Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0041-109033
Bitte macht (irgend)was! Eine bundesweite Online-Befragung Psychiatrieerfahrener zum Einsatz milderer Maßnahmen zur Vermeidung von Zwangsmaßnahmen
Please do Something – no Matter what! A Nationwide Online Survey of Mental Health Service Users About the Use of Alternatives to Coercive MeasuresPublication History
Publication Date:
14 December 2015 (online)
Zusammenfassung
Ziel Es wurde untersucht, welche milderen Maßnahmen Psychiatriepatienten vor einer Zwangsmaßnahme erlebten, wie sie deren Scheitern begründeten und welche Maßnahmen sie als potenziell hilfreich einschätzten, um Zwang zu vermeiden.
Methode Per Online-Survey wurden 83 von Zwangsmaßnahmen betroffene Psychiatrieerfahrene befragt.
Ergebnis Durchschnittlich 5,4 von 21 milderen Maßnahmen wurden vor einer Zwangsmaßnahme erlebt. Für deren Scheitern wurden am häufigsten strukturelle Gründe genannt. Mit Ausnahme der Maßnahme „Überzeugungsversuch“ wurden alle Maßnahmen von der Mehrheit als potenziell hilfreich eingeschätzt.
Schlussfolgerungen Um Zwang zu verhindern sollte ein breites Spektrum milderer Maßnahmen ausgeschöpft werden.
Abstract
Aim In recent years the legal basis in Germany for the use of coercive measures in psychiatry has changed. Now, coercive measures are permitted only as last resort after milder measures failed. However, there is no regulation of the type or amount of milder measures. In this study, we investigated which and how many milder measures were experienced by service users before coercion was used and which measures they value as potentially helpful to avoid it.
Methods A sample of 83 service users was recruited. In an online survey the experience with 21 milder measures and their evaluation as helpful were assessed by self-report.
Results On average, participants reported 5.4 experienced milder measures. The most frequent reason provided for why measures failed were structural factors, followed by staff behavior, and reasons caused by the participants themselves. The only milder measure rated by less than 50 % as potentially helpful in avoiding coercive measures was being persuaded to take medication .
Conclusion Although many milder measures are perceived as potentially helpful, only few seem to be made use of in routine clinical practice. In order to prevent coercion staff members should apply a wider range of milder measures.
-
Literatur
- 1 Armgart C, Schaub M, Hoffmann K. et al. Negative Emotionen und Verständnis-Zwangsmaßnahmen aus Patientensicht. Psychiat Prax 2013; 40: 278-284
- 2 Steinert T, Birk M, Bergk J. Subjective Distress after Seclusion or Mechanical Restraint: One-Year Follow-Up of a Randomized Controlled Study. Psychiatr Serv 2013; 64: 1012-1017
- 3 Frajo-Apor B, Stippler M, Meise U. „Etwas Erniedrigenderes kann dir eigentlich in der Psychiatrie nicht passieren“. Psychiat Prax 2011; 38: 293-299
- 4 Moran A, Cocoman A, Scott PA. et al. Restraint and seclusion: a distressing treatment option?. J Psychiatr Ment Health Nurs 2009; 16: 599-605
- 5 Steinert T. Ethische Einstellungen zu Zwangsunterbringung und -behandlung schizophrener Patienten. Psychiat Prax 2007; 34: 186-190
- 6 Lincoln TM, Heumann K, Teichert M. Das letzte Mittel? Ein Überblick über die politische Diskussion und den Forschungsstand zum Einsatz medikamentöser Zwangsbehandlung in der Psychiatrie. Verhaltenstherapie 2014; 24: 22-32
- 7 Zinkler M, Koussemou JM. Menschenrechte in der Psychiatrie – Wege und Hindernisse zu einem umfassenden Gewaltverzicht. Recht Psychiatr 2014; 32: 142-147
- 8 Müller S, Walter H, Kunze H. et al. Zwangsbehandlung unter Rechtsunsicherheit. Teil 1: Die aktuelle Rechtslage. Nervenarzt 2012; 83: 1142-1149
- 9 Deutscher Bundestag. Beschlussempfehlung und Bericht des Rechtsausschusses (6. Ausschuss) zu dem Gesetzesentwurf der Fraktionen der CDU/CSU und FDP. – Drucksache 17/11513 (16.01.2013). Entwurf eines Gesetzes zur Regelung der betreuungsrechtlichen Einwilligung in eine ärztliche Zwangsmaßnahme. Im Internet: http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/17/120/1712086.pdf (Stand: 4.11.2015)
- 10 Gaebel W, Falkai P. Therapeutische Maßnahmen bei aggressivem Verhalten in der Psychiatrie und Psychotherapie. Berlin: Springer; 2010
- 11 Anderl-Doliwa B, Breitmaier J, Elsner S. et al. Leitlinien für den Umgang mit Zwangsmaßnahmen. Psych Pflege 2005; 11: 100-102
- 12 Teichert M, Schäfer I, Lincoln TM. Wo ein Wille ist, ist auch ein Weg? Eine bundesweite Onlinebefragung von Psychiatern zum Einsatz von Alternativen zu Zwangsmaßnahmen. Psychiat Prax DOI: 10.1055/s-0034-1387431.
- 13 Flammer E, Steinert T. et al. Who is Subjected to Coercive Measures as a Psychiatric Inpatient ? A Multi-Level Analysis. Clin Pract Epidemiol Ment Health 2013; 9: 110-119
- 14 Knutzen M, Mjosund NH, Eidhammer G. et al. Characteristics of psychiatric inpatients who experienced restraint and those who did not: a case-control study. Psych Serv 2011; 62: 492-497
- 15 De Benedictis L, Dumais A, Sieu N. et al. Staff perceptions and organizational factors as predictors of seclusion and restraint on psychiatric wards. Psych Serv 2011; 62: 484-491
- 16 Husum TL, Bjørngaard JH, Finset A. et al. A cross-sectional prospective study of seclusion, restraint and involuntary medication in acute psychiatric wards: patient, staff and ward characteristics. BMC Health Serv Res 2010; 10: 89
- 17 Martin V, Kuster W, Baur M. et al. Die Inzidenz von Zwangsmaßnahmen als Qualitätsindikator in psychiatrischen Kliniken. Probleme der Datenerfassung und -verarbeitung und erste Ergebnisse. Psychiat Prax 2007; 34: 26-33
- 18 Steinert T, Schmid P. et al. Arbeitskreis zur Prävention von Zwang und Gewalt. Zwangsmaßnahmen in psychiatrischen Kliniken in Deutschland. Gegenwärtige Praxis (2012). Nervenarzt 2014; 85: 621-629
- 19 Whittington R, Richter D. From the individual to the interpersonal: Environment and interaction in the escalation of violence in mental health settings. In: Richter D, Whittington R. eds. Violence in Mental Health Settings: Causes, Consequences, Management. New York: Springer; 2006: 47-68
- 20 Papadopoulos C, Ross J, Stewart D. et al. The antecedents of violence and aggression within psychiatric in-patient settings. Acta Psychiatr Scand 2012; 125: 425-439
- 21 Duxbury J, Whittington R. Causes and management of patient aggression and violence: staff and patient perspectives. J Adv Nurs 2005; 50: 469-478
- 22 Olofsson B, Jacobsson L. A plea for respect: involuntary hospitalized psychiatric patients’ narratives about being subjected to coercion. J Psychiatr Ment Health Nurs 2001; 8: 357-366
- 23 Haglund K, Von Knorring L, von Essen L. Forced medication in psychiatric care: patient experiences and nurse perceptions. J Psychiatr Ment Health Nurs 2003; 10: 65-72
- 24 Sibitz I, Scheutz A, Lakeman R. et al. Impact of coercive measures on life stories: qualitative study. Br J Psychiatry 2011; 199: 239-244
- 25 Kontio R, Välimäki M, Putkonen H. et al. Patient restrictions: are there ethical alternatives to seclusion and restraint?. Nurs Ethics 2010; 17: 65-76
- 26 Zinkler M, Koussemou JM. Nach den Entscheidungen des Bundesverfassungsgerichts und des Bundesgerichtshofs zur Zwangsbehandlung – drei Fallberichte. Recht Psychiatr 2013; 31: 76-79
- 27 Bak J, Zoffmann V, Sestoft DM. et al. Mechanical Restraint in Psychiatry: Preventive Factors in Theory and Practice. A Danish-Norwegian Association Study. Perspect Psychiatr C 2014; 50: 155-166
- 28 Andreasson E, Skärsäter I. Patients treated for psychosis and their perceptions of care in compulsory treatment: basis for an action plan. J Psychiatr Ment Health Nurs 2012; 19: 15-22
- 29 Katsakou C, Marougka S, Garabette J. et al. Why do some voluntary patients feel coerced into hospitalization? A mixed-methods study. Psychiatry Res 2011; 187: 275-282
- 30 Steinert T, Martin V, Baur M. et al. Diagnosis-related frequency of compulsory measures in 10 German psychiatric hospitals and correlates with hospital characteristics. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2007; 42: 140-145
- 31 Borzekowski DL, Leith J, Medoff DR. et al. Use of the internet and other media for health information among clinic outpatients with serious mental illness. Psych Serv 2009; 60: 1265-1268