistungen. Eine vergleichende Analyse von Zugangsregulierungen und Inanspruchnahme fachärztlicher Leistungen in Europa. Gesundheitswesen 2010; 72: 447-454
  • 13 Reissner V, Rosien M, Jochheim K. et al. Psychiatric disorders and mental health service utilization in unemployed youth. Journal of Public Health 2011; 19: 13-20
  • 14 Gulliver A, Griffiths KM, Christensen H. Perceived barriers and facilitators to mental health help-seeking in young people: a systematic review. BMC Psychiatry 2010; 10: 113-121
  • 15 Berth H, Foerster P, Balck F. et al. Arbeitslosigkeitserfahrungen, Arbeitsplatzunsicherheit und der Bedarf an psychosozialer Versorgung. Gesundheitswesen 2008; 70: 289-294
  • 16 Tylee A, Haller DM, Graham T. et al. Youth-friendly primary-care services: how are we doing and what more needs to be done?. Lancet 2007; 369: 1565-1573
  • 17 Schomerus G, Angermeyer MC. Stigma and its impact on help-seeking for mental disorders: what do we know?. Epidemiol Psichiatr Soc 2008; 17: 31-37
  • 18 Corrigan PW, Ruesch N. Mental illness stereotypes and clinical care: do people avoid treatment because of stigma?. Psychiatric Rehabilitation Skills 2002; 6: 312-334
  • 19 Wittchen HU, Zaudig M, Fydrich T. SKID. Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV. Göttingen: Hogrefe; 1997
  • 20 Franke GH. SCL-90-R. 2. überarb. und neu normierte Aufl Göttingen: Hogrefe; 2002
  • 21 Corrigan PW, Watson AC, Barr L. The self-stigma of mental illness: implications for self-esteem and self-efficacy. Journal of Social and Clinical Psychology 2006; 25: 875-884
  • 22 Rüsch N, Hölzer A, Hermann C. et al. Self-stigma in women with Borderline Personality Disorder and women with Social Phobia. J Nerv Ment Dis 2006; 194: 766-773
  • 23 Brohan E, Slade M, Clement S. et al. Experiences of mental illness stigma, prejudice and discrimination: a review of measures. BMC Health Services Research 2010; 10: 80-90
  • 24 Bühler B, Kocalevent R, Berger R. et al. Versorgungssituation von Langzeitarbeitslosen mit psychischen Störungen. Nervenarzt 2013; 84: 603-607
  • 25 Virtanen P, Kivimaeki M, Vahtera J. et al. Employment status and differences in the one-year coverage of physician visits: different needs or unequal access to service? BMC. Health Services Research 2006; 6: 123
  • 26 Steil C, Meiler B, Wiesten I. et al. TANDEM. Implementierung eines institutionsübergreifenden Modellprojektes für ältere Langzeitarbeitslose – Darstellung der Projektprozesse und der Inanspruchnahme. Gesundheitswesen 2013; 75: 113-118
  • 27 Liwowsky I, Mergl R, Allgaier AK. et al. Prevalence of mental disorders in the elderly long-term unemployed. Comparison of results of the project KompAQT and the German National Health Interview and Examination Survey. Neuropsychiatr 2011; 25: 36-43
  • 28 Van Dorn RA, Kosterman R, Herbert Williams J. et al. The relationship between outpatient mental health treatment and subsequent mental health symptoms and disorders in young adults. Adm Policy Ment Health 2010; 37: 484-496
  • 29 Reissner V, Mühe B, Wellenbrock S. et al. DSM-IV-TR-axes I and II mental disorders in a representative and referred sample of unemployed youths – results from a psychiatric liaison service in a job centre. Eur Psychiatry 2014; 29: 239-245