Fortschr Neurol Psychiatr 2016; 84(05): 306-314
DOI: 10.1055/s-0042-106764
Fort- und Weiterbildung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pharmakotherapie bei Angsterkrankungen[1]

Pharmacotherapy of Anxiety Disorders
P. Zwanzger
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 June 2016 (online)

Zusammenfassung

Angsterkrankungen gehören zu den häufigsten psychischen Störungen. Überdies stellt die Erkrankungsgruppe wegen ihrer Chronifizierungstendenz auch in sozioökonomischer Hinsicht eine erhebliche Belastung dar. Zu den klinisch wichtigsten Erkrankungen gehören die Panikstörung, die generalisierte Angsterkrankung, die soziale Angststörung sowie die spezifische Phobie. Pathogenetisch werden genetische, neurobiologische sowie psychosoziale Einflussfaktoren diskutiert. Demzufolge erfolgt eine moderne Therapie multimodal und berücksichtigt psychotherapeutische sowie medikamentöse Ansätze gleichermaßen. Psychotherapeutisch stellt die Kognitive Verhaltenstherapie (KVT) das Verfahren der ersten Wahl dar. Psychopharmakologisch werden entsprechend modernen Therapieleitlinien zahlreiche Substanzen empfohlen, insbesondere spielen bei den meisten Angsterkrankungen moderne Antidepressiva sowie bei der generalisierten Angststörung Pregabalin eine wichtige Rolle. Für eine erfolgreiche Therapie müssen jedoch eine Reihe von klinisch-praktischen Empfehlungen Beachtung finden.

Abstract

Anxiety disorders belong to the most frequent psychiatric disorders according to epidemiological studies and are associated with a high economic burden. Panic disorder, generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, and specific phobia belong to the most important clinical disorders. The etiology is complex, including genetic, neurobiological as well as psychosocial factors. With regard to treatment, both psychotherapy and medication can be employed according to current treatment guidelines. With regard to psychotherapy, cognitive behavioral therapy (CBT) represents the treatment of choice. As for pharmacological treatment, in particular modern antidepressants and pregabalin are recommended. However, several recommendations have to be considered in daily clinical practice.

1 Erstveröffentlichung in PSYCH up2date 2016; 10: 135 – 145


 
  • Literatur

  • 1 Wittchen HU, Jacobi F. Size and burden of mental disorders in Europe – a critical review and appraisal of 27 studies. Eur Neuropsychopharmacol 2005; 15: 357-376
  • 2 Wittchen HU, Jacobi F, Rehm J et al. The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 2011; 21: 655-679
  • 3 Kessler RC, Chiu WT, Demler O et al. Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry 2005; 62: 617-627
  • 4 Deutsches Institut für medizinische Dokumentation und Information (DIMDI) im Auftrage des Bundesministeriums für Gesundheit Hrsg. ICD-10, Kapitel V: Psychische und Verhaltensstörungen, F40–F48 Neurotische, Belastungs- und somatoforme Störungen.
  • 5 American Psychiatric Association Hrsg. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen – DSM-5®. Deutsche Ausgabe herausgegeben von Falkai P und Wittchen HU; 2015
  • 6 Domschke K, Deckert J. Genetics of anxiety disorders. Current clinical and molecular research. Nervenarzt 2007; 78: 825-833
  • 7 Hettema JM, Neale MC, Kendler KS. A review and meta-analysis of the genetic epidemiology of anxiety disorders. Am J Psychiatry 2001; 158: 1568-1578
  • 8 Martin EI, Ressler KJ, Binder E et al. The neurobiology of anxiety disorders: Brain imaging, genetics, and psychoneuroendocrinology. Clin Lab Med 2010; 30: 865-891
  • 9 Bandelow B, Spath C, Tichauer GA et al. Early traumatic life events, parental attitudes, family history, and birth risk factors in patients with panic disorders. Compr Psychiatry 2002; 43: 269-278
  • 10 Norton PJ, Price EC. A meta-analytic review of adult cognitive-behavioral treatment outcome across the anxiety disorders. J Nerv Ment Dis 2007; 195: 521-531
  • 11 Zwanzger P, Schneider F, Witzko W. Angst und Zwangstörungen. In: Schneider F. Klinikmanual Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik. Heidelberg: Springer; 2008
  • 12 Bandelow B, Wiltink J, Alpers GW et al. S3-Leitlinie Behandlung von Angststörungen. 2014. Im Internet: http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/051-028.html (Stand: 8.7.2015)
  • 13 Bandelow B, Zohar J, Hollander E et al. World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) guidelines for the pharmacological treatment of anxiety, obsessive-compulsive and post-traumatic stress disorders – first revision. World J Biol Psychiatry 2008; 9: 248-312
  • 14 Benitez CI, Smith K, Vasile RG et al. Use of benzodiazepines and selective serotonin reuptake inhibitors in middle-aged and older adults with anxiety disorders: a longitudinal and prospective study. Am J Geriatr Psychiatry 2008; 16: 5-13
  • 15 Zwanzger P, Fallgatter AJ, Zavorotnyy M et al. Anxiolytic effects of transcranial magnetic stimulation – an alternative treatment option in anxiety disorders?. J Neural Transm 2009; 116: 767-775
  • 16 Vennewald N, Diemer J, Zwanzger P. Repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) for anxiety disorders – a possible therapeutic option?. Fortschr Neurol Psychiatr 2013; 81: 550-560
  • 17 Diemer J, Mühlberger A, Pauli P et al. Virtual reality exposure in anxiety disorders: impact on psychophysiological reactivity. World J Biol Psychiatry 2014; 15: 427-442
  • 18 Mühlberger A, Pauli P. Virtuelle Realität in der Psychotherapie. PiD – Psychotherapie im Dialog 2011; 12: 143-147
  • 19 Bontempo A, Panza KE, Bloch HM. D-cycloserine augmentation of behavioral therapy for the treatment of anxiety disorders: a meta-analysis. J Clin Psychiatry 2012; 73: 533-537
  • 20 Ressler KJ, Rothbaum BO, Tannenbaum L et al. Cognitive enhancers as adjuncts to psychotherapy: use of D-cycloserine in phobic individuals to facilitate extinction of fear. Arch General Psychiatry 2004; 61: 1136-1144