Die Psychiatrie 2012; 09(03): 143-151
DOI: 10.1055/s-0038-1671715
Theme Article
Schattauer GmbH

Management of physical illness in mental health services

Somatische Krankenversorgung bei den psychischen Diensten
T. Becker
1   Department of Psychiatry II, Ulm University, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
D. Blankenhorn
1   Department of Psychiatry II, Ulm University, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
R. Kilian
1   Department of Psychiatry II, Ulm University, Bezirkskrankenhaus Günzburg
› Author Affiliations
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Publication History

Eingegangen: 22 July 2012

Angenommen: 20 July 2012

Publication Date:
17 September 2018 (online)

Summary

There is excess morbidity and mortality from physical illness in people with mental disorders. Problems of somatic care in this patient group comprise difficulties of access to care, problems of equity and adequate use of diagnostic procedures and interventions. There are deficits in routine screening and monitoring, e.g. of metabolic and cardiovascular risks. Measures to ensure adequate physical health care include practical steps to increase service uptake and screening, service-level change such as integrated care models, preventive health interventions and optimisation of psychotropic drug treatment to reduce risk profiles. Issues of stigma and discrimination are important, and the level of staff training and quality of professionals are likely to be pivotal in bringing about change.

Zusammenfassung

Menschen mit psychischen Störungen haben eine erhöhte Morbidität und Mortalität aufgrund somatischer Erkrankungen. Probleme der somatischen Versorgung für psychisch Kranke umfassen Defizite beim Zugang ins Versorgungssystem, Probleme der Gleichheit des Zugangs zum Medizinsystem und Benachteiligungen beim Zugang zu diagnostischen Maßnahmen. Es gibt Schwächen beim regelmäßigen Screening und Monitoring, z.B. bezüglich metabolischer und kardiovaskulärer Risikofaktoren. Maßnahmen umfassen Schritte zur Verbesserung des Zugangs ins allgemeinmedizinische und spezialisierte medizinische Versorgungssystem, regelmäßige Screening-Maßnahmen, die Integration somatischer Medizin mit den psychiatrischen Diensten sowie präventive Lifestyle-Interventionen zur Verminderung kardiovaskulärer Risiken. Stigma- und Diskriminierungs-Erfahrungen sind bedeutsam, der Ausbildungsstand und die Qualität der Professionellen dürften von entscheidender Bedeutung sein.