Abstract
We report a case of pathological foetal Doppler velocity, specifically the absence
of end diastolic flow in the umbilical artery (AEDV/REDV), suspected diabetic pregnancy
and mesangioproliferative glomerulonephritis, at 32 weeks of gestation. The foetal
heart rate tracings were evaluated using a computerised cardiotocogram (Oxford Sonicaid
system 8002 Chichester, England) 1 for 20–30 min parallel to the routine cardiotocogram.
The ultrasound control at 33 weeks of gestation showed oligohydramnion, foetal centralisation
and reduced interval foetal growth. Due to small gestational age (SGA) and oligohydramnion,
labour was induced at 36 weeks gestation with vaginal prostaglandin and an amniotomy.
Due to cephalopelvic disproportion, a Caesarean section was performed. Signs and symptoms
of neonatal lupus were not found.
Zusammenfassung
Wir berichten über eine Risikoschwangerschaft in der 32. SSW. Bei der Schwangeren
lag ein Lupus erythematodes vor. Zusätzlich bestand der Verdacht auf einen Gestationsdiabetes
sowie eine mesangioproliferativen Glomerulonephritis. Im Verlauf entwickelten sich
pathologische fetale Dopplerparameter (fehlender oder reverser Fluß in der Arteria
umbilicalis (AEDV/REDV). Die Überwachung erfolgte mittels Oxford- Computer CTGS sowie
Routine-CTGS über 20–30 min. In der 33. SSW zeigte sich ein Oligohydramnion, ein fehlendes
Intervallwachstum und ein fetale Kreislaufzentralisation. Daraufhin wurde der Entschluss
zur Einleitung mittels Prostaglandinen in der 36. SSW gestellt. Aufgrund eines cephalopelvinen
Missverhältnisses wurde eine Sectio durchgeführt. Anzeichen oder Symptome eines neonatalen
Lupus wurde nicht gefunden.
Key words
systemic lupus erythematosus - pregnancy - doppler - ultrasonography
Schlüsselwörter
Systematischer Lupus - Schwangerschaft - Doppler - Ultraschall