Abstract
Introduction: Tumors of the adrenal gland are rare in children younger than 24 months of age. While
neuroblastomas are most important in this age group, adrenal hemorrhage and other
tumors are sometimes difficult to distinguish. Harvesting biopsies is mandatory in
these young patients to obtain information on molecular markers, namely, MYCN and
1p deletion.
Patients: Between 03/2012 and 10/2013, 11 patients younger than 24 months of age with suspicious
adrenal tumors were operated on laparoscopically.
Methods: The diagnostic workup was coordinated by our pediatric oncologists according to the
terms of the NB2004 trial protocol.
Results: 9 out of 11 had a diagnosis of neuroblastoma, the others were adenoma respective
complete necrosis of the adrenal gland. All of the neuroblastomas were negative for
both MYCN amplification and 1p deletion. A complete resection was successful in 9
out of 11 cases. 3 complications occurred, 1 major and 2 minor.
Discussion and Conclusion: Behind the recognition that laparoscopic adrenalectomy is technically feasible, the
fact that all neuroblastomas were negative for MYCN amplification and 1p deletion
raises the issue of whether biopsy is mandatory for risk stratification in this age
group.
Zusammenfassung
Hintergrund: Tumore der Nebenniere sind selten bei Kindern jünger als 24 Lebensmonate. Während
Neuroblastome die wichtigste Differenzialdiagnose in dieser Altersgruppe darstellen,
sind Hämatome der Nebenniere aber auch andere Tumore manchmal schwierig davon abzugrenzen.
Eine Biopsie der Raumforderung ist vorgeschrieben, um Informationen über die molekularen
Marker MYCN und 1p Deletion zu erhalten.
Patienten: Zwischen 03/2012 und 10/2013 wurden 11 Patienten, die jünger als 24 Monate alt waren,
aufgrund unklarer Raumforderungen der Nebenniere laparoskopisch operiert.
Methoden: Die diagnostische Aufarbeitung wurde durch unsere Kollegen der pädiatrischen Onkologie
gemäß dem NB2004 Protokoll durchgeführt.
Ergebnisse: 9 der 11 Patienten hatten ein Neuroblastom, die anderen ein Adenom respektive eine
komplette Nekrose der Nebenniere. Alle Neuroblastome waren negativ für MYCN und 1p
Deletion. Eine komplette Resektion war möglich in 9 Fällen. 2 leichte und 1 schwerwiegende
Komplikation ereigneten sich.
Diskussion und Zusammenfassung: Neben der Feststellung, dass die laparoskopische Adrenalektomie technisch durchführbar
ist, hat sich gezeigt, dass alle Neuroblastome negativ für MYCN und 1p Deletion waren.
Daher stellt sich die Frage, ob eine Biopsie in dieser Altersgruppe zur Risikostratifizierung
wirklich notwendig ist.
Key words
neuroblastoma - laparoscopy - adrenal gland - MYCN
Schlüsselwörter
Neuroblastom - Laparoskopie - Nebenniere - MYCN