Von den aktuell mehr als 80 000 Dialysepatienten in Deutschland werden knapp 95 %
im ambulanten Sektor behandelt und lediglich 5 % teilstationär in nephrologischen
Krankenhausabteilungen. Trotz dieser geringen Zahl wird die Behandlung chronischer,
nicht akut erkrankter Dialysepatienten im Krankenhaus auch in Zukunft ein essenzieller
Bestandteil nephrologischer Krankenhausabteilungen bleiben. Nephrologische Schwerpunktabteilungen
sind in der deutschen Versorgungsstruktur das „Rückgrat“ für eine umfassende Versorgung
der Dialysepatienten zu jeder Tages- und Nachtzeit. Auch für die Weiterbildung des
nephrologischen Nachwuchses ist die teilstationäre Dialyse essenziell, da die Behandlung
chronischer Dialysepatienten einen integralen und durch nichts zu ersetzenden Schwerpunkt
der Ausbildung darstellt. Ohne die teilstationäre Dialyse wäre die Weiterbildung zum
Nephrologen vielerorts gefährdet. Im Sinne einer qualitativ hochwertigen akuten und
chronischen Dialyseversorgung im Krankenhaus sollte eine Mindestmenge an erbrachten
Dialysen gefordert werden. Ohne die Versorgung chronischer Dialysepatienten im Krankenhaus
sind sinnvolle Volumina, die zur Qualitätssicherung notwendig sind, kaum zu erbringen.
Die im Vergleich mit einer ambulanten Behandlung höheren Kosten einer teilstationären
Dialysebehandlung erklären sich durch den erhöhten Pflegeaufwand multimorbider und
komplikationsanfälliger Patienten und den entsprechend erhöhten medizinischen, personellen
und strukturellen Aufwand. Die deutsche Nephrologie muss auch in Zukunft dafür Sorge
tragen, dass chronische Dialysepatienten in einem gewissen Umfang durch nephrologische
Krankenhausabteilungen teilstationär oder ambulant versorgt werden können.
Of currently more than 80 000 chronic dialysis patients in Germany, 95 % are treated
in the ambulatory sector and just 5 % in hospitals with nephrology units. In spite
of this small number, the treatment of chronic, not acutely ill dialysis patients
in the hospital – in a kind of out-patient setting – will remain an essential part
of the clinical spectrum of nephrology in the future. Clinical nephrology units are
building the backbone for an intersectorial 24/7 emergency dialysis availability for
dialysis patients all over Germany. Treatment of chronic dialysis patients in the
hospital is essential for the education of nephrology residents as it is an integral
and non-exchangeable key aspect of the nephrology curriculum. Reducing the ability
of hospital nephrology units to perform chronic dialysis in an out-patient setting
would certainly reduce qualification possibilities for young nephrologists in training.
In order to guarantee a high-quality of acute and chronic dialysis treatments in the
hospital, a minimum number of peritoneal and hemodialysis treatments to be performed
by hospital dialysis units should be established. Without giving nephrology units
the option to offer dialysis to chronic dialysis patients in the hospital, it is hardly
possible to reach reasonable volumes that are necessary for quality assurance. The
higher costs of an out-patient dialysis treatment in the hospital in comparison to
an ambulatory treatment is explained by the higher care burden for hospital-based
multimorbid dialysis patients, which are prone to complications, and the respective
medicinal, personal and structural efforts. In the light of a well-established intersectorial
patient care system in Germany and the urgent need for an adequate number of nephrology
subspeciality training sites, German nephrology has to ensure that hospital-based
nephrology units will continue to have the opportunity to treat chronic dialysis patients
in an out-patient setting.
Key words
semiresidential dialysis - patients - nephrological hospital sections - nephrologists
- maintenance - Germany