Dtsch med Wochenschr 2016; 141(2): 110-114
DOI: 10.1055/s-0041-110068
Dossier
Myokarditis / Kardiomyopathie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Herzerkrankungen in der Schwangerschaft

Cardiovascular disease in pregnancy
Denise Hilfiker-Kleiner
1  Klinik für Kardiologie und Angiologie, Medizinische Hochschule Hannover
,
Johann Bauersachs
1  Klinik für Kardiologie und Angiologie, Medizinische Hochschule Hannover
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Publication History

Publication Date:
22 January 2016 (online)

Zusammenfassung

Kardiovaskuläre Erkrankungen bei werdenden Müttern sind häufig. Wir fassen kurz den aktuellen Wissensstand zu Schwangerschaften zusammen, die durch präexistente maternale Herzerkrankungen kompliziert werden. Wir erklären, weshalb die Schwangerschaft ein Stressmodel für das kardiovaskuläre System ist und wie sich dies bei präexistenten Kardiomyopathien auswirkt. Ausführlich behandeln wir hypertensive Komplikationen in der Schwangerschaft und die peripartale Kardiomyopathie im Hinblick auf Ätiologie, Risikofaktoren, Pathophysiologie, Diagnose, Behandlungskonzept und Prognose. Zum Schluss legen wir dar, dass kardiovaskuläre Erkrankungen in der Schwangerschaft immer interdisziplinär betrachtet werden sollten, um eine gute Heilung der Mutter und möglichst keine Schädigung des Fötus zu erreichen

Abstract

Cardiovascular diseases are among the most frequent complications in pregnancies. Among them preexisting heart diseases including congenital heart disease, genetic cardiomyopathies, myocardial infarction and chemotherapy-induced cardiomyopathies display a special challenge for the mother and her physicians. Moreover, the incidence of cardiovascular disease induced by or associated with pregnancy, i.e. hypertensive disorders and peripartum cardiomyopathies, has increased over the past decades. In the present overview we explain why pregnancy is a stress model for the maternal heart and summarize the current knowledge on the influence of pregnancy on preexisting cardiomyopathies. We highlight recent advances in research with regard to hypertensive complications in pregnancy and peripartum cardiomyopathy (PPCM). Moreover, we summarize etiologies, risk factors, pathomechanisms, diagnosis, treatment, management and prognosis. Finally, interdisciplinarity between different clinical fields and basic science is a key requirement to avoid longterm damage to the cardiovascular system induced by pregnancy associated impacts and with this improve women‘s health in general.