Gesundheitswesen 2016; 78(02): 84-90
DOI: 10.1055/s-0041-110916
Übersichtsarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vom MONICA-Projekt über KORA zur NAKO-Studie: Vom praktischen Nutzen von Bevölkerungsstudien in der Region Augsburg

From the MONICA-project via KORA to the NAKO-study: Practical Utility of Epidemiological Studies in Augsburg Region
C. Meisinger
1   Helmholtz Zentrum München, Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt (GmbH), Institut für Epidemiologie II, Neuherberg
2   Klinikum Augsburg, MONICA/KORA Herzinfarktregister, Augsburg
,
A. Peters
1   Helmholtz Zentrum München, Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt (GmbH), Institut für Epidemiologie II, Neuherberg
,
J. Linseisen
1   Helmholtz Zentrum München, Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt (GmbH), Institut für Epidemiologie II, Neuherberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 February 2016 (online)

Zusammenfassung

Die auf 10 Jahre angelegte WHO-MONICA-Studie erforschte, welchen Einfluss die Veränderungen der Risikofaktoren und der Therapieverfahren auf die Entwicklung der Herzinfarktraten in Populationen haben. Dazu wurde im Rahmen des Projektes 1984 in der Studienregion Augsburg (Stadt Augsburg und die beiden angrenzenden Landkreise) ein bevölkerungsbasiertes Herzinfarktregister etabliert, das alle Einwohner der Studienregion, die während der Studienlaufzeit einen Herzinfarkt erlitten, kontinuierlich erfasste. Daneben wurden 3 Querschnittsstudien (1984/85, 1989/90 und 1994/95) durchgeführt, die auf Zufallsstichproben aus der Bevölkerung basierten. Die im Rahmen des Projekts erhobenen Daten bestätigten einen kontinuierlichen Rückgang der Herzinfarkt-Neuerkrankungsraten und zeigten, dass der Rückgang der Koronarsterblichkeit auf eine sinkende Herzinfarktinzidenz und ein längeres Überleben nach Infarkt zurückzuführen ist. Bis heute wird das Herzinfarktregister als fester Bestandteil der Kooperativen Gesundheitsforschung in der Region Augsburg (KORA) weitergeführt; darüber hinaus wurde im Rahmen von KORA 1999/2001 eine 4. bevölkerungsbasierte Querschnittsstudie durchgeführt. Die über 18 000 Studienteilnehmer an den Querschnittsstudien werden hinsichtlich bestimmter Endpunkte mittlerweile seit bis zu 30 Jahren nachbeobachtet. Aus der KORA-Studie ist eine große Zahl von Publikationen hervorgegangen, die sich mit Herz-Kreislauf-Erkrankungen, Typ 2 Diabetes mellitus, Lungenerkrankungen, umweltbezogenen und genetischen Fragestellungen, Versorgungsforschung und vielen anderen Themen befassten.

Heutzutage weiß man, dass die Entstehung von chronischen Krankheiten auf ein komplexes Zusammenwirken von sozialen Faktoren, gesundheitspolitischen Rahmenbedingungen, Gesundheitsverhalten, Risikofaktoren und schließlich molekularen Mechanismen zurückzuführen ist. Um diesen Herausforderungen in Deutschland zu begegnen, wurde die bislang größte bundesweite Langzeitstudie, die NAKO (Nationale Kohorte), initiiert. Mit der NAKO-Studie, bei der in den nächsten 10 Jahren 200 000 Personen zwischen 20 und 69 Jahren deutschlandweit – davon 20 000 Personen in der Region Augsburg – untersucht und befragt werden, sollen Volkskrankheiten mit modernen epidemiologischen Methoden näher erforscht werden. Die Ergebnisse der epidemiologischen Langzeitstudien werden dazu beitragen, Volkskrankheiten durch Vorbeugung zu verhindern, sie möglichst früh zu erkennen und sie bestmöglich zu behandeln.

Abstract

The objective of the WHO-MONICA study was to determine the influence of changing risk factors and treatment options on myocardial infarction rates in populations in a 10-year time period. For this purpose, a population-based myocardial infarction registry was established in 1984 in Augsburg (covering the city of Augsburg and 2 adjacent counties) in order to continuously register all inhabitants of the region who had a myocardial infarction during the study period. In addition, three cross-sectional studies based on random population samples (1984/85, 1989/90 and 1994/95) were carried out. Our data revealed a continuous decrease of myocardial infarction incidence and demonstrated that the decrease of coronary mortality can be ascribed to decreasing myocardial infarction incidence and longer survival after myocardial infarction. Until today the myocardial infarction registry continues to be a permanent part of the Cooperative Health Research in the Region of Augsburg (KORA). Moreover, within the framework of KORA, a fourth population-based cross-sectional study was carried out in 1999/2001. Meanwhile, more than 18 000 study participants have been followed-up for specific endpoints for up to 30 years. A large number of publications, which address cardiovascular diseases, type 2 diabetes mellitus, lung diseases, environmental and genetic questions, health services research and numerous other topics, are based on the KORA study. Today we know that the development of chronic diseases can be ascribed to a complex interaction of social factors, health policy conditions, health behavior, risk factors and molecular mechanisms. To tackle the challenges posed by these multiple factors in Germany, NAKO (Nationale Kohorte), the largest nation-wide long-term study so far, was initiated. Within the framework of the NAKO study, 200 000 persons aged between 20 and 69 years in Germany – thereof 20 000 persons in the region of Augsburg – will be examined and interviewed in the next 10 years, and widespread diseases will be investigated with modern epidemiological methods. The results of these epidemiological long-term studies will contribute to the prevention, early diagnosis and best possible treatment of widespread diseases.

 
  • Literatur

  • 1 De Flora S, Quaglia A, Bennicelli C et al. The epidemiological revolution of the 20th century. FASEB J 2005; 19: 892-897
  • 2 Havlik RJ, Feinleib M. (eds.). Proceedings of the Conference on the decline in coronary heart disease mortality, Oct 24–25, 1978 at National Heart, Lung, and Blood Institute. Washington DC: US Department of Health, Education, and Welfare; 1979. (NIH publication no 79 – 1610)
  • 3 The WHO MONICA Principal Investigators. Monitoring Trends and Determinants in Cardiovascular Disease. A Major International Collaboration. J Clin Epidemiol 1988; 41: 105-114
  • 4 Keil U. Das weltweite WHO-MONICA-Projekt: Ergebnisse und Ausblick. Gesundheitswesen 2005; 67 Sonderheft 1 S38-S45
  • 5 Tunstall-Pedoe H, Vanuzzo D, Hobbs M et al. Estimation of contribution of changes in coronary care to improving survival, event rates, and coronary heart disease mortality across the WHO MONICA Project populations. Lancet 2000; 355: 688-700
  • 6 Kuulasmaa K, Tunstall-Pedoe H, Dobson A et al. Estimation of contribution of changes in classic risk factors to trends in coronary-event rates across the WHO MONICA Project populations. Lancet 2000; 355: 675-687
  • 7 Tunstall-Pedoe H, Kuulasmaa K, Mähönen M et al. Contribution of trends in survival and coronary-event rates to changes in coronary heart disease mortality: 10-year results from 37 WHO MONICA project populations. Monitoring trends and determinants in cardiovascular disease. Lancet 1999; 353: 1547-1557
  • 8 Löwel H, Meisinger C, Heier M et al. The population-based acute myocardial infarction (AMI) registry of the MONICA/KORA study region of Augsburg. Gesundheitswesen 2005; 67 (Suppl. 01) S31-S37
  • 9 Löwel H, Döring A, Schneider A et al. The MONICA Augsburg surveys – basis for prospective cohort studies. Gesundheitswesen 2005; 67 (Suppl. 01) S13-S18
  • 10 Holle R, Happich M, Löwel H et al. KORA – a research platform for population based health research. Gesundheitswesen 2005; 67 (Suppl. 01) S19-S25
  • 11 www.gbe-bund.de
  • 12 Kuch B, Heier M, von Scheidt W et al. 20-year trends in clinical characteristics, therapy and short-term prognosis in acute myocardial infarction according to presenting electrocardiogram: the MONICA/KORA AMI Registry (1985-2004). J Intern Med 2008; 264: 254-264
  • 13 Amann U, Kirchberger I, Heier M et al. Acute myocardial infarction in the elderly: Treatment strategies and 28-day-case fatality from the MONICA/KORA myocardial infarction registry. Catheter Cardiovasc Interv 2015; Sep 2 DOI: 10.1002/ccd.26159.
  • 14 Rathmann W, Haastert B, Icks A et al. High prevalence of undiagnosed diabetes mellitus in Southern Germany: target populations for efficient screening. The KORA survey 2000. Diabetologia 2003; 46: 182-189
  • 15 Rathmann W, Strassburger K, Heier M et al. Incidence of Type 2 diabetes in the elderly German population and the effect of clinical and lifestyle risk factors: KORA S4/F4 cohort study. Diabet Med 2009; 26: 1212-1219
  • 16 Meisinger C, Thorand B, Schneider A et al. Sex differences in risk factors for incident type 2 diabetes mellitus: the MONICA Augsburg cohort study. Arch Intern Med 2002; 162: 82-89
  • 17 Meisinger C, Döring A, Thorand B et al. Association of cigarette smoking and tar and nicotine intake with development of type 2 diabetes mellitus in men and women from the general population: the MONICA/KORA Augsburg Cohort Study. Diabetologia 2006; 49: 1770-1776
  • 18 Meisinger C, Döring A, Heier M. Blood pressure and risk of type 2 diabetes mellitus in men and women from the general population: the Monitoring Trends and Determinants on Cardiovascular Diseases/Cooperative Health Research in the Region of Augsburg Cohort Study. J Hypertens 2008; 26: 1809-1815
  • 19 Thorand B, Zierer A, Huth C et al. Effect of serum 25-hydroxyvitamin D on risk for type 2 diabetes may be partially mediated by subclinical inflammation: results from the MONICA/KORA Augsburg study. Diabetes Care 2011; 34: 2320-2322
  • 20 Meisinger C, Heier M, Loewel H. MONICA/KORA Augsburg Cohort Study. Sleep disturbance as a predictor of type 2 diabetes mellitus in men and women from the general population. Diabetologia 2005; 48: 235-241
  • 21 Huth C, Thorand B, Baumert J et al. Job strain as a risk factor for the onset of type 2 diabetes mellitus: findings from the MONICA/KORA Augsburg cohort study. Psychosom Med 2014; 76: 562-568
  • 22 Lukaschek K, Baumert J, Kruse J et al. Relationship between posttraumatic stress disorder and type 2 diabetes in a population-based cross-sectional study with 2970 participants. J Psychosom Res 2013; 74: 340-345
  • 23 Herder C, Baumert J, Thorand B et al. Chemokines and incident coronary heart disease: results from the MONICA/KORA Augsburg case-cohort study, 1984–2002. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2006; 26: 2147-2152
  • 24 Herder C, Baumert J, Thorand B et al. Chemokines as risk factors for type 2 diabetes: results from the MONICA/KORA Augsburg study, 1984-2002. Diabetologia 2006; 49: 921-929
  • 25 Thorand B, Zierer A, Baumert J et al. Associations between leptin and the leptin/adiponectin ratio and incident Type 2 diabetes in middle-aged men and women: results from the MONICA/KORA Augsburg study 1984–2002. Diabet Med 2010; 27: 1004-1011
  • 26 Karakas M, Zierer A, Herder C et al. Leptin, adiponectin, their ratio and risk of Coronary Heart Disease: results from the MONICA/KORA Augsburg Study 1984–2002. Atherosclerosis 2010; 209: 220-225
  • 27 Cesaroni G, Forastiere F, Stafoggia M et al. Long term exposure to ambient air pollution and incidence of acute coronary events: prospective cohort study and meta-analysis in 11 European cohorts from the ESCAPE Project. BMJ 2014; 348: f7412
  • 28 Peters A, von Klot S, Heier M et al. Exposure to traffic and the onset of myocardial infarction. N Engl J Med 2004; 351: 1721-1730
  • 29 Döring A, Gieger C, Mehta D et al. SLC2A9 influences uric acid concentrations with pronounced sex-specific effects. Nat Genet 2008; 40: 430-436
  • 30 Prasad RB, Groop L. Genetics of type 2 diabetes-pitfalls and possibilities. Genes (Basel) 2015; 6: 87-123
  • 31 Schunkert H, König IR, Kathiresan S et al. Large-scale association analysis identifies 13 new susceptibility loci for coronary artery disease. Nat Genet 2011; 43: 333-338
  • 32 Orho-Melander M. Genetics of coronary heart disease: towards causal mechanisms, novel drug targets and more personalized prevention. J Intern Med 2015; 278: 433-446
  • 33 Peters A, Döring A, Ladwig KH et al. Multimorbidität und erfolgreiches Altern. Ein Blick auf die Bevölkerung im Rahmen der KORA-Age-Studie. Z Gerontol Geriatr 2011; 44 (Suppl. 02) 41-53
  • 34 Kirchberger I, Meisinger C, Seidl H et al. Nurse-based case management for aged patients with myocardial infarction: study protocol of a randomized controlled trial. BMC Geriatr 2010; 10: 29
  • 35 German National Cohort (GNC) Consortium. The German National Cohort: aims, study design and organization. Eur J Epidemiol 2014; 29: 371-382
  • 36 Wichmann HE, Kaaks R, Hoffmann W et al. Die Nationale Kohorte. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2012; 55: 781-787