Geburtshilfe Frauenheilkd 2016; 76(01): 37-45
DOI: 10.1055/s-0041-111572
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ten Years of Patient Surveys in Accredited Breast Centers in North Rhine-Westphalia

Zehn Jahre Patientinnenbefragung in zertifizierten Brustzentren in Nordrhein-Westfalen
L. Ansmann
1   Universität zu Köln, IMVR – Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft der Humanwissenschaftlichen Fakultät und der Medizinischen Fakultät, Cologne
,
C. Kowalski
2   Zertifizierung, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
,
H. Pfaff
1   Universität zu Köln, IMVR – Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft der Humanwissenschaftlichen Fakultät und der Medizinischen Fakultät, Cologne
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Publikationsverlauf

received 12. Oktober 2015
revised 16. Dezember 2015

accepted 17. Dezember 2015

Publikationsdatum:
03. Februar 2016 (online)

Abstract

Introduction: Patient surveys are an established tool for quality control in healthcare organizations. This report looks at the design and development of the annual patient surveys carried out among breast cancer patients treated in the Breast Centers of North Rhine-Westphalia and discusses selected findings from 10 consecutive years. Material and Methods: Since 2006 the Institute for Medical Sociology, Health Services Research and Rehabilitation Science (IMVR) of the University of Cologne has carried out an annual survey of breast cancer patients using the Cologne Patient Questionnaire for Breast Cancer. The patients included in the survey have been diagnosed with primary breast cancer and undergo surgery between February and July in one of the Breast Centers in North Rhine-Westphalia accredited by the medical association of Westphalia-Lippe. The questionnaire and the type of feedback given to the Breast Centers were comprehensively revised in 2014. Selected results collected over the survey period were analyzed descriptively. Results: The survey period of 10 years provides information on the actual medical care delivered in the Breast Centers based on the data obtained in this period from around 40 000 patients. Some areas showed positive developments over time. Conclusion: The approach used to survey patients, the Cologne Patient Questionnaire for Breast Cancer 2.0 and the benchmark-focused feedback provide an impetus for organizational learning in Breast Centers. The concept could also be used in other healthcare organizations to stimulate learning and improve healthcare services.

Zusammenfassung

Einleitung: Patientenbefragungen sind ein etabliertes Instrument zur Qualitätssicherung in Versorgungseinrichtungen. In diesem Artikel werden die Gestaltung und Weiterentwicklung der jährlichen Befragung von Brustkrebspatientinnen in nordrhein-westfälischen Brustzentren sowie ausgewählte Ergebnisse über den Verlauf von 10 Jahren diskutiert. Material und Methoden: Seit 2006 befragt das Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln jährlich Patientinnen und Patienten mit primärem Mammakarzinom, die zwischen Februar und Juli jeden Jahres in einem von der Ärztekammer Westfalen-Lippe zertifizierten nordrhein-westfälischen Brustzentrum operiert worden sind, mit dem Kölner Patientenfragebogen für Brustkrebs. Der eingesetzte Fragebogen sowie die Ergebnisrückmeldung an die Brustzentren zur kontinuierlichen Verbesserung wurden in 2014 grundlegend überarbeitet. Ausgewählte Ergebnisse werden über den Zeitverlauf deskriptiv analysiert. Ergebnisse: Nach dem Befragungszeitraum von 10 Jahren lassen sich Aussagen zur Versorgungsrealität in den Brustzentren anhand von Daten zu 40 000 Patientinnen treffen. In einigen Bereichen sind über den Zeitverlauf positive Entwicklungen zu erkennen. Schlussfolgerungen: Das Befragungsvorgehen, der Kölner Patientenfragebogen für Brustkrebs 2.0 sowie die benchmarkorientierte Art der Ergebnisrückmeldung geben Impulse zum organisationalen Lernen in den Brustzentren. Das Konzept könnte auch in anderen Versorgungseinrichtungen zum Lernen und zu einer verbesserten Versorgung anregen.

Supporting Information

 
  • References

  • 1 Elwyn G, Buetow S, Hibbard J et al. Respecting the subjective: quality measurement from the patientʼs perspective: an unhappy patient suggests poor quality care, but Glyn Elwyn and colleagues point out that using measures of satisfaction to assess health providers is not without problems. BMJ 2007; 335: 1021-1022
  • 2 Manary MP, Boulding W, Staelin R et al. The patient experience and health outcomes. N Engl J Med 2013; 368: 201-203
  • 3 Black N, Jenkinson C. Measuring patientsʼ experiences and outcomes. BMJ 2009; 339: b2495
  • 4 Doyle C, Lennox L, Bell D. A systematic review of evidence on the links between patient experience and clinical safety and effectiveness. BMJ Open 2013; 3: e001570
  • 5 Pfaff H, Albert U, Bornemann R et al. Methoden für die organisationsbezogene Versorgungsforschung. Gesundheitswesen 2009; 71: 777-790
  • 6 Ärztekammer Westfalen-Lippe. Verfahren zur Zertifizierung von Brustzentren in NRW. Anforderungskatalog-Brustzentren, 2014.. Online: http://www.aekwl.de/fileadmin/qualitaetssicherung/Zertifizierungsstelle/2015-Anforderungskatalog-BZ.pdf last access: 16.12.2015
  • 7 Ministerium für Gesundheit, Soziales, Frauen und Familie des Landes NRW. Konzertierte Aktion gegen Brustkrebs in NRW. Reihe „Das Gesundheitsministerium informiert“. Gesundheitsministerium; 2003
  • 8 Kowalski C, Würstlein R, Steffen P et al. Vier Jahre Patientinnenbefragung im Rahmen der (Re-)Zertifizierung der Brustzentren in Nordrhein-Westfalen. Geburtsh Frauenheilk 2011; 71: 67-72
  • 9 Dillman DA Hrsg. Mail and Telephone Surveys: the total Design Method. New York: Wiley; 1978
  • 10 Pfaff H, Freise DC, Mager G et al., Hrsg. Der Kölner Patientenfragebogen (KPF). Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung der Einbindung des Patienten als Kotherapeuten. Sankt Augustin: Asgard; 2003
  • 11 Pfaff H, Nitzsche A, Scheibler F et al. Forschungsbericht 1-2009. Der Kölner Patientenfragebogen für Brustkrebs (KPF-BK); Kennzahlenhandbuch. Köln: Klinikum der Univ. zu Köln, Inst. und Poliklinik für Arbeitsmedizin, Sozialmedizin und Sozialhygiene, Abt. Med. Soziologie; 2009
  • 12 Steffen P, Nitzsche A, Scheibler F et al. Die Patientinnenbefragung im Rahmen der (Re-)Zertifizierung der Brustzentren in NRW. Senologie 2008; 5: 75-77
  • 13 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Handanweisung. Göttingen: Hogrefe; 1998
  • 14 Fayers PM, Aaronson NK, Bjordal K et al. The EORTC QLQ-C30 Scoring Manual. Brüssel: European Organization for Research and Treatment of Cancer; 2001
  • 15 Prüfer P, Rexroth M. Zwei-Phasen-Pretesting. ZUMA-Nachrichten 2000; 8: 2-21
  • 16 Kowalski C, Kuhr K, Scholten N et al. Adjustierung für Patientenmerkmale bei der Auswertung von Befragungsdaten. Gesundheitswesen 2013; 75: 660-666
  • 17 Kowalski C, Yeaton WH, Pfaff H. Assessing the impact of a benchmark workshop on quality of care as perceived by patients. Eur J Pers Cent Healthc 2013; 1: 450-456
  • 18 Bertram H, Heidinger O, Heidrich J et al. Jahresbericht 2015 mit Datenreport 2013. Münster, 2015. Herausgegeben von: Epidemiologisches Krebsregister NRW gGmbH.. Online: http://www.krebsregister.nrw.de/fileadmin/user_upload/dokumente/veroeffentlichungen/Report_2015/EKR_NRW_2015_Jahresbericht_Internet_pro.pdf last access: 14.01.2016
  • 19 Kaatsch P, Spix C, Hentschel S et al. Krebs in Deutschland 2009/2010. Eine gemeinsame Veröffentlichung des Robert Koch-Instituts und der Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. Berlin: Robert Koch-Institut; 2013
  • 20 Gemeinsamer Bundesausschuss. Qualitätsreport 2010. Auftraggeber: Gemeinsamer Bundesausschuss. Göttingen: AQUA Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH; 2011
  • 21 Neumann M, Wirtz M, Ernstmann N et al. Identifying and predicting subgroups of information needs among cancer patients: an initial study using latent class analysis. Support Care Cancer 2011; 19: 1197-1209
  • 22 Schmidt A, Wesselmann S, Kowalski C. Informationsbedürfnisse und Informationsprozesse in zertifizierten Zentren. Forum: das offizielle Magazin der Deutschen Krebsgesellschaft e.V. 2015; 9: 218-223
  • 23 Schmidt A, Kowalski C, Pfaff H et al. The influence of health literacy on information needs among women newly diagnosed with breast cancer, with special reference to employment status. J Health Commun 2015; 20: 1177-1184
  • 24 Schmidt A, Ernstmann N, Wesselmann S et al. After initial treatment for primary breast cancer: information needs, health literacy, and the role of health care workers. Support Care Cancer 2015; 24: 563-571
  • 25 Bölt U, Graf T. 20 Jahre Krankenhausstatistik Wiesbaden: Statistisches Bundesamt; 2012.. Online: https://www.destatis.de/DE/Publikationen/WirtschaftStatistik/Gesundheitswesen/20JahreKrankenhausstatistik.pdf?__blob=publicationFile last access: 14.01.2016
  • 26 Kowalski C, Weber R, Jung J et al. In-house information about and contact with self-help groups in breast cancer patients: Associated with patient and hospital characteristics?. Eur J Cancer Care 2012; 21: 205-212
  • 27 Paswan SS, Kataria K, Parshad R et al. Feasibility of fast track discharge in breast cancer patients undergoing definitive surgery and impact on quality of life: a prospective study from tertiary care center in India. J Surg Oncol 2015; 111: 265-269
  • 28 Lubberding S, van Uden-Kraan CF, Te Velde EA et al. Improving access to supportive cancer care through an eHealth application: a qualitative needs assessment among cancer survivors. J Clin Nurs 2015; 24: 1367-1379
  • 29 Ansmann L, Kowalski C, Ernstmann N et al. Patientsʼ perceived support from physicians and the role of hospital characteristics. Int J Qual Health Care 2012; 24: 501-508
  • 30 Ansmann L, Wirtz M, Kowalski C et al. The impact of the hospital work environment on social support from physicians in breast cancer care. Patient Educ Couns 2014; 96: 352-360
  • 31 Ansmann L, Kowalski C, Ernstmann N et al. Do breast cancer patients receive less support from physicians in German hospitals with high physician workload? A multilevel analysis. Patient Educ Couns 2013; 93: 327-334
  • 32 Kowalski C, Diener SE, Steffen P et al. Associations between hospital and patient characteristics and breast cancer patientsʼ satisfaction with nursing staff. Cancer Nurs 2012; 35: 221-228