Hamostaseologie 2019; 39(04): 339-346
DOI: 10.1055/s-0038-1675575
Original Article
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Smart Medication , an Electronic Diary for Surveillance of Haemophilia Home Care and Optimization of Resource Distribution

Wolfgang Mondorf
1   Praxis und Labor Haemostaseologie, Haemostas-Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany
,
Hermann Eichler
2   Transfusionsmedizin und Hämostaseologie, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Germany
,
Ronald Fischer
3   Hämophiliezentrum, Universitätsklinikum Gießen/Marburg, Gießen, Germany
,
Katharina Holstein
4   Hämophiliezentrum, Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Robert Klamroth
5   Vivantes Klinikum, Zentrum für Hämophilie und Hämostaseologie, Berlin, Germany
,
Antje Nimtz-Talaska
6   Praxis für Kinder- und Jugendmedizin, Frankfurt (Oder), Germany
,
Cornelia Wermes
7   Hämophilie-Zentrum Hildesheim und Hannover, Hildesheim, Germany
,
Heinrich Richter
8   Hämophilie-Zentrum, Münster Westfahlen, Germany
,
Kai Severin
9   Praxis für Hämatologie und Onkologie, Köln, Germany
› Author Affiliations
Acknowledgements Special thanks to the late Dr. Hartmut Pollmann, who co-founded the VFTH e.V. for fundraising, thus enabling research for and development of smart medication . His vision was a vital inspiration and contribution to this publication. The authors would like to thank Dr. Andreas Rösch and Dr. David Schmoldt for the development and hosting of smart medication as well as Janet Collins (ICCC Rhein-Main, Frankfurt, Germany) for the assistance in preparing the manuscript.
Further Information

Publication History

18 October 2017

02 May 2018

Publication Date:
08 January 2019 (online)

Zusammenfassung

Im Folgenden wird das elektronische Substitutionstagebuch smart medication vorgestellt, sowie eine Analyse der damit erhobenen Echtzeitdaten. Seit 2012 wurde smart medication von 663 Patienten in 30 Deutschen Hämophilie Zentren (HZ) genutzt. Daten aus 9 HZ wurden für die nachfolgende Analyse zusammengeführt. Entsprechend der Mittelwerte des jährlichen Faktorenverbrauchs und der Anzahl von Gelenkblutungen wurden vier Gruppen gebildet. Die größte Gruppe (A, 42%) war die mit unterdurchschnittlichem Faktorenverbrauch und weniger als 2,25 Gelenkblutungen pro Jahr. Die zweitgrößte Gruppe (B, 32%) zeigte ähnlich niedrige Blutungsraten bei überdurchschnittlichem Faktorenverbrauch. Eine Reduktion des Faktorenverbrauchs bei einigen dieser Patienten wäre ggf. möglich. Hingegen könnten andere Patienten mit häufigen Gelenkblutungen bei gleichzeitig niedrigem Faktorenverbrauch (D, 13%), von einer Erhöhung der Dosis profitieren. Patienten mit häufigen Gelenkblutungen trotz überdurchschnittlichem Faktorenverbrauch (C, 13%) benötigen eine intensivierte Behandlung jenseits einer Dosisanpassung, wie pharmakokinetisch adaptierte Dosisanpassungen oder orthopädische Maßnahmen. Mit Hilfe von smart medication können Patienten, die eine Änderung ihrer laufenden Behandlung benötigen, lange vor der nächsten Vorstellung im HZ identifiziert werden. Der ständig wachsende Datenpool erlaubt zudem eine kontinuierliche Analyse von Echtzeitdaten und damit eine Optimierung der zur Verfügung stehenden Ressourcen.

Abstract

This report describes the technical features and potential advantages of the application of electronic haemophilia treatment diary smart medication and an evaluation of real-life electronic treatment data collected from haemophilia patients. Since 2012, a total of 663 patients from 30 German haemophilia treatment centres (HTCs) have used the device. Data of nine HTCs were merged for real-life data analysis. Patients were divided into four subgroups according to above versus below mean values for annual factor consumption (AFC) and annual joint bleeds (AJB), respectively. The largest subgroup comprised patients with low mean AFC and AJB less than 2.25 (group A: 42%). Second largest was the group with low mean AJB but high AFC (group B: 32%), suggesting that resources could be saved in some patients. The group with low AFC but high AJB may need increased factor dosing (group D: 13%). Patients who showed a high mean AJB despite high AFC (group C: 13%) may require special medical attention, such as pharmacokinetic-adapted treatment modification or orthopaedic measures. Smart medication enables the HTC to quickly identify patients in need of treatment changes and, thus, to plan individualized therapy modifications prior to patient visits. The growing pool of real-life data facilitates data analysis and may play an important role in the optimization of resource distribution.

Disclosure

Wolfgang Mondorf is the head of a non-profit organization for research and development of telemedicine in Haemostaseology (Verein zur Förderung der Telemedizin in der Hämostaseologie, VFTH e.V., Frankfurt/Main, Germany). This organization has received funding from pharmaceutical companies (Baxalta Deutschland GmbH, Bayer Vital GmbH, Biotest AG, CSL Behring GmbH, Novo Nordisk Pharma GmbH, Octapharma GmbH, Pfizer Pharma GmbH) for research performed in this work. Wolfgang Mondorf and Ronald Fischer have received reimbursement for attending and speaking at symposia concerning issues related to the submitted manuscript. Outside of this study and without reimbursement to the VFTH e.V., smart medication was employed by Baxter/Baxalta and Bayer for post-licensing studies.


 
  • References

  • 1 Teitel JM, Barnard D, Israels S, Lillicrap D, Poon MC, Sek J. Home management of haemophilia. Haemophilia 2004; 10 (02) 118-133
  • 2 Keeling D, Tait C, Makris M. Guideline on the selection and use of therapeutic products to treat haemophilia and other hereditary bleeding disorders. A United Kingdom Haemophilia Center Doctors' Organisation (UKHCDO) guideline approved by the British Committee for Standards in Haematology. Haemophilia 2008; 14 (04) 671-684
  • 3 Richards M, Williams M, Chalmers E. , et al; Paediatric Working Party of the United Kingdom Haemophilia Doctors' Organisation. A United Kingdom Haemophilia Centre Doctors' Organization guideline approved by the British Committee for Standards in Haematology: guideline on the use of prophylactic factor VIII concentrate in children and adults with severe haemophilia A. Br J Haematol 2010; 149 (04) 498-507
  • 4 Srivastava A, Brewer AK, Mauser-Bunschoten EP. , et al; Treatment Guidelines Working Group on Behalf of The World Federation Of Hemophilia. Guidelines for the management of hemophilia. Haemophilia 2013; 19 (01) e1-e47
  • 5 German Transfusion Law. Transfusionsgesetz. Available at: www.gesetze-im-internet.de/tfg/BJNR175200998.html
  • 6 Walker I, Sigouin C, Sek J. , et al. Comparing hand-held computers and paper diaries for haemophilia home therapy: a randomized trial. Haemophilia 2004; 10 (06) 698-704
  • 7 Baker RI, Laurenson L, Winter M, Pritchard AM. The impact of information technology on haemophilia care. Haemophilia 2004; 10 (Suppl. 04) 41-46
  • 8 Arnold E, Heddle N, Lane S, Sek J, Almonte T, Walker I. Handheld computers and paper diaries for documenting the use of factor concentrates used in haemophilia home therapy: a qualitative study. Haemophilia 2005; 11 (03) 216-226
  • 9 Lane SJ, Heddle NM, Arnold E, Walker I. A review of randomized controlled trials comparing the effectiveness of hand held computers with paper methods for data collection. BMC Med Inform Decis Mak 2006; 6: 23
  • 10 Mondorf W, Siegmund B, Mahnel R. , et al. Haemoassist--a hand-held electronic patient diary for haemophilia home care. Haemophilia 2009; 15 (02) 464-472
  • 11 Vallée-Smejda S, Hahn M, Aubin N, Rosmus C. Recording practices and satisfaction of hemophiliac patients using two different data entry systems. Comput Inform Nurs 2009; 27 (06) 372-378
  • 12 Schmoldt D, Siegmund B. Pollmann et al. smart medication - eine Telemonitoring-Plattform für die ärztlich kontrollierte Heimselbstbehandlung in der Hämophilietherapie. e-Health 2015 ;181–186
  • 13 Hay CRM, Xiang H, Scott M. , et al. The haemtrack home therapy reporting system: design, implementation, strengths and weaknesses: a report from UK Haemophilia Centre Doctors Organisation. Haemophilia 2017; 23 (05) 728-735
  • 14 Fischer K, van der Bom JG, Molho P. , et al. Prophylactic versus on-demand treatment strategies for severe haemophilia: a comparison of costs and long-term outcome. Haemophilia 2002; 8 (06) 745-752
  • 15 Manco-Johnson MJ, Abshire TC, Shapiro AD. , et al. Prophylaxis versus episodic treatment to prevent joint disease in boys with severe hemophilia. N Engl J Med 2007; 357 (06) 535-544
  • 16 Tagliaferri A, Franchini M, Coppola A. , et al. Effects of secondary prophylaxis started in adolescent and adult haemophiliacs. Haemophilia 2008; 14 (05) 945-951
  • 17 Siegmund B, Richter H, Pollmann H. Prophylaxe in der Hämophilie-B-Therapie - Reduktion der Blutungsfrequenz und FIX-Verbrauch. Hamostaseologie 2010; 30: 35-36