Die Psychiatrie 2015; 12(03): 180-187
DOI: 10.1055/s-0038-1669601
Review
Schattauer GmbH

Treatment and rehabilitation concepts for patients with addiction and concurrent disorders

From a transatlantic perspectiveBehandlungs- und Rehabilitationskonzepte für Patienten mit Komorbidität von Sucht
M. Krausz
1   Institute of Mental Health, Department of Psychiatry, University of British Columbia (UBC), Vancouver, BC, Canada
2   School of Public and Population Health, University of British Columbia (UBC), Vancouver, BC, Canada
4   Centre for Health Evaluation and Outcome Sciences, University of British Columbia (UBC), Vancouver, BC, Canada
,
M. Vogel
3   Division of Substance Use Disorders, Psychiatric Hospital of the University of Basel
,
M. Nikoo
1   Institute of Mental Health, Department of Psychiatry, University of British Columbia (UBC), Vancouver, BC, Canada
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 20 May 2015

Accepted after Revison: 24 June 2015

Publication Date:
18 September 2018 (online)

Summary

Background: Addiction and concurrent disorders give rise to a major burden of disease in both North America and Europe. However, these two continents have some fundamental differences in regards to the health care system and its funding as well as the types of vulnerable subpopulations to serve. For example, while emergency rooms are often the only available care for patients in the US and Canada due to financial barriers or structural deficits, stepped care approaches and separate rehabilitation systems are more commonplace in Europe. These differences can be observed not only on a transatlantic but also on an intra-European level. These differing attitudes and policies impact on treatment paradigms such as harm reduction, abstinence-based or opioid maintenance treatments etc. Structural components and clinical pathways lead to dissimilarities in access to care services such as detoxification, rehabilitation and community services. The role of primary care as an important treatment interface is much more recognized in Europe. While innovations are ongoing and scientific progress has been made in the treatment of concurrent disorders in recent years, implementing these findings into “real-world practice” has been insufficient so far.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Komorbidität von Sucht und psychischen Erkrankungen trägt wesentlich zum Anstieg der „burden of disease“ durch psychische Störungen in Nordamerika und Europa bei. Die Gesundheitssysteme auf beiden Kontinenten reagieren unterschiedlich darauf auch im Umgang mit den Hochrisikogruppen. „Notfallaufnahmen/Emergency rooms“ sind in Nordamerika oft der einzige Zugang zur Hilfe bedingt durch finanzielle und strukturelle Limitierungen, während stepped care und separate Rehabilitationssysteme in Europa eine wichtige Rolle spielen. Natürlich gibt es Unterschiede nicht nur im transatlantischen Vergleich, sondern auch in Europa selbst. Das reflektiert auch Unterschiede in Behandlungsparadigmen. Strukturelle Komponenten und klinische Behandlungswege führen zu Unterschieden im Zugang zur Therapie wie Entgiftung, Rehabilitation und ambulante Therapien. Die Rolle der Hausärzte als wichtiger Zugang ist in Europa mehr und systematischer etabliert. Innovationen und wissenschaftlicher Fortschritt sind in der Behandlung von Komorbidität in Modelleinrichtungen zu verzeichnen, die Implementierung von Forschungsergebnissen in die tägliche Praxis bleiben oft unzureichend.