Geburtshilfe Frauenheilkd 2016; 76(09): 960-963
DOI: 10.1055/s-0042-111010
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Osteopathy for Endometriosis and Chronic Pelvic Pain – a Pilot Study

Osteopathie bei Endometriose und chronischen Unterbauchschmerzen – eine Pilotstudie
M. Sillem
1   Praxisklinik am Rosengarten, Mannheim, Germany
,
I. Juhasz-Böss
2   Frauenklinik Homburg, Uniklinikum Saarland, Homburg/Saar, Germany
,
I. Klausmeier
3   DC Physiotherapie, Universitätsmedizin Mannheim, Mannheim, Germany
,
S. Mechsner
4   Gynäkologie, Campus Benjamin Franklin, Charité, Berlin, Germany
,
F. Siedentopf
5   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Martin-Luther-Krankenhaus, Berlin, Germany
,
E. Solomayer
2   Frauenklinik Homburg, Uniklinikum Saarland, Homburg/Saar, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 29 March 2016
revised 15 May 2016

accepted 22 June 2016

Publication Date:
22 September 2016 (online)

Abstract

Introduction: Pelvic pain is a common problem in gynaecological practice. It is often unclear whether definite causality exists between reported symptoms and objective clinical findings of the female genital tract, and medical or operative treatments do not always achieve long-term resolution of symptoms.

Methods: This pilot study investigated 28 patients (age 20–65, median 36.5 years) from a gynaecology practice whose only clinical finding was painful pelvic floor muscle tightness. Following standardised gynaecological and physiotherapist examination, all patients received osteopathic treatment. Pain had been present for a median of 3 years (range 1 month to 20 years). 14 patients had previously confirmed endometriosis. Treatment success was evaluated on consultation with patients in person or in writing.

Results: 22 of the 28 participants completed the treatment according to plan. Overall, 17 reported symptom improvement, while 10 of the 14 patients with endometriosis did.

Conclusion: Osteopathy is well received by women with painful pelvic floor muscle tightness and appears to be an effective treatment option.

Zusammenfassung

Einleitung: Unterbauchschmerzen sind ein häufiges Problem in der gynäkologischen Praxis. Der Kausalzusammenhang zwischen objektivem Befund am inneren Genitale und den geklagten Beschwerden ist oft nicht eindeutig und nicht immer führen medikamentöse oder operative Therapien zu einer dauerhaften Beschwerdefreiheit.

Methodik: Im Rahmen einer Pilotstudie wurden 28 Patientinnen (Alter 20–65, Median 36,5 Jahre) einer gynäkologischen Praxis untersucht. Als einziger klinisch auffälliger Befund fanden sich schmerzhafte Verspannungen des muskulären Beckenbodens. Nach einer standardisierten gynäkologischen und physiotherapeutischen Untersuchung wurden diese Patientinnen osteopathisch behandelt. Die Schmerzen bestanden seit 3 Jahren (Median, Bereich 1 Monat bis 20 Jahre). Bei 14 Patientinnen war in der Vorgeschichte eine Endometriose gesichert worden. Der Behandlungserfolg wurde durch Befragung evaluiert.

Ergebnisse: 22 von 28 Patientinnen schlossen die Therapie planmäßig ab. 17 Patientinnen gaben an, die Beschwerden hätten sich durch die Behandlung gebessert. Bei den Patientinnen mit Endometriose gaben 10 von 14 eine Besserung an.

Schlussfolgerung: Osteopathie wird von Frauen mit muskulären Verspannungen des Beckenbodens gut angenommen und scheint eine wirksame Therapie darzustellen.

Supporting Information

 
  • References

  • 1 Latthe P, Latthe M, Say L et al. WHO systematic review of prevalence of chronic pelvic pain: a neglected reproductive health morbidity. BMC Public Health 2006; 6: 177
  • 2 Jamieson DJ, Steege JF. The prevalence of dysmenorrhea, dyspareunia, pelvic pain, and irritable bowel syndrome in primary care practices. Obstet Gynecol 1996; 87: 55-58
  • 3 Mathias SD, Kuppermann M, Liberman RF et al. Chronic pelvic pain: prevalence, health-related quality of life, and economic correlates. Obstet Gynecol 1996; 87: 321-327
  • 4 Beutel ME, Weidner K, Brähler E. [Chronic pelvic pain of women and its co-morbidity]. Geburtsh Frauenheilk 2005; 65: 61-67
  • 5 AWMF Hrsg. Chronischer Unterbauchschmerz der Frau. AWMF-Leitlinie Reg. Nr. 016/001. 2009 Online: http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/016-001.html last access: 25.07.2016
  • 6 Hudelist G, Fritzer N, Thomas A et al. Diagnostic delay for endometriosis in Austria and Germany: causes and possible consequences. Hum Reprod 2012; 27: 3412-3416
  • 7 Montenegro ML, Mateus-Vasconcelos EC, Rosa e Silva JC et al. Importance of pelvic muscle tenderness evaluation in women with chronic pelvic pain. Pain Med 2010; 11: 224-228
  • 8 Kavvadias T, Pelikan S, Roth P et al. Pelvic floor muscle tenderness in asymptomatic, nulliparous women: topographical distribution and reliability of a visual analogue scale. Int Urogynecol J 2013; 24: 281-286
  • 9 Ostensen M, Schei B. Sociodemographic characteristics and gynecological disease in 40–42 year old women reporting musculoskeletal disease. Scand J Rheumatol 1997; 26: 426-434
  • 10 Bundesärztekammer. Wissenschaftliche Bewertung osteopathischer Verfahren. Dtsch Arztebl 2009; 106: A-2325/B-1997/C-1941
  • 11 Langer W, Hebgen E Hrsg. Lehrbuch Osteopathie. Stuttgart: Haug; 2012
  • 12 Daraï C, Deboute O, Zacharopoulou C et al. Impact of osteopathic manipulative therapy on quality of life of patients with deep infiltrating endometriosis with colorectal involvement: results of a pilot study. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2015; 188: 70-73
  • 13 Proctor ML, Hing W, Johnson TC et al. Spinal manipulation for primary and secondary dysmenorrhoea. Cochrane Database Syst Rev 2006; (3) CD002119
  • 14 Orrock PJ, Myers SP. Osteopathic intervention in chronic non-specific low back pain: a systematic review. BMC Musculoskelet Disord 2013; 14: 129
  • 15 Licciardone JC, Kearns CM, Minotti DE. Outcomes of osteopathic manual treatment for chronic low back pain according to baseline pain severity: results from the OSTEOPATHIC Trial. Man Ther 2013; 18: 533-540
  • 16 Franke H, Hoesele K. Osteopathic manipulative treatment (OMT) for lower urinary tract symptoms (LUTS) in women. J Bodyw Mov Ther 2013; 17: 11-18
  • 17 Guo SW. Recurrence of endometriosis and its control. Hum Reprod Update 2009; 15: 441-461
  • 18 Moen MH. Endometriosis in women at interval sterilization. Acta Obstet Gynecol Scand 1987; 66: 451-454