Z Orthop Unfall 2017; 155(01): 105-119
DOI: 10.1055/s-0042-110840
CME-Fortbildung
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Achsdeformitäten am wachsenden Skelett – diagnostisches Vorgehen

Deformity in Skeletally Immature Patients – Diagnostic Procedures
Madeleine Willegger
,
Alexander Kolb
,
Catharina Chiari
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 March 2017 (online)

Achsabweichungen und Deformitäten der Extremitäten sind ein häufiger Grund für die Konsultation eines Orthopäden. Die Herausforderung besteht darin, zwischen einer physiologischen und einer pathologischen Beinachse und Torsion der Knochen zu unterscheiden. Dieser Beitrag stellt das diagnostische Vorgehen dar.

Kernaussagen

Die Ursachen für Achsdeformitäten des wachsenden Skeletts sind idiopathisch, genetisch/kongenital, metabolische Knochenerkrankungen, sekundär sowie iatrogen.

  • Der Malalignment-Test hilft, die Ursache der Fehlstellung zu identifizieren.

  • Eine genaue und strukturierte Untersuchung inklusive einer entsprechenden radiologischen Abklärung ist Voraussetzung für die Deformitätenanalyse und die Wachstumsprognose.

  • Die Untersuchung umfasst die klinische Untersuchung sowie bildgebend Röntgen, Computertomografie, MRT.

  • Verschiedene Verfahren der Wachstumsprognose werden vorgestellt, die alle auf der Methode von Anderson, Green und Messner basieren.

 
  • Literatur

  • 1 De Boisregard NA. Lʼorthopédie ou lʼart de prévenir et de corriger dans les enfants les difformités du corps. 1741.
  • 2 Hefti F. Achsenfehler an den unteren Extremitäten. Orthopäde 2000; 9: 814-820
  • 3 Butler RJ, Marchesi S, Royer T. et al. The effect of a subject-specific amount of lateral wedge on knee mechanics in patients with medial knee osteoarthritis. J Orthop Res 2007; 25: 1121-1127
  • 4 Hueter C. Anatomische Studien an den Extremitätengelenken Neugeborener und Erwachsener. Virchows Archiv 1862; 26: 484-519
  • 5 Volkmann R. Die Krankheiten der Bewegungsorgane. Handbuch der allgemeinen und speziellen Chirurgie. 2. Band. Stuttgart: Ferdinand Enke; 1865: 234-920
  • 6 Frost HM. A chondral modeling theory. Calcif Tissue Int 1979; 28: 181-200
  • 7 Salenius P, Vankka E. The development of the tibiofemoral angle in children. J Bone Joint Surg Am 1975; 57: 259-261
  • 8 Digby KH. The measurement of diaphysial growth in proximal and distal directions. J Anat Physiol 1916; 50: 187-188
  • 9 Pritchett JW. Longitudinal growth and growth-plate activity in the lower extremity. Clin Orthop Relat Res 1992; 275: 274-279
  • 10 Anderson M, Green WT, Messner MB. Growth and predictions of growth in the lower extremities. J Bone Joint Surg Am 1962; 45-A: 1
  • 11 Fabry G, MacEwen GD, Shands AR. Torsion of the femur. A follow-up study in normal and abnormal conditions. J Bone Joint Surg Am 1973; 55: 1726-1738
  • 12 Hefti F. Kinderorthopädie in der Praxis. Berlin: Springer; 2015
  • 13 Paley D. Principles of Deformity Correction. Berlin: Springer; 2014
  • 14 Lovell WW, Winter RB, Morrissy RT. et al. Lovell and Winterʼs pediatric Orthopaedics. Philadelphia, USA: Lippincott Williams & Wilkins; 2005
  • 15 Keppler P, Strecker W, Kinzl L. Analyse der Beingeometrie – Standardtechniken und Normwerte. Chirurg 1998; 69: 1141-1152
  • 16 Bailey HW, Beckwith CG. Short leg and spinal anomalies: their incidence and effects on spinal mechanisms. J Am Osteopath Assoc 1937; 36: 319
  • 17 Blake RL, Ferguson H. Limb length discrepancies. J Am Podiatr Med Assoc 1992; 82: 33-38
  • 18 Staheli LT, Corbett M, Wyss C. et al. Lower-extremity rotational problems in children. Normal values to guide management. J Bone Joint Surg Am 1985; 67: 39-47
  • 19 King HA, Staheli LT. Torsional problems in cerebral palsy. Foot Ankle 1983; 4: 180-184
  • 20 Morscher E. Pathophysiologie posttraumatischer Fehlstellungen an der unteren Extremität. In: Hierholzer G, Müller KH. Hrsg. Korrekturosteotomien nach Traumen an der unteren Extremität. Berlin: Springer; 1984
  • 21 De Brauwer V, Moens P. Temporary hemiepiphysiodesis for idiopathic genua valga in adolescents: percutaneous transphyseal screws (PETS) versus stapling. J Pediatr Orthop 2008; 28: 549-554
  • 22 Greene WB. Infantile tibia vara. J Bone Joint Surg Am 1993; 75: 130-143
  • 23 de Sá Pinto AL, de Barros Holanda PM, Radu AS. et al. Musculoskeletal findings in obese children. J Paediatr Child Health 2006; 42: 341-344
  • 24 Landauer F, Huber G, Paulmichl K. et al. Timely diagnosis of malalignment of the distal extremities is crucial in morbidly obese juveniles. Obes Facts 2013; 6: 542-551
  • 25 Cooke TD, Sled EA, Scudamore RA. Frontal plane knee alignment: a call for standardized measurement. J Rheumatol 2007; 34: 1796-1801
  • 26 Insall J, Salvati E. Patella position in the normal knee joint. Radiology 1971; 101: 101-104
  • 27 Lobenhoffer P, van Heerwaarden R, Agneskirchner J. Kniegelenknahe Osteotomien. Stuttgart: Thieme; 2014
  • 28 Schneider B, Laubenberger J, Jemlich S. et al. Measurement of femoral antetorsion and tibial torsion by magnetic resonance imaging. Br J Radiol 1997; 70: 575-579
  • 29 Moreland JR, Bassett LW, Hanker GJ. Radiographic analysis of the axial alignment of the lower extremity. J Bone Joint Surg Am 1987; 69: 745-749
  • 30 Murphy SB, Simon SR, Kijewski PK. et al. Femoral anteversion. J Bone Joint Surg Am 1987; 69: 1169-1176
  • 31 Strecker W, Keppler P, Gebhard F. et al. Length and torsion of the lower limb. J Bone Joint Surg Br 1997; 79: 1019-1023
  • 32 Fick R. Handbuch der Anatomie und Mechanik der Gelenke – Teil 3. Jena: Gustav Fischer; 1911
  • 33 Hsu RW, Himeno S, Coventry MB. et al. Normal axial alignment of the lower extremity and load-bearing distribution at the knee. Clin Orthop Relat Res 1990; 255: 215-227
  • 34 Standard SC, Herzenberg JE, Conway JD. et al. The Art of Limb Alignment. 2nd ed. Baltimore, Maryland: Rubin Institute for Advanced Orthopedics, Sinai Hospital of Baltimore; 2012
  • 35 Sabharwal S, Zhao C. The hip-knee-ankle angle in children: reference values based on a full-length standing radiograph. J Bone Joint Surg Am 2009; 91: 2461-2468
  • 36 Chao EY, Neluheni EV, Hsu RW. et al. Biomechanics of malalignment. Orthop Clin North Am 1994; 25: 379-386
  • 37 Cooke TD, Li J, Scudamore RA. Radiographic assessment of bony contributions to knee deformity. Orthop Clin North Am 1994; 25: 387-393
  • 38 Moseley CF. A straight-line graph for leg-length discrepancies. J Bone Joint Surg Am 1977; 59: 174-179
  • 39 Westh RN, Menelaus MB. A simple calculation for the timing of epiphysial arrest: a further report. J Bone Joint Surg Br 1981; 63-B: :
  • 40 Menelaus MB. Correction of leg length discrepancy by epiphysial arrest. J Bone Joint Surg Br 1966; 48: 336-339
  • 41 White JW, Stubbins S. Growth arrest for equalilzing leg lengths. J Am Med Assoc 1944; 126: 1146-1148
  • 42 Little DG, Nigo L, Aiona MD. Deficiencies of current methods for the timing of epiphysiodesis. J Pediatr Orthop 1996; 16: 173-179
  • 43 Paley D, Bhave A, Herzenberg JE. et al. Multiplier method for predicting limb-length discrepancy. J Bone Joint Surg Am 2000; 82-A: 1432-1446
  • 44 Maresh MM. Linear growth of long bones of extremities from infancy through adolescence; continuing studies. AMA Am J Dis Child 1955; 89: 725-742
  • 45 Greulich WW, Pyle SI. Radiographic Atlas of skeletal Development of the Hand and Wrist. Stanford: Stanford University Press; 1959
  • 46 Bayley N, Pinneau SR. Tables for predicting adult height from skeletal age: revised for use with the Greulich-Pyle hand standards. J Pediatr 1952; 40: 423-441