Abstract
Objectives: Patients with a diagnosed systemic connective tissue disease require regular monitoring
from the point of view of interstitial lung disease. The main aim of this work is
a description of the criteria for pulmonary fibrosis and the degree of the severity
of the fibrosis during the course of interstitial lung disease through the TLU (transthoracic
lung ultrasound).
Materials and Methods: 52 patients with diagnosed diffuse interstitial lung disease were qualified for this
research, together with 50 volunteers in the control group. The patients in both groups
were over 18 years of age and were of both sexes. The results of the TLU of the patients
underwent statistical analysis and were compared to High-Resolution Computed Tomography
(HRCT) results.
Results: As a consequence of the statistical analysis, we defined our own criteria for pulmonary
fibrosis in TLU: irregularity of the pleura line, tightening of the pleura line, the
fragmentary nature of the pleura line, blurring of the pleura line, thickening of
the pleura line, artifacts of line B ≤ 3 and ≥ 4, artifacts of Am line and subpleural
consolidations < 5 mm. As a result of the conducted research, a scale of severity
of pulmonary fibrosis in TLU was devised (UFI – Ultrasound Fibrosis Index), enabling
a division to be made into mild, moderate and severe cases.
Conclusions: Transthoracic Lung Ultrasonography (TLU) gives a new outlook on the diagnostic possibilities,
non-invasive and devoid of ionising radiation, of pulmonary fibrosis. This research
work has allowed to discover two new ultrasound symptoms of pulmonary fibrosis (blurred
pleural line and Am lines).
Zusammenfassung
Ziel: Patienten mit Diagnose einer systemischen Kollagenose brauchen eine regelmäßige Überwachung
im Hinblick auf eine interstitielle Lungenerkrankung. Das Hauptziel dieser Arbeit
ist die Beschreibung der Kriterien für eine pulmonale Fibrose und dem Schweregrad
der Fibrose bei einer interstitiellen Lungenerkrankung mittels TLU (transthorakaler
Lungenultraschall).
Material und Methoden: 52 Patienten mit Diagnose einer diffusen interstitiellen Lungenerkrankung wurden für
diese Untersuchung ausgewählt zusammen mit 50 Freiwilligen einer Kontrollgruppe. Die
Patienten beider Gruppen waren über 18 Jahre alt und beiderlei Geschlechts. Das Ergebnis
des TLU der Patienten wurde statistisch analysiert und mit der High-Resolution-Computertomografie
verglichen.
Ergebnisse: Als Folge der statistischen Analyse definierten wir unsere eigenen Kriterien für
Lungenfibrose im TLU: Ungleichmäßigkeit der Pleuralinie, Straffung der Pleuralinie,
unvollständige Pleuralinie, Unschärfe der Pleuralinie, Verdickung der Pleuralinie,
B-Linien-Artefakte ≤ 3 und ≥ 4, Artefakte der Am-Linie und subpleurale Verdichtungen
< 5 mm. Als Ergebnis aus den durchgeführten Untersuchungen wurde eine Skala der Schwere
der Lungenfibrose im TLU entwickelt (UFI- Ultraschall-Fibrose-Index), die eine Unterteilung
in leichte, moderate und schwere Fälle ermöglicht.
Schlussfolgerung: Der transthorakale Lungenultraschall (TLU) ermöglicht neue Perspektiven der diagnostischen
Möglichkeiten bei pulmonaler Fibrose, die nicht-invasiv und ohne ionisierende Strahlen
sind. Diese Forschungsarbeit hat die Beschreibung von zwei neuen Ultraschallmarkern
bei Lungenfibrose (unscharfe Pleuralinie und Am-Linien) ermöglicht.
Key words pleura - thorax - ultrasound - interstitial diseases of the lungs - pulmonary fibrosis